silos
Igår plockade jag alla de här äpplena från en granne
det blev ca 150 st. Dottern gav mig bönor från en
av hennes bekantas trädgård.
Jag ska koka sylt av äpplena, även saft. Och bönorna
äter jag inuti soppa.

stennie
Nu har du att göra ett tag framöver tongue.gif
Ophelia
Ja det var inte illa. Vad för äpplen är det? De ser fina och goda ut.

Äppelsylt och saft är jättegott! Ska nog be kära mor att koka lite smile.gif
yenny
visst är det roligt när det finns snälla människor som delar med sej wub.gif
*Felix matte*
Ja det var inte lite ohmy.gif brukar du också frysa äppelklyftor? Jag har hört att det ska funka för att ha i pajer och äppelkaka under vintern.

Så snälla grannar du har. smile.gif
silos
CITAT (Felix matte @ 23-09-2005, 16:48)
Ja det var inte lite ohmy.gif brukar du också frysa äppelklyftor? Jag har hört att det ska funka för att ha i pajer och äppelkaka under vintern.

Så snälla grannar du har. smile.gif

Precis vad jag tänkte göra med en del av äpplen och även testa torka några skivor smile.gif

Personen som gav mig tillåtelse att plocka kände jag inte ensutan frågade honom om lov då jag gick förbi och det fick jag genast wub.gif smile.gif

Det finns underbara människor i min närhet som jag är enormt tacksam för wub.gif
Sulawesii
Jag blir alldeles matt.... oj, vad jobb!
Ophelia
Jag brukar frysa äppelklyftor som jag kan ta upp och göra paj av om jag vet att jag ska få besök samma dag. De kan bli lite bruna men kan lägger över lite pajdeg. Blir jättegott smile.gif

Jag är extremt lat så jag fryser in så mycket äpplen i varje påse som jag vet ska få plats i min "bjudapåpaj"-form smile.gif
silos
CITAT (Sulawesii @ 23-09-2005, 16:57)

Men fullständig underbar livgivande jobb wub.gif
*Felix matte*
Då ska jag också ta och frysa ner i klyftor ... ibland blir jag sugen på äppelpaj och just då brukar jag inte ha äpplen hemma tongue.gif
Ophelia
Ja gör det!! Det är så lätt. Jag kommer att ha flera påsar i frysen "portionsförpackade". Det är så gott med paj på längden och tvären. Gör likadant med rabarber, blåbär och kärsbär som jag brukar ha till paj smile.gif

Vem kan motstå en härlig paj med vaniljvisp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Ophelia @ 23-09-2005, 19:01)
Ja gör det!! Det är så lätt. Jag kommer att ha flera påsar i frysen "portionsförpackade". Det är så gott med paj på längden och tvären. Gör likadant med rabarber, blåbär och kärsbär som jag brukar ha till paj smile.gif

Vem kan motstå en härlig paj med vaniljvisp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Går alldeles utmärkt med plommon också!
Anki
silos
Det är verkligen tur att mina 2 barn bor i samma hyreshus som jag så att jag kan stoppa äpplen i deras frysar biggrin.gif
Ophelia
CITAT (Anki på Öland @ 23-09-2005, 19:10)
Ja gör det!! Det är så lätt. Jag kommer att ha flera påsar i frysen "portionsförpackade". Det är så gott med paj på längden och tvären. Gör likadant med rabarber, blåbär och kärsbär som jag brukar ha till paj  :)

Vem kan motstå en härlig paj med vaniljvisp  :D  :D  :D

Anki

Måste de kokas??
Anki på Öland
CITAT (Ophelia @ 23-09-2005, 19:16)
CITAT (Anki på Öland @ 23-09-2005, 19:10)
Ja gör det!! Det är så lätt. Jag kommer att ha flera påsar i frysen "portionsförpackade". Det är så gott med paj på längden och tvären. Gör likadant med rabarber, blåbär och kärsbär som jag brukar ha till paj  smile.gif

Vem kan motstå en härlig paj med vaniljvisp  biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif

Anki

Måste de kokas??

Nej, kokar varken äpplen, rabarber eller plommon.
Anki
cic
Mycke äpplen..

Men jag la mest märke till dina läckra gardiner! Fina färger! rolleyes.gif
Kalinsi
CITAT (cic @ 23-09-2005, 20:25)
Mycke äpplen..

Men jag la mest märke till dina läckra gardiner! Fina färger! rolleyes.gif

Ja visst är de härliga smile.gif
Marimekko tyger från min barndom.
Jag känner mig trygg när jag ser dom hihi
*Felix matte*
Marimekkotyger... är inte de på frammarsch igen?
Ångrar att jag kasserat mina fina orange med stort brunt mönster som jag hade i TV-rummet på 80-talet.
cic
CITAT (Felix matte @ 23-09-2005, 21:41)
Marimekkotyger... är inte de på frammarsch igen?
Ångrar att jag kasserat mina fina orange med stort brunt mönster som jag hade i TV-rummet på 80-talet.

Absolut!! Jag har det hemma!
silos
Min syster arbetade under många år på Marimekko och på det viset fick jag mängder av vackra tyger smile.gif Men har nu endast kvar några gardiner.

Alla mina påslakan var sydda av Marimekko tyger men de har blivit slitna efter 20-30 års andvändning så jag har kasserat allt.

Idag är Marimekko verkligen modernt igen smile.gif
Castea
Vilka fina äpplen! Lika vackra som goda säkert. Bilder på massor med äpplen får mig att tänka på Richard Hoberts film "Höst i paradiset" (en i hans filmserie om dödssynderna).
silos
Idag har det blivit flera liter saft smile.gif
amaira
CITAT (silos @ 23-09-2005, 17:01)
CITAT (Sulawesii @ 23-09-2005, 16:57)

Men fullständig underbar livgivande jobb wub.gif

Så underbart Silos wub.gif

Jag skulle bli matt av jobbet - men det ÄR underbart med "livgivande jobb" smile.gif

Jag äter upp mina frukter direkt.

Nåja, inte sååå många äpplen, är inte såå förtjust i äpplen. Har svårt för "syrlighet". Men päronen wub.gif , älskar päron wub.gif wub.gif .

I förra veckan åt jag så många omogna päron, att jag blev alldeles full av gaser rolleyes.gif . Blev rund som en balong och lättade från marken, fick hugga tag i en trädtop och klättra ner igen.

Woops, nu överdriver jag igen - men det var precis så det kändes laugh.gif . Livet är fullt av äventyr wub.gif wub.gif wub.gif
silos
Så det kan bli när man äter mycket av päron biggrin.gif

Jag äter äppel sylt, dricker äppelsaft och äter minst 3 äpplen om dagen och vovvarna får sina bitar;inte schäfern som har känslig mage.
Ophelia
Ja äpplen kan ju ha den egenskapen för känsliga magar. Sitter nu och läser om ett sommaräpple "Gyllene kitajka" som ska vara "söt, saftig, genomskinligt delikatessäpple" smile.gif smile.gif smile.gif

Eller varför inte "Konfetnoje" som har "söt, ljuvlig päronliknande smak" smile.gif
silos
Idag fortsätter jag med äpplen:alldeles strax och jag har dessutom päron som jag skall ha i äppelsaften och det är verkligen gotti nam nam biggrin.gif

Äppel-päron sylten och saften går åt som smör i solen;hinner knappt frysa in ännu biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon