Full version: Borra efter VATTEN...
AvalonC
Jag och min pojkvän flyttade till hus, glada och ivriga...

Det visade sig sedan att vattnet i brunnen inte räcker till mer än en 80-årig tant som ändå inte duschar mer än en gång i veckan och tvättar kläderna hon har på sig någon gång i månaden... (vi duschar båda varje dag, tvättar kläder och har diskmaskin, samt går på toaletten som vanliga personer)

Så nu måste vi borra.

Ja ja... sätter igång och ringer borrföretag men de har otroligt långa väntelistor, men vi får väl välja en av dem, så vi ber om en kostnadsfri värdering och får en offert som låter lovade men det kan ta upp till två månader innan vi får borrningen...

Vi suckar, eftersom vi står utan vatten och vet inte när det kommer rinna in mer, men skriver under avtalet.
Alla företag hade lika långa väntetider, så det är bara att vänta ut tiden...

Så, förra veckan hade det gått två månader och min pojkvän ringer och frågar när de tänker komma...
-Vi har fått förseningar, så vi kommer inte förrän i mitten av December!!!!!

UGHA!!!! Vi är utan vatten, vi spolar toaletten en gång/dag eller när man gjort nr2, men man vet aldrig om det kommer räcka till att borsta tänderna ikväll eller liknande... Kan inte diska, eller tvätta...

Och borrföretaget vill inte säga upp vårat avtal om de inte får betalt för den tjänst som de sa var GRATIS... (ca 1200:-)

Och de tycker även att vi ska pumpa upp vatten från en tjärn i närheten av huset, ut på gräsmattan, och låta det rinnan ner i brunnen ända till december så att de kan komma och borra...

Tjärnen bottenfryser, är brunare än cocacola i färgen och först så ansåg han att vi skulle betala pumpen... (sedan ändrade han sig och sa att vi kunde kanske få låna en...)
Och då är det ingen garranti att han kommer i dec.

Så förutom att förstöra våran gräsmatta med massa slagg från tjärnen, kanske hoppas på få ner lite tjärnvatten i brunnen så att vi kan "dricka" så vill han inte säga upp kontraktet innan vi har fått offert från något annat borrföretag och så ska han "godkänna" det andra företaget så att de "inte lurar oss, utan ger oss vad vi vill ha, för det vet ju han..."!!!!!

Vi har tre andra företag som kan komma ut och borra innom 3 veckor... Så det blir ju givetvis att byta.. men var bara tvungen att skriva av mig lite...

(konsumentnämnden säger att vi inte ska betala 1200:- till företaget och att det är upp till företaget att bevisa att deras tjänst inte var gratis... så vi får väl se hur det går...) (alla deras hemsidor är nerlaggda på internet så jag kan inte länka till dem, om man nu får göra sådant...)

OCh det som han sa om att det tar två månader säger han bara:
-Det säger ni ja, men vi är inte överrens... Inget nekande, att det har jag aldrig sagt, bara "-ja ja, det säger ni ja..."
(inget skriftligt avtal, bara muntligt, vi är idioter, jag erkänner, men man lär sig på sina misstag)
AndreasBlomquist
Pacta sunt servanda
Reserv
Okay, avtal är avtal, men stog det inget i avtalet när borrningen skulle ske? Att va´"lite" försenad (hmm, 3 månader) på ett jobb som skulle utförts efter två, då kan man ta sig en funderare. Ni verkar juh redan ha kontaktat konsumentombudsmannen i er kommun så följ dom råd och anvisningar som ni fått därifrån, lycka till och hoppas ni får till det här med vattenfrågan innan jul.
KURT
Borrföretagen håller på och borrar åt alla som skall ha bergvärme, det betyder nog också att många får betala alltför mycket för borrningen p g a den överhettade marknaden.
pejori
CITAT (AvalonC @ 23-09-2005, 02:25)
Det visade sig sedan att vattnet i brunnen inte räcker till mer än en 80-årig tant som ändå inte duschar mer än en gång i veckan och tvättar kläderna hon har på sig någon gång i månaden... (vi duschar båda varje dag, tvättar kläder och har diskmaskin, samt går på toaletten som vanliga personer)

HALLÅ!!!!!! mad.gif mad.gif
är inte detta att generalisera betydligt över tillåten gräns? sad.gif sad.gif
det var bland det oförskämdaste jag har läst på länge!!!! skärpning mad.gif mad.gif
gammelnalle
Usch... inge vidare Avalon...

men rinner det inte till NÅGOT vatten?? Även om ni inte kan ducha varje dag..

Och vad står i köpekontraktet om vatten?? (förmodligen någon klausul om "befintligt."...) men kolla... KANSKE kan säljaren (Fastighetsförmedlaren) trycka på om att ni kan få förtur... och ev inte betala hela kostnaden...

??????

Lycka till

b
Ophelia
Gå till en jurist!! Kostar pengar men lönar sig i längden!
Ina
Muntliga kontrakt är lika giltiga som skrivna och om killen ni pratade med har brutit kontraktet genom att överskrida den angivna tiden på det viset han har gjort så kan jag inte se att det ska vara giltigt längre...

Och vad det gäller er vattentillgång - när brunnen sinar är det ofta bättre att be någon av bönderna här komma med en sån där stor vit vattentank med Såken-vatten och fylla på brunnen. Vattnet i Såken är dricksvattenklassat till skillnad från vattnet tjärnen ni bor bredvid. Jag vet inte vem som brukar göra sånt här eftersom vår brunn är "jättesnäll", men du kan säkert fråga bonden i Bäck...

Behöver du vatten att dricka innan du fått tag på nån som kan fylla brunnen kan du komma och hämta i dunk här om inte nån granne på närmare håll kan hjälpa dej.
kristerh
man kan ju beställa av kommunen oxså wink.gif de kommer med tankbil o fyller brunnen eller vad man vill ha vatten till wink.gif en pool kanske wink.gif
krister
AvalonC
CITAT (AndreasBlomquist @ 23-09-2005, 05:25)
Pacta sunt servanda

Som man bäddar får man ligga???
Eller vad betyder det???
Reserv
CITAT (AvalonC @ 24-09-2005, 00:19)
Pacta sunt servanda

Eller vad betyder det???

Näe, nåt i stil med att avtal är gällande wub.gif
*Felix matte*
Pacta sunt servanda

Eller vad betyder det???

Pacta sunt servanda är latin för avtal skall hållas. smile.gif
Tesa
Det kanske är så att brunnen slammat igen pga av det inte använts så mycket vatten under en längre tid (80-årig tant??)
Ibland kan det hjälpa att slå ner ett rör i botten på brunnen så att vattnet får "fri väg" igen...det brukar finna slagrutegubbar och såna som kan sånt..
Hör efter med folk runtomkring både om de vet om brunnen gett mer vatten förr och även om de känner till nån vattengubbe...
Det är ju sånt där man inte hittar på Eniro precis.. rolleyes.gif
*Felix matte*
Minner mig om föräldrarna mina som anlitade brunnsborrningsfirma... de fick borra 61 meter innan de hittade vatten!
AndreasBlomquist
Pacta sunt servanda

Eller vad betyder det???

Nej, det betyder som tidigare har skrivits "avtal skall hållas".

Jag tycker det ser ut som ett solklart avtalsbrott som brunnsborraren har begått. Det spelar ingen roll om det är ett skriftligt eller muntligt avtal, båda är giltiga och skall hållas.

Vad du ska göra är upp till dig men under tiden du funderar kan du ju ta och göra som Ina föreslog eller kristerh..

// Andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon