Full version: Eklöv
Cajo
Hej!

Vi har 7 stora ekar på vår tomt. I höstas la jag ett tjockt lager på kökslandet, och nu har dom multnat ner. (la även på en massa gräs). Jorden ser fin ut. Men en granne sa till mig att det där med eklöv inte är bra, för dom är giftiga! Är det sant? Det låter väldigt konstigt..... wacko.gif
KURT
Nej de är inte giftiga, men de innehåller garvämnen som gör att de bryts ned långsammare. Blandas eklöven bara med tex gräsklipp så bryts de ned fortare.
Cajo
Va skönt!
Då behöver jag inte oroa mig för giftiga grönsaker då! rolleyes.gif
Jag blev faktiskt förvånad över hur fort dom förmultnade. Det var inte lite löv jag la på..........
Nu gräver jag även ner en del köksavfall och varje gång jag sätter spaden i jorden så dyker det upp en massa maskar. Dom trivs och mår gott! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Eklöv är guld värda i komposten :-) jag använder dem som täckmaterial hela vintern i min hushållskompost,

Hälsar Ingrid
Cilla
Utan mina löv från tre stora ekar och grannens lika stora hade jag inte haft råd eller ork att odla så mycket i min trädgård. Eklöv är fantastiska både förmultnade och ickeförmultnade.

I mina blandningar av jord och kompost blandar jag i oförmultnade eklöv när jag planterar perenner och träd som jag inte vill gräva upp omkring. Löven ser till att det blir långvarig kompost till plantorna och finns kvar efter det att den övriga mullen brutits ned.
Cajo
Jag blir så himla glad när jag hör sånt!
Jag hade faktiskt lite ångest, när jag lagt eklöv i komposten eftersom jag trodde det var skadligt.

Så jag samlade ihop en massa löv i säckar och körde till tippen, och en del kastade jag iväg utanför planket.

Men nu blir det andra bullar minsann!! biggrin.gif
Jag har fortfarande kvar en hel del, som ligger och är halvförmultnad i kanterna. Det kommer jag att hiva ner i mina komposter osv....

Forumet är världsbäst! Här får man svar på det mesta!
Gossen Ruda
Eklöv innehåller som skrivits garvsyror. En ganska ohomogen samling svaga organiska syror. Det är mest för att skydda bladen mot ätskador dom finns för dom smakar inte gott. Att sen en massa insekter äter eklöv är en annan sak.

Förutom att det är frågan om svaga syror som lätt neutraliseras med lite vadaska eller kalk så är dom lättlösliga i vatten. Så när bladen legat en tid på marken och blivit urlakade är det mums i komposten och liknande ställen. Personligen skulle jag nog inte lägga färska eklöv i komposten pga detta.
Ingrid på Västkusten
Hmmm - och det är som Du skriver svaga syror. Förr i tiden varnade man för eklöv i kompsten just för man trodde det var starkt och farligt men nu menar man att det itne är så.
Mera eklöv åt folket!

Hälsar Ingrid
Cilla
När jag flyttade till min härliga ekträdgård trodde jag också att eklöv gjorde marken sur. I trädgården hade paret som bodde här använt eklöv i 60 somrar. Jag trodde bara att jag skulle kunna lyckas med rhododendron och andra surjordsväxter här.

Men så mätte jag Ph-värdet. Och det var inte alls lågt!

Det andra jag trodde om ekarna var att deras skugga skulle störa odlingsmöjligheterna. Jag bet ihop första året och vågade inte tycka om dem, för jag tänkte att jag skulle vara tvungen att ta ned minst en av dem för att kunna få något annat att gro.

Så fel jag hade. Ekarna läar min tomt och skapar ett "rum" av den som gör att blomstren på min tomt kommer först på hela ön. Där de kapat träd som står vid sjökanten som mina ekar har de MYCKET kallare klimat! Solglimtarna som kommer på de små odlingsplättarna i jämna, korta mellanrum gör att jag inte behöver vattna så mycket. Sallad, sparris, morötter, potatis och allt möjligt växer urbra hos mig och jag vattnar oftast bara i början av säsongen. Tomater och annat som kräver full sol har jag närmre huset där jag också orkar vattna två gånger om dagen. Hade jag haft den solbeslysningen på mina odlingar hade jag fått anlägga en vattenanordning!
Virgo
hej,

CITAT
Men så mätte jag Ph-värdet. Och det var inte alls lågt!

Vilket pH var det?
Cilla
Det var åtta år sedan och jag har gjort en massa prover sedan dess, men jag minns det som 5,9.
Gossen Ruda
Beträffande trädens skyddande verkan så finns det ett talesätt: Skogen är den fattiges överrock. Det är alltid jämnare klimat under träd. Kronorna skyddar mot solens uttorkande verkan och dämpar samtidigt värmeutstrålningen på natten. Några nackdelar finns också. Har det väl blivit kallt och exempelvis en massa snö under träden tar det längre tid för detta att töa. Dessutom fastnar en massa nederbörd i träden, jag har hört dom första 10 millimetrarna varje gång det regnar. Sen har vi problemet att när träden står tätt förhindras allt annat att växa. Lite svenskt lagom är bäst.
Fia N
CITAT (Cajo @ 15-04-2003, 12:10)
Forumet är världsbäst! Här får man svar på det mesta!

Instämmer! Jag har två hiskeliga ekar på min tomt som fäller tokmycket löv, förtvivlad undrade jag hur jag ska orka hålla undan om de inte kunde läggas på komposen.... Här ska komposteras!
Tack alla!!!!!

smile.gif

Fia
Hannele
"Men en granne sa till mig att det där med eklöv inte är bra, för dom är giftiga!"

Och svärfar sa till mej att tallbarren är giftiga...
Inte klokt så mycket "gift" man har i sin trädgård!
tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon