KURT
Påskliljor är tydligen stöldbegärliga! Men man skall väl egenligen inte förvånas över att allt kan stjälas.

http://www.barometern.se/artikel_standard....114&question=18
Gunvor Nilsson
Ja dom lever efter parollen "Allt ditt är mitt". Jag tror att den typen av människor saknar funktionen för dåligt samvete!
/Gunvor
Ina
Det händer att jag "adopterar" bortslängda krukor med "têtê-a-têtê".... Men att gräva upp lökar hos nån' som har planterat, fy 17!!!

Min mor råkade ut för att någon skördade hennes grönsaker ett år. När hon kom hem från jobbet var det inte mycket kvar av odlingarna. Först trodde hon att det var något djur som hade varit där och grävt, sen att det var barn som hade ställt till bus.... Sen såg hon att alla morötter var försvunna och då förstod hon vad som hänt.... sad.gif

Dom som lever efter parollen "Allt ditt är mitt" brukar dessutom ofta köra med tillägget "och mitt ska du ge fan i..." wacko.gif
Ewa L
Bland det fräckaste jag varit med om drabbade mina svärföräldrar.
De var i vanlig ordning på sitt sommarställe, men uppmärksamma grannar såg att ett främmande medelålders par "häckade" vid vinbärsbuskarna.
När de rara grannarna gick ut och frågade, påstod paret att de hade fått lov att ta lite vinbär. De stod med lingonplockare och bokstavligen skövlade buskarna!!
Grannarna visste dessutom att mina svärföräldrar faktiskt tog hand om alla sina bär själva. De sade att de skulle gå in och ringa och kolla. Då försvann snyltarna, men självklart var det försent. 4 dignande buskar kalplockade på några minuter. wacko.gif mad.gif
Cilla
Detta hände ofta i det område jag bodde i där många hade dålig social status och knapp ekonomi. Allt möjligt nyplanterat stals. Jag skulle vilja se någon i ett rikt område ligga på knä och stjäla 1 000 påskliljor...

Därmed naturlitgvis inte sagt att någon har rätt att stjäla. Men att det inte bara handlar om vem som har hög moral och inte.
Gunvor Nilsson
CITAT (Cilla @ 15-04-2003, 12:59)
Detta hände ofta i det område jag bodde i där många hade dålig social status och knapp ekonomi. Allt möjligt nyplanterat stals.

När vi byggde och planerade i vårt fritidsområde försvann planterade äppelträd, fönsterluckor och övrigt när det gällde byggvaror och verktyg och det var inte folk med dålig status och knapp ekonomi som varit framme! Polisen fick till slut fast de klåfingriga som själva byggt i området - de kunde ju inte visa något kvitto på det stulna. Ren och skär girighet! Kleptomaner finns i alla samhällsklasser.
Ewa L
Håller med dig Gunvor. Mina svärföräldrar bor i ett "bättre område" blink.gif i Huddinge/Stockholm.
Om det åtminstone hade varit några barn.
Jag är uppvuxen i Enskede i Sthlm och där finns massor av gamla hus. Knackar man på och frågar får man alltid plocka frukt. Inte bara fallfrukt, utan de blir bara glada att det kommer till nytta.
Gossen Ruda
Den allmänna laglösheten breder ut sig. En liten bit från mig håller Skanska på med ett vägbygge. Jag har pratat lite med gubbarna där. Innan dom packar ihop för kvällen måste dom gå ett varv för att se så inget flyttbart ligger kvar ute. Dagen efter ligger det i så fall inte kvar. För ett tag sen hade dom fått en leverans av lyktstolpar i aluminium som låg på marken i väntan på uppsättning. Dom var i 2 delar, dels en rak lång stolpe och dels en liten böj högst upp. Efter en helg var alla böjarna borta. Som tur var såg en arbetare på en firma bredvid nåt som blänkte uppe på en höjd intill. Där låg böjarna under lite löv, undanlagda för att hämtas senare. Hade dom inte hittats hade räkningen gått på 80000:-.

Utefter en cykelbana hade dom grävt ner elkabel och satt upp fundament för belysning. Kabeln stack upp ur fundamentet i en slinga. En dag hade någon klippt av alla slingorna jäms med fundamentet. Koppartjuvarna kanske fick någon krona, Skanska fick gräva ner ny kabel för åtskilliga tusen.

Fast det är ingen ny företeelse tyvärr. När min bror flyttade till Lövgärdet för knappt 25 år sen var området under byggnad. Nedanför hans hus var det färdigbyggt, ovanför höll man på med att bygga. Stigen som gick förbi hans hus och vidare uppåt fick snabbt namnet Korpstigen.
Eva i Skåne
Ett tips för den som vill ha många påskliljor på tomten:

Till påsk sätter nästan alla påskliljor på sina gravar. Några veckor senare är kyrkogårdens sopor fulla med vissna och kastade påskliljor.
Detta tycker inte jag är att stjäla. Kanske någon tycker att det känns fel ändå, men det är ändå kasserat och lagt som sopor. Nästa vår kan du glädjas åt fler påskliljor på tomten.
Christer C
Är det moraliskt sätt "bättre" att stjäla om man är fattig än om man är rik?

Jag bor i ett "hyfsat" område i västra Stockholm. För tre veckor sedan fick vi en bil stulen från tomten. Den använde tjuvarna för att köra in i en tobaksaffär och stjäla cigaretter. (nu är den skrotad) Det var kanske några som inte hade råd att köpa cigaretter så det var kanske ok.

Förra helgen försvann en 20 meters vattenslang som hängde på en ställning på väggen på baksidan av huset. En vattenslang har väl nästan alla råd med så det är ju för jäkligt! sad.gif
Cilla
Ja, det stjäls i alla områden. Era berättelser påminner mig om att jag en gång sett en man i kritstreckskostym gräva upp pioner och lägga i svarta plastsäckar. Senare insåg jag att han stal dem.

På fastlandet nära där jag bor - ett välbärgat område - stjäls det från vår bilparkering flera gånger varje vecka.

Men det är enorm skillnad från när jag bodde i Tensta i början av 198-talet. Där var det inte fråga om hur man skulle skydda nyplanteringar mot rådjur, utan mot tjuvar. Helt andra proportioner än andra områden där det stjäls ibland, men inte varje säsong för varje trädgårdsägare.

Om det är moraliskt mer rättfärdigat att stjäla om man är fattig är en annan fråga än om tjuvandet endast beror på brist på känsla för rätt och fel, som var den jag svarade på tidigare i denna tråd. En person som inte skulle kunna tänka sig att stjäla den enklaste tulpan för en annan, kan se till att fiffla till sig tiotusentals kronor på annat sätt. Och den som stjäl en hel säck vinbär för en annan kan tycka det är bedrövligt att en mer välbärgad skatteplanerar med sina miljoner.

Oavsett vad osm är mest moraliskt högststående så blir man kränkt när någon stjäl ens vinbär!
Grodan
Det är ju helt otroligt vad fräcka människor är !

Min mamma har en hög terassrabatt vi trappan upp,
(hennes hus ligger högt) och där hade hon ställt en kruka påskliljor.

Sen snöade det och de var jättefina i snön men på eftermiddagen när hon kom hem från stan var det bara en grop kvar efter krukan!

Då blir man ledsen! sad.gif
Adri-Anne
När vi flyttade till vårt nybyggda hus på 70-talet, ville jag ju ha det fint. Hade broderat en fyrameters gardinkappa och långa sidogardiner till matrummet, med fyllda prästkragor, blåklockor, blåklint, klöver och havreax.
Även virkat en gardin till flickans rum. Första tvätten ute på tvättlinan blev dom stulna. Gissa om jag blev mad.gif mad.gif Allt det arbete och jag hann bara ha dom några månader.
Vi åkte på semester till Norge och när vi kom hem var vår två år gamla vita syren uppgrävd och borta, även en del perennplantor.
Och detta var inte något fattigt område. Dom fattigaste var nog vi, som satsat sista korvören för att få villan och" DRÖMTRÄDGÅRDEN".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon