Full version: stammad syrén
olgak
Vårt område är byggt på 50-talet, och på flera ställen finns syréner stammade, som jag tror finns kvar sen den tiden. Jag tycker att det är väldigt fint, och på platserna de står vill man ha något trädliknande.

Tyvärr har kronorna helt tappat formen på en del, de växer bara rätt upp i toppen och blir bara högre och högre. Tyvärr så höga så att jag ofta får svårt att komma åt att beskära. Ser fult ut, de blir för täta plus att TRE stycken FALLIT, jag antar p g a den obalanserad formen och lätt lutande stam i kombination med storm.

Ska man försöka beskära dem som fruktträd ungefär? För att skapa en "krona"?

Eller kan det vara "för sent", att de vuxit vilt för länge?

De som har riktigt snygga stammade syréner, är de typ proffs eller anlitar proffs för att få träden snygga? Många frågor, men jag bekymrar mig för syrénerna och skulle gärna ha dem kvar. Alla förslag och synpunkter är jag tacksam för!
Fenja
*skickar upp tråden*
Om du inte vill vänta på svar så hittar du säkert flera tidigare/äldre trådar om hur man beskär syren om du söker här på forumet.
Mvh
Fenja
Hannele
Kan du ta en bild?
Spontat tycker jag att det är väl bara att knipsa av de långa skotten, men det beror ju på färgen på blommorna också; om blommorna fått en annan färg, ska dessa grenar avlägsnas helt.
olgak
Har tyvärr ingen kamera...

Jag besökte Nationalmuseum här i Stockholm häromdan. Därutanför, mellan muséet och Grand Hotel fanns några grupper fina stammade syréner smile.gif.

Jag studerade dem noga. De har lyckats få syrénen att grena sig väldigt tätt, så att kronorna är täta, men inga grenar växer i varandra.

Nu får man ju börja lära sig lite om beskärning, så jag gissar såhär:

De tar hela tiden bort uppåtväxande och felväxande årsskott. Och så undrar jag om inte de årsskott som växer rätt kortas av. (Det som jag nu lärt mig heter "pincering" när det gäller äppelträd wacko.gif .) Kanske mer än en gång under sommaren. Så då får de en väldigt fin förgrening och kontroll över kronan.

Problemet för mig är då att eftersom detta antagligen inte blivit gjort sedan 1960 kallt, så har mina istället antingen täta klungor av vattenskott (gärna flera meter upp så jag ej kommer åt dem) eller långa grenar som först växt 1-3 meter rakt upp och sedan böjt sig av sin egen tyngd - ingen förgrening!

Så långt mina funderingar. Jag forskar vidare. Tar gärna emot synpunkter på detta och tack för att du flyttade upp tråden!
Cilla
Jag skulle gärna vilja ge tips men det är svårt om man inte får se dina syréner på bild.

Generellt gäller att det är alltför hård beskärning som gör att träden skickar vattenskott. Kanske du kan se från vattenskottets bas om de växer från ett snitt. Då är slutsatsen att så länge man inte vill ha vattenskottsutveckling, ska man inte kapa dessa så grovt som där skotten växer ifrån.

Vattenskott på ädelsyréner förgrenar sig och får blom också i sinom tid. Kolla hur gamla vattenskotten är.

Ädelsyrén på stam ser gamla ut i ganska ung ålder. Det är vanligt att de lutar, vrider sina stammar och blir lite assymetriska. Vill man ha ett träd som liknar en bonsai, dvs är litet och ser gammalt ut ganska snabbt, är stamsyrén bra. Vill ma ha ett mer ungdomligt träd med symmetrisk, friskbladig, tät krona kan detvara bättre med ett annat träd.

Pincering är inkortning av icke förvedade skott, oftast några bladpar, och man kan göra det med alla sorters träd på sommaren innan skotten förvedas. Skotten är så mjuka att man kan nypa av dem med fingrarna. Syftet med pincering kan vara att snabbare sporra fram blom och frukt.

Fösök att låna en kamera, fota i helfigur ur flera vinklar och ta detaljer på skottens bas mm så kan du få tips om hur du ska beskära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon