Jag har satt ett antal skockor och det börjar nu bli dags att gräva upp, i alla fall en del. Då är min fråga: Kan jag spara några skockor i backen trots att marken kommer att frysa flera decimeter ner. Jag bor i zon 5-6. Hur förvarar man dem bäst när man tagit upp dem? Sen undrar jag om det finns någon sort som hinner blomma innan frosten och vad den sorten kan heta och var man kan få tag på "sätt - skockor" när vi kommer till våren igen
Åsa, mälardalen zon 2
22-09-2005, 17:26
Den sorten som hinner blomma i sverige heter Bianca, men jag tror inte den hinner blomma i zon 5-6 det är knappt så den hinner blomma här hos mig i mälardalen innan frosten sätter in.
Jordärtskockor ska gå bra att odla ute upp till runt zon 7 så låt du några vara kvar i backen det brukar alltid finnas gott om knölar som är ganska små så de kan man slänga tillbaka, snön är mycket bra som isolering. Hösten är en bra tid att plantera jordärtskockor. Jordärtskockor är lite som ogräs de brukar inte dö så lätt.
Har man ett ganska kallt kylskåp så brukar de hålla bra i ett par månader ifall de ligger i en sån där glassburk á la big pack med lock. Det ska även gå bra att förvara dem i sand i några plusgrader. Det går även bra att koka, puréea och frysa in. Puren kan sedan spädas och göras soppa på.
gigi
22-09-2005, 18:06
Tack Åsa för ditt svar med tips om puré. Jag har precis varit ute och tagit upp 2 stånd, bara för att se om det fanns nåt....och det gjorde det. Riktigt många och inte så förskräckligt "vårtiga" . Nu ska jag vänta lite med att ta upp fler och så låter jag nog ett par tre stånd stå kvar och så får vi hoppas på lite isolerande snö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.