Em_I_Am
22-09-2005, 22:10
Hej!
Jag fick två ca 2 meter långa rankor av gullranka av min chef som nu står i vatten. Imorgon ska dem ner i jorden (antar jag eller ska dem stå kvar o bilda rötter?)
För att få finare planta undrar jag om jag kan dela dem så jag helt enkelt klipper dem i fler delar eller måste jag plantera dem som dem är? Ser lite fjuttigt ut, men har ett svagt minne om att dem inte förgrenar sig om man toppar dem. Eller har jag fel?
Klipp ner dem i sticklingar som har 2-4 blad och kruka dem direkt i jord eller låt dem få rötter i vatten. Den är vanligen mycket lätt att föröka!
Mvh
Fenja
När jag skaffade gullrankesticklingar för ett par år sen stog de i vatten och bildade massor av rötter innan jag planterade dem. Fungerade utmärkt. De bruna rotanlagen bildar rötter
Det gick fint att klippa av dem i mindre bitar, det gjorde jag. I varje bladveck finns nämligen ett meristem(tillväxtpunkt) som kan bilda nya grenar om toppmeristemet skadas eller saknas. Det är samma på de flesta klängande rankor.
Så kapa på du, men se till att du alltid har minst ett par stycken blad kvar ovan jord.
Lycka till...
Em_I_Am
23-09-2005, 11:31
Tack till er båda! Nu åker kniven fram

Fast jag påtar nog ner dem i jorden direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.