Full version: hoya sticklingar
Alexander-VG-zon3
hej
har haft 2 sorter av hoya sticklingar som jag har haft sen i sommras den ena är redan planterad med rötter i jord men det har inte hänt nåt av dom ena varför vad ska jag göra sad.gif wink.gif smile.gif
ska jag plantera dom utan rötter eller låta dom vara kvar i vatten
finns det sätt att göra som dom får eller ska jag kapa om dom wink.gif sad.gif
Zazu
har dom fortfarande inga rötter?
har den bladen kvar?
vilken sort är det(om du vet, alltså)
Alexander-VG-zon3
jo bladen ser gröna och fina men dom börjar någ att får röta där nere där är typ brunt
vet inte vad det är för men dom har små mörkt gröna blad med vita prickar
den som jag har planterat tror det är en canrosa har redan börjat växa
Zazu
CITAT (flaxss @ 23-09-2005, 09:05)
jo bladen ser gröna och fina men dom börjar någ att får röta där nere där är typ brunt
vet inte vad det är för men dom har små mörkt gröna blad med vita prickar
den som jag har planterat tror det är en canrosa har redan börjat växa

då tycker jag att du ska ta upp den ur vattnet, klippa bort det där som ruttnar och sätta den i vanlig jord, den enda som jag rotar i vatten är multiflora(och just för tillfället en magnifica)
om du har lust så kan du kolla i mitt hoyaalbum och se om du hittar din okända...http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...=1&albumid=9658

mvh zazu
Alexander-VG-zon3
tittade bland fotona tror det kan vara en campanulata/wallichii liknade den mest många fina växter d hade smile.gif rolleyes.gif tongue.gif sökte på googel det är någ en hoya campanulata
Zazu
CITAT (flaxss @ 23-09-2005, 09:33)
tittade bland fotona tror det kan vara en campanulata/wallichii liknade den   mest många fina  växter d hade  :)  :rolleyes:  :P sökte på googel det är någ en hoya campanulata

hur har du fått tag på den sticklingen?
campanulata/wallichii är ganska dyr och ovanlig, dessutom svårrotad, så det kan ju förklara en del, ett annat namn på den är cystiantha, tre olika namn på samma hoya laugh.gif
din skulle annars kunna vara en pubicalyx, men den har jag ingen bild på

mvh zazu
Therese.3z
CITAT (Zazu @ 23-09-2005, 09:39)
tittade bland fotona tror det kan vara en campanulata/wallichii liknade den   mest många fina  växter d hade  smile.gif  rolleyes.gif  tongue.gif sökte på googel det är någ en hoya campanulata

campanulata/wallichii är ganska dyr och ovanlig, dessutom svårrotad, så det kan ju förklara en del, ett annat namn på den är cystiantha, tre olika namn på samma hoya laugh.gif

mvh zazu

campanulata/wallichii och cystiantha är INTE samma hoya, det är tre olika men stor förvirring råder om vem som heter vad..
Zazu
CITAT (Therese.3z @ 23-09-2005, 09:44)
CITAT (Zazu @ 23-09-2005, 09:39)
tittade bland fotona tror det kan vara en campanulata/wallichii liknade den   mest många fina  växter d hade  smile.gif  rolleyes.gif  tongue.gif sökte på googel det är någ en hoya campanulata

mvh zazu

campanulata/wallichii och cystiantha är INTE samma hoya, det är tre olika men stor förvirring råder om vem som heter vad..

jaja, men de är väldigt lika, punkt slut! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag är nästan säker på att det är en hoya campanulata för bladen liknar den mycket
sen min kamerabilder är för stora så jag kan inte lägga upp dom här.
jag fick dom av mormor hon har en stor sån så jag frågade om jag kunne få
så jag fick en 5 sticklingar
men kommer dom att rota sig om jag planterar dom i jord
hittade en länk så ser bladen t exakt som det http://hem.passagen.se/clubhoya/foto_ce/ca...anulatablad.jpg
pejori
jag brukar rota svåra sorter i SAND.
sätt den i en burk med våt sand och sätt en påse om och ställ den soligt/varmt wub.gif wub.gif
har aldrig misslyckats för mej wub.gif
Alexander-VG-zon3
oki tack ska prova hälften i jord och hälften i sand rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
norpydorp
jag har fått tips på att man kan ha träkol i vattnet när man rotar och det funkar bra (provade med en guppyi som ska vara svårrotad).

mvh norpis
Maria i Helsingborg
Det förväxlas inte med campanulan? kolla under hoya campanula

Gör det inte det så får nog mormor finna sig i att dela med sig till fler på odla! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon