eriksture
24-09-2005, 09:35
Jag har ett stort stort gråpäronträd på gården som ger alldeles för mycket frukt, säkert tiotusen päron. Jag vill ha kvar trädet, men slippa gå och plocka hundratals ruttna päron på gräsmattan dagligen. Kan man minska trädets fruktsättning på något bra sätt??
Mvh Erik
det bore väl fungera om man blockar bort blomstänglarna på våren
eller klipper bort fruktbärande grenar och skott
Man kan reducera fruktsättningen på större träd genom att under blomningen spruta vatten på blommorna så att de förstörs.
Big Gardener
26-09-2005, 09:19
CITAT (Cilla @ 26-09-2005, 09:50)
Man kan reducera fruktsättningen på större träd genom att under blomningen spruta vatten på blommorna så att de förstörs.
Vilken bra idé! Det hade nog inte kommit på själv.
Jo tack, men inte är det kul att ge råd om hur man förstör blom- och fruktsättning... Det tvingades fram en gång när en av mina favritträdägare skulle resa bort och hyresgästerna absolut inte ville ha fallfrukt på tomten.
I valet att skära bort fruktanlag som är en nästan omöjlig historia om man inte stympar och att göra något annat så är ju vattensprut iallafall bättre. Jag testade och det fungerade.
Big Gardener
26-09-2005, 15:23
Jo, jag håller med. Det är inte särskilt kul att förstöra fina blommor och framtida frukt. Men ser man på alternativen är det det minst sämsta. Det har faktiskt också varit aktuellt för mig ett antal gånger så nu har jag ett bra tips att ge. Tack Cilla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.