|
Hej! Undrar om man inte kan bygga ett plastväxthus själv, är det någon som gjort det? Hälsningar Inglan
dammkillen2
23-09-2005, 22:46
jo då det går jag har nyligen gjort ett fast det var med glasfönster med fast taket var plast och lite av väggarna.
Det går jättebra.Växthusplast använde vi. Finns att köpa i byggvaruhandeln/Evgeni
AndreasBlomquist
25-09-2005, 22:38
Evgeni, när jag försöker kolla i ditt album så får jag bara upp en sida där det står "Ingen användare funnen". Det vore roligt att få se din trädgård och växthus...
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-09-2005, 23:38) Evgeni, när jag försöker kolla i ditt album så får jag bara upp en sida där det står "Ingen användare funnen". Det vore roligt att få se din trädgård och växthus... Andreas, du har tydligen missat nåt här Jag har inget album än och jag har sagt att jag hoppas att jag har ett före årets slut.Jag vet att jag kan lära mig, men det fattas nåt program i den här dumburken så att jag kan förminska bilderna så att de får plats.Och det finns för tillfället ingen som har tid att hjälpa mig Men det kommer, det kommer,/Evgeni
AndreasBlomquist
26-09-2005, 05:29
Ahh, anledningen till att jag utgick från att du hade ett album var att du har album-ikonen under dina inlägg. Den får man ju bara om man specificerar att man har ett fotoalbum med ett visst användarnamn på Odla. Du kan maila bilderna till mig så kan jag krympa dom om du vill ha upp dem, eller så får jag ge dig ett program så du kan krympa dem själv men det får man nog prata tyst om så att inte antipiratbyrån kommer och tar oss i örat!
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-09-2005, 06:29) Ahh, anledningen till att jag utgick från att du hade ett album var att du har album-ikonen under dina inlägg. Den får man ju bara om man specificerar att man har ett fotoalbum med ett visst användarnamn på Odla. Du kan maila bilderna till mig så kan jag krympa dom om du vill ha upp dem, eller så får jag ge dig ett program så du kan krympa dem själv men det får man nog prata tyst om så att inte antipiratbyrån kommer och tar oss i örat!  Det där med ingen användare funnen är lite konstigt, för jag hade faktiskt ett par bilder på "sjuka" Gyllenbäsrblad där.Och för att få dit dem var det så mycket krångel att vi bestämde oss för att vänta med resten/Evgeni
Tack för svar! Dörr och fönster, kan man göra allt i plast? Är växthusplast bättre än byggplast? hälsningar Inglan
pisanggoreng
27-09-2005, 10:36
Någon här har byggt ett växthus helt i plast och visat bilder på det. Kommer inte ihåg vem just nu, men sök lite bakåt i trådar så kanske du hittar det. Eller vänta på att han/hon dyker upp här och svarar själv.
pollenper
02-10-2005, 15:46
CITAT (inglan @ 27-09-2005, 11:32) Tack för svar! Dörr och fönster, kan man göra allt i plast? Är växthusplast bättre än byggplast? hälsningar Inglan  En finess med växthusplast är att den gjord för att stå i solen. d.v.s. den är UV-stabiliserad. Leveraras ofta med tio års garanti på att den inte mörknar. Fast här kanske jag menar isolerplast. Byggplast är troligen gjord för att vara i mörkret i väggarna och där lever den länge. Men i solen blir den fnas på någon sommar.
Richard
02-10-2005, 19:54
Bygga ett plastväxthus ät inte så svart,däremot har man storre risk för brännskador,glas filtrerar bort UV-ljus och plast inte.Plast håller ungefär 5 til 6 år och glas mycket längre.
Nu finns i alla fall bilder på vårt plastväxthus i albumet.
Gud vilket fint växthus, blir helt avis !!
Hur stort är det ? LxB
Räcker det verkligen med de luckorna i taket för ventilation ?
Får man fråga vad bygget gick löst på, exl. golvläggning och sånt, bara huset.
Funderar på en liknande stommen men större och täckt med växthusfolie ist. för kanalplast (snåljåp som man är).
evelina
04-10-2005, 17:30
Hittade den här sidan kan kanske vara till hjälp. växthus
CITAT (Gurkan @ 04-10-2005, 18:04) Gud vilket fint växthus, blir helt avis !!
Hur stort är det ? LxB
Räcker det verkligen med de luckorna i taket för ventilation ?
Får man fråga vad bygget gick löst på, exl. golvläggning och sånt, bara huset.
Funderar på en liknande stommen men större och täckt med växthusfolie ist. för kanalplast (snåljåp som man är). Det är ca 15m2=3x5m. Det är fyra automatiska fönster plus att dörren är ganska stor. Det är växthusplast, inte kanalplast. capris inkl grund ca 8800:- Varav grunden ca 3200:- /Evgeni
AndreasBlomquist
04-10-2005, 20:52
Evgeni, kan du inte ta lite närbilder på typ din grund så att vi får se den också. Byggde ni den med leca-block eller vad? Du kanske har svarat på den frågan innan iofs...? Får sätta mig i bilen annars och åka o hälsa på ngn dag
Hmmm ... ser ut som kanalplast på bilderna men du borde ju veta ... Ursäkta alla frågor, men ... Hur har ni fäst plasten ? Såna spikar med "gummiplopp" under skallen ? Enbart ? Behövde ni förstärka kanterna med tejp el.dyl ? Har ni delat upp plasten mellan varje "sektion" av stommen (ser ut så på nån av bilderna)? Isf. vadför ? Åhhh ... jag är så avundssjuk så jag skakar just nu, vill också bygga. NU!! Ok, mest inspirerad och lite avis.
CITAT (AndreasBlomquist @ 04-10-2005, 21:52) Evgeni, kan du inte ta lite närbilder på typ din grund så att vi får se den också. Byggde ni den med leca-block eller vad? Du kanske har svarat på den frågan innan iofs...? Får sätta mig i bilen annars och åka o hälsa på ngn dag  Bättre bild än så här gick inte att få.Men de är Leccablock, murade och putsade.Som djupast är det ca 1m tror jag. Bättre bild än så här gick inte för tillfället.
CITAT (Gurkan @ 04-10-2005, 23:15) Ursäkta alla frågor, men ...
Hur har ni fäst plasten ? Såna spikar med "gummiplopp" under skallen ? Enbart ? Behövde ni förstärka kanterna med tejp el.dyl ?
Har ni delat upp plasten mellan varje "sektion" av stommen (ser ut så på nån av bilderna)? Isf. vadför ?
Åhhh ... jag är så avundssjuk så jag skakar just nu, vill också bygga. NU!! Ok, mest inspirerad och lite avis. Plasten är fäst med farmarskruv, med röd plopp på. Vi hade tänkt att måla stommen röd också, men det ska man tydligen vänta några år med när det gäller impregnerat trä. Stommen är byggd så att den ska passa storleken på plasten.Plasten ligger omlott så att "vågorna" går om varandra. Det där med tejp förstår jag inte vad du menar? I vilket fall som helst har vi inte använt nån. /Evgeni
Ok, nu är jag med. Trodde att det var växthusFOLIE, inte den korrugerade plasten, vi snackade om ... därför fattade jag ca 0 av alla tidigare inlägg.
Ja ja, ett missförstånd sker så lätt ...
Tack för svaren och grattis till ett jättefint v-hus !
CITAT (Gurkan @ 07-10-2005, 18:15) Ok, nu är jag med. Trodde att det var växthusFOLIE, inte den korrugerade plasten, vi snackade om ... därför fattade jag ca 0 av alla tidigare inlägg.
Ja ja, ett missförstånd sker så lätt ...
Tack för svaren och grattis till ett jättefint v-hus ! Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|