Full version: Syren i spann
pisanggoreng
I somras grävde jag upp lite syrenbuskar. Ett litet skott (40 cm) med tillhörande rot planterade jag i ett kärl stort som en vanlig hink ungefär. Den lever och frodas, men nu undrar jag vad den kommer tycka om vintern, och om och hur jag behöver skydda den. Ska jag sätta in den i växthuset? Linda in den i en matta? Gräva ner?

Tack. smile.gif
KURT
Kan du gräva ner den så man minska temperaturväxlingarna så är det bättre. Skall man långsiktigt odla syren i kruka/spann, och få den att blomma så är det betydligt mycket bättre med dvärgsyren.

Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 23-09-2005, 10:12)
I somras grävde jag upp lite syrenbuskar. Ett litet skott (40 cm) med tillhörande rot planterade jag i ett kärl stort som en vanlig hink ungefär.

Du anger ingenstans, var du bor?
Själv hade jag under byggtiden syren i en liten spann (mindre än 10 l)
under ett par vintrar, utomhus, Göteborg, zon 1-2.
Viktigt att du har hål i botten på spannen.
Cilla
Om det var i här i zon 3 skulle jag satt den i backen, gärna på liten upphöjd kulle. Det vill gärna bli lite för blött eller för kallt eller torrt i en spann även om det kan gå det med.

Jaså, nu ser jag att du bor i Skåne. Jamen då ska det väl inte vara några problem att sätta skottet i backen!
pisanggoreng
Hej,

tack för de snabba svaren.

Som signaturen antyder bor jag i zon 1 i Skåne...

Jag gräver nog ner hela spannen över vintern och plockar upp den framåt våren då...
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 23-09-2005, 10:49)
Som signaturen antyder bor jag i zon 1 i Skåne...

Säger mej ingenting.. pisanggoreng, i Skåne?
Läste profilen och.. hittade inget.

björlandabor
mulle
Hannele, i varje inlägg som Pisanggoreng skriver står det Skåne, zon 1, längst ner på sidan!
smile.gif
Mulle
pisanggoreng
Just det!

Man behöver inte ens gå till profilen för att hitta det- räcker att titta under den streckade linjen här:
Ewa smålänska höglandet
Jag tog rotskott från min stamsyrén och satte i en halv ektunna, den har stått ute tre vintrar och blommar med vita blommor, ljuvligt att gå o sniffa på altanen
pisanggoreng
Aha, jag kanske ska sätta ner den i min tunna! smile.gif

Tack för tipset!
lyckero
Hej!
Det beror väl lite på vad det är för sort av syrén tror jag. Tog själv skott från syringa "Oden" förra säsongen (sticilingar) som rotade sig under sommaren. Några av dem blev stående i 6X6 cm krukor på min utetrappa hela vintern. Vi hade en ovanligt lång och kall vinter här (zon 1, kustnära) och samtliga överlevde. Så den sorten kan jag verkligen rekommendera som härdig.
mvh
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon