Full version: vitbrokig kirskål
Lena
Finns det någon som har frö av vitbrokig kirskål?Vill ha den på ett ställe där inget växer, men här finns ingen som har det. och hittar inte frö att köpa . Jag betalar porto

Lena zon 4
Zazu
jag tror inte att den variegerade går så bra att så, risken är stor att du får gröna plantor.....
min planta är för liten att dela än, men om du orkar vänta till nästa år...... rolleyes.gif

mvh zazu
Lena
Jaha, är det så det funkar,ja jag orkar vänta, har förökt länge få tag på vitbrokig, men det finns bara grön o det vill jag inte ha.
Jag får väl påminna dej nästa år få se hur stor din planta blir till dess

Lena
Ophelia
Ja jag har nyligen fått en liten planta och det är inte alls stor. Nästa år hopaps jag att den växt till sig smile.gif

Den är så fin smile.gif
krukan
Jag har också av den brokbladiga. Insåg efter en vecka att det var kirskål jag fått och grävt ner i rabatten. Sneglar nu nervöst på den, ifall den tänker sprida sig hejdlöst. Den har redan skjutit många småskott, så nästa sommar kan du säkert få av mig också. Om du kommer ihåg att kontakta mig då smile.gif
Lena
Jag kommer ihåg, till våren hör jag av mig

Lena
Meliss
CITAT (Lena @ 23-09-2005, 08:59)
Finns det någon som har frö av vitbrokig kirskål?Vill ha den på ett ställe där inget växer, men här finns ingen som har det. och hittar inte frö att köpa . Jag betalar porto

Lena zon 4

Ööööh, jag fattar inte. VILL du har kirskål??? Är det ngt jag har missat? Jag har hela trädgården full och det är gräsligt?! Oavsett om den är vitbrokig eller inte. Det enda jag hittat om kirskål är att den är bra mot podager men det har jag inga huh.gif

Skämt åsido, du vet väl om att den tar ÖVER????

Jag känner starkt att jag missat ngt wacko.gif
Tittiluringen
laugh.gif hihi... jag gillar oxå den vitbrokiga kirsen... fast mamma grät när jag planterade in den i hennes trädgård. Och när jag åkte utomlands förra hösten och blev borta ett år... då gjorde hon sitt bästa för att utrota den unsure.gif men inte lyckades hon inte tongue.gif Jag har hittat små rester som jag ömt vårdar.

Vad jag har hört så är den vitbrokiga inte alls så aggresiv som den gröna och alltså lättare att hålla efter så den inte tar över så mkt.

Kram Tittiluringen
mulle
CITAT (Tittiluringen @ 29-09-2005, 14:16)
Vad jag har hört så är den vitbrokiga inte alls så aggresiv som den gröna och alltså lättare att hålla efter så den inte tar över så mkt.

Och jag har hört att det där är en myt...

Jag köpte en planta variegerad på Zetas i våras och planterade den i ett stort zinkkärl och där ska den få hållas.
Att rötterna hör f-n till, det vet jag, men hur ettrigt frösår den sig? Borde man klippa bort blommorna?
Och förresten, när och hur blommar kirskålen överhuvudtaget - jag har ingen kirskål i trädgården så jag vet inte.
Mulle
estet
Jag tycker att jag har kontroll på min...Planterad i ett kärl i rabatten, flyttar den ibland så den störs, klipper bort blomstängeln, tar bort sidoskotten...
Dessutom står den nu i ett "kallt hörn" av rabatten där inte mycket skulle klara sig så min har det inte lätt. laugh.gif Får se hur den klarar vintern om den fryser bort mycket.

Appropå blommningen så kom det upp en hög stängel på försommaren som jag misstänkte var en blomstängel så den rök fort. Vet alltså egentligen inte hur blomman skulle ha sett ut.
Ophelia
Är det överhuvudtaget någon som ser/är intresserad av blomman på en varigerande kirskål!! smile.gif smile.gif smile.gif
Tittiluringen
låter sunt att ha koll på den iaf... myt eller inte...

blomman är vit (flockblommig?) ser ut som hundkex.... typ... fast mindre då förstås...
det är nog sunt att klippa bort den oxå tongue.gif

jag har lovat mamma att gräva upp mina och plantera dom i nedgrävda krukor oxå...
som kompromiss för allt annat jag envisas med att ha i min rabatt som hon inte är så förtjust i... nästa investering blir lite prydnadskål

rolleyes.gif

Men jag älskar henne för att hon låter mig husera runt wub.gif NÄSTAN som jag vill....

Kram på er alla!
Titti
Gillan
Jag tycker inte det verkar vara en myt att den
skulle vara lättare att hålla schack.
Har haft mina på ett och samma ställe i
sju år nu och det fungerar utmärkt.

Däremot den andra j-veln mad.gif , den far
fram värre än sorken wink.gif
OBS! jag tar också alltid bort blomstängeln/Evgeni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon