Hej!
Är det någon som vet hur man behandlar frö av Hickory (närmare bestämt ovata) innan man ska så de?
Ska man ta bort "skalet" eller kan det sitta kvar. Det verkar ganska "tätt" och därför kanske endospermen har svårt att ta upp vatten. Å andra sidan har jag försökt ta bort skalen med mycket dåligt resultat - endospermen går sönder eftersom skalet sitter för hårt. Har jag tagit fröna för tidigt eller löser det sig när det torkar alt gror?
Den som löser problemet får en hickoryplanta nästa höst!
MVH
Christer i Falköping
22-09-2005, 18:27
Fila delar av skalet tills det är riktigt tunnt, då släpper den igenom fukten. Men samtidigt blir det inte för blött inne under skalet. Vet inte, men den bör väl köldbehandlas för att gro.
Christer.
wolkenkrabber
22-09-2005, 18:43
inte helt säger jag heller, test att fila och kallstratifiera som christer sa,
Nästan allt du behöver veta om amerikanska lövträdTack för fil-tipset - men jag bävar för jobbet om fröskalet över hela fröet ska filas ner. Tror ni det räcker med en del?
wolkenkrabber
23-09-2005, 10:31
du vill nog inte fila för mycket, då kanske det blir för blött, det skall nog mer vara lite som en hjälp på traven.
ingen går ju och filar på nötterna i skogen har jag för mig
du kan säkert få ett vettigare svar ifrån Christer i falköping, han har ju trots allt expert
Big Gardener
23-09-2005, 10:47
Här finns en väldig massa information:
Plant propagation database
Det var ju en himla bra databas!
Eftersom jag har några frögurus på träden (edit: jag menade faktiskt "tråden" - freudianskt) passar jag på att fortsätter mina frågor...
Min fråga var ju mest "skalrelaterad" - eftersom jag har hört att valnötter (som ju tillhör samma familj om hickory) kan (ska?) läggas i vatten ett dygn för att lättare få bort skalet. Därför tänkte jag att skalet på såväl Juglans som Carya-nötter helst skulle bort innan sådd. Har även testat med vattenbad på hickorynötterna men nix bra resultat. Är jag ute och reser helt när jag tror att skalet på valnöt och hickory ska bort (eller reduceras)?
Kompost
23-09-2005, 18:14
Skulle tro att du inte ska öppna nötterna, möjligen endast filas på. Skalet är ju nötens skydd mot allehanda små djur, även små maskar som kan tänkas mumsa i sig det goda.
Jag sådde Manchurisk valnöt i höstas utan att preparera nötterna. Dessa täcktes helt med jord, en del placerades ute och fick därmed utsättas för temperaturer under nollan, en del fick stå inne i kall källare (frostfritt).
Hälften av nötterna grodde och lika många av källare/ute. Jag skulle rekommendera att du sätter nötterna i krukor som dom är nu i höst och förvara kallt till våren, se bara till att det inte flyger in nåt ovälkommet i krukorna (typ blomflugor, vars larver gärna äter upp innehållet i nötterna), så förvara krukorna i plastpåsar. Krukorna kan du sätta ut i tidig vår (gräv ner eller täck krukorna gärna krukorna) så får naturen sköta resten.
Lycka till med sådden och hoppas att du får många plantor, jag är allt sugen på en...
bra tips med täckning/plastpåsar - tack!
ja, då testar jag att peta ner mina manchuriska valnötter (inkl klibbigt hölje) också då.
Tack för tips!
Jag har även en del andra trädrarireter i form av frö - ska rapportera framgången till sommaren då resultatet borde vara tydligt
Kompost
24-09-2005, 09:05
CITAT (askur @ 23-09-2005, 21:43)
då testar jag att peta ner mina manchuriska valnötter (inkl klibbigt hölje) också då.
Inte det klibbiga höljet, det ska nog inte vara nödvändigt.
Christer i Falköping
24-09-2005, 17:48
Nä, skalet skall du inte ta bort

Det är det klibbiga höljet det handlar om. När det gäller valnöt är det knappast nödvändigt att fila heller, de brukar gro bra ändå vad jag vet. På Hickoryn räcker det med ett enda ställe som du filar skalet tunnt på. Bara så att fukten lättare kommer in. Du ser ganska tydligt när det är dags att sluta, skalet brukar ändra färg då.
Christer.
woodcreature
14-11-2005, 18:16
dåliga nyheter:
har du fått tag på nötterna här i Sverige så kan det vara svårt för dem att gro:(
I Nord Amerika har dem en mycket varmare o längre höst därför hinner dem inte mogna
BLÅKORN
15-11-2005, 10:17
Hej träd kompisar.
Kul att läsa lite om träd frö, det skulle kanske finnas en frö kategori under Träd och buskar forumet.
För här finns ju vi som gillar just buskar och träd.
Själv söker jag frö till Heptacodium miconoides, och framför allt skulle det vara kul att höra om någon har erfarenheter av detta TRÄD/BUSKE.
Det blommar tydligen väldigt sent och skall även dofta fint.
Härdig till Stockholmstrakten, men blommar inte gärna där.
MEN NÅGON PÅ ODLA SOM TESTAT???
kerstin z5-6
15-11-2005, 13:16
ähum
... Det finns faktiskt en hel del busk och tråd -sående människor som håller till på sådd och förökning
Ett annat knep kan vara att både fila och sticka hål med en nål
tex grodde Mackia amurensis efter sådan behandling.
Så välkommen dit med dina resultat som jag är nyfiken på
CITAT (woodcreature @ 14-11-2005, 18:16)
dåliga nyheter:
har du fått tag på nötterna här i Sverige så kan det vara svårt för dem att gro:(
I Nord Amerika har dem en mycket varmare o längre höst därför hinner dem inte mogna
Nä, det är sant att grobarheten är osäker. Men de embryo som jag har sett i de nötter jag har haft sönder verkar vara "vitala". Så jag står nog ändå vid krukorna och väntar och väntar och väntar....
woodcreature
15-11-2005, 17:31
nä ge inte upp
hör av dig om hur det går
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.