Full version: Stenriket
Micke
Hittade några länkar till hemsidor om stenbyggen utan murbruk (fina bilder!):
- amerikansk organisation
- engelsk organisation
- historiska brittiska stensevärdheter
- fransk hemsida
- en skotte i Finland

Någon som har fler?

Micke
mulle
Åh, något för mig! Trevliga länkar.
Via nätet kan man också köpa en mycket bra amerikansk bok "Landscaping with stone". Full med inspirerande bilder och en "steg för steg" beskrivning hur man gör. Den är min bibel!
Mulle
Micke
Finns också en amerikansk bok av David Reed som översatts till svenska: Trädgårdens stenlandskap - Att lägga ut och stapla sten (Valentin förlag). Den är en motsvarande bibel för mig.

Micke
Sylvia
Naturstenmur vore toppen, men tar jättemycket plats! Själv håller jag på med en kallmur av murblock, den är amalare och syftet är att hålla en slänt ihop.
gammelnalle
TACK för de länkarna...

började nästan tro att jag är den enda här som gillar STEN!!!

b
mulle
Nalle, du är absolut inte ensam!
Mulle
Killensomvillhagrönafingrar
Jag ansluter mig gärna till stenälskar sällskapet.

Denna byggdes nog visserligen till största del av min fru och svärfar men fint blev det ändå

Har dock rest 100 meter stenmur som blivit lite trött efter ett antal decennier samt byggt en 45 meter lång och 120 cm hög mur.
Mycket jobb men oj vad fint det blir
Berith
CITAT (gammelnalle @ 23-09-2005, 10:41)
började nästan tro att jag är den enda här som gillar STEN!!!

b

Nej nej nej! Här är en stengillare till. Plockar och sparar sten från både här och där, alltifrån strandkanter med runda släta stenar till vägbyggen med gamla tegelstenar.
Nu när jag äntligen lärt mig lägga in bilder får jag väl visa vad jag byggde av stenen som blev över när jag grävde grunden till huset

40 meter lång blev den och så snart tiden och ekonomin räcker till blir det en häck av bukettspirea ovanför.

Vill dock ha mer sten så att jag kan bygga 30 meter till dock något lägre mur.
Jag lade lite andra bumlingar runt våra rhoderdendon med så att det skalla bli lättklippt.
Så här blev det

Buskarna flyttade jag i från min systersträdgård alldelles lagom till orkanen Gudrun. De förlorade en massa blad men verkar hämta sig ok även om det kommer ta tid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon