Heleri
Vi är nu inne på vår första päronskörd (köpte hus i vintras) från vårt träd med Herzogin Elsa. Päronen är fina, men många har börjat trilla ner från trädet. De är fortfarande väldigt hårda. Kan man plocka av frukten, linda in i silkespapper och låta eftermogna? Fungerar frukten så?
Månskensbonden
Hårda päron är utmärkta att koka in på olika sätt!
Ingefärspäron eller lingonpäron till exempel.
Det blir ljuvliga efterrätter, med en klick vispad grädde! tongue.gif

Jag kokade ingefärspäron för ett par år sedan, och om jag minns rätt var det inte så märkvärdigt. Man skalar päronen (men lämnar skaftet), och kokar dem i en sockerlag med mycket färsk ingefära i. Lägg sedan på glasburkar och "glöm bort" dem i någon månad eller så...
(Jag kan nog leta fram ett "ordentligt" recept om så önskas. smile.gif )
ingrid fuxwall
Du kan ju alltid testa att spara dem och hoppas på att de eftermognar men ibland ruttnar de men en del kan blir riktigt goda.

ingrid
*Felix matte*
Ofta är ju päron man köper i butikerna .. omogna, hårda. Vi brukar ha dém ståendes i skafferiet som är lite svalare än rumstemperatur och då mognar de på ett tag.
Vet inte om det gäller sorten du har rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon