Månskensbonden
23-09-2005, 22:15
Jag har en en bit av en äng nära huset som jag tänker omdana till någon form av trädgård/plantering.
Typ lite ovala rabatter här och där, lite buskar, nån bit häck, och gångar hit och dit.
Det hela kräver ju viss planering, innan man sätter spaden i backen, och penna och papper resulterar i ett fasligt suddande och börja-om-ande.
Undrar därför om någon kan tipsa om något datorprogram, där man kan flytta runt symboler och pröva olika lösningar på ett enklare sätt? Ett trädgårds-planerings-program alltså!
(Det får gärna vara gratis och på svenska, men antar att båda 'kraven' kan vara lite högt ställda...)
Eftersom jag har jobbat med trädgårdsjournalistik har jag fått chansen att pröva olika program. Men datorplanering är nog ingenting för mig. Jag hittade inget program som jag tände på.
Jag tycker att det trevligaste sättet är att sitta och fundera och skissa med en binge papper och en blyertspenna framför mig.
Men andra kanske har olika åsikter?
BBC har jättefina trädgårdsidor med en massa roligt. Där finns ett ganska enkelt program som du kan ladda ner gratis och leka med.
Mulle
Ophelia
24-09-2005, 06:25
Annars kan du planera själv om du har en ritning över tomten.
birgitek
25-09-2005, 12:07
Finns det överhuvudtaget något som är bra? Jag har prövat ett gammalt SPCS-program för många år sedan och sedan Rosenholm och tycker att bilder och färger blir vansinnigt fula. Föredrar penna och papper i den mån jag planerar överhuvudtaget, hör till typen som jobbar bäst på impuls och det ena leder till det andra och så bara fortsätter det.
Birgit Ek
Jag har Rosenholms, men tycker inte om det. Använder det mycket sporadiskt.
Istället har jag lagt upp mina skisser i CorelDraw. Åtminstone lätt med skalorna och att flytta runt växter.
Har också Rosenholm... använder det nästan aldrig.
Kan tänka mig att det fungerer rätt ok om man har en liten, enkel, platt villatomt utan komplicerade former. Vi bor i en backe och har en väldigt kuperad tomt och det fungerar inte alls
Det jag använder programmet till är att slå upp växter då och då, det är ju ok.
Föredrar kombinationen ritprogram och för hand...
För den som vill prova programmet från BBC så kan man hitta det
här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.