Mian
Jag läste reklambroschyrer från Bauhaus och Plantagen igår. De annonserar rosor till priser som får en att häpna. Man får två-tre rosor till samma pris som en hos en plantskola. Törs man lite på kvaliten hos dem? Om man lägger ned en massa jobb på att gräva och plantera så är det inte värt de sparade kronorna om man får en ros med dålig tillväxt. Jag har ingen erfarenhet att handla större växter från varken Bauhaus eller Plantagen.
Åsa, mälardalen zon 2
Bauhaus har jag aldrig handlat växter hos efter vad jag sett så ser plantorna ofta ganska klena ut.

På Plantagen är det också ofta lite tveksam kvalité men studerar man växterna noga så kan man ofta hitta enstaka fina plantor med.

Ska du ha lite fler rosor än en planta är ju även postorder ett alternativ visserligen tillkommer frakt och liknande, men det finns många firmor att välja på, några är billigare andra lite dyrare + fraktkostnaderna skiljer hos de olika firmorna.

ex. Hortogreen, Rångedala, Rosenposten, Flora Linnea, Cedergrens

Inte bara priset spelar roll när det gäller hurpass länge växten lever många moderna rabattrosor lever bara 5-15år medans många gamla buskrosor kan leva i några hundra år. Så även sorten har betydelse. Det kan vara billigare i längden att köpa den dyrare buskrosen ifall man slipper köpa nya plantor med jämna mellanrum. +Rosor säljs både som barrotat och i kruka, det som säljs tidigt nu på våren är ofta barrotat (+även postorder rosor brukar vara barrotade), rosor i kruka kostar mer än barrotade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon