Loial
Vi har två katter, varav den ena fullkomligt älskar att knapra sönder allt grönt i våra fönster. Lösningen har hittils varit att fylla fönstren så mycket att katterna inte kommer upp där, men vi har några fönster där detta inte går att lösa...
Så, min fråga är om ni vet eller hört om krukväxter som katterna ratar? Självklart får dom inte heller vara giftiga, av självklar anledning.
pejori
mina katter ratar orkideer och bladkaktusar, som jul och påsk kaktusar. wub.gif wub.gif
hibiskusar vill dom heller inte ha, dom verkar föredra lite hårda tunna och smala blad. smile.gif
Zazu
alla sorters plectranthus, alltså novemberljus, söderhavsljus, kattljus mm..
eftersom de luktar starkt

mvh zazu
LadyG
Jag odlar särskilt kattgräs i en kruka på "katt-höjd". Det brukar hålla missarna borta från blommorna, såvida inte gräset får vissna och blr ofräsht. Då syns det direkt på de övriga växterna smile.gif
Loial
Det här inlägget kanske skulle ligga under "krukväxter" istället för krukodling... Kan nån vänlig moderator kanske fixa det?

Och japp, vi har provat med att ha dels ampelliljor, dels kattgräs i katthöjd, men icke... Han är på ALLT han kommer åt, oavsett hur mycket annat han har. Han är verkligen extrem, har haft andra katter förut, men ingen har varit på växter som den här grabben...
*Felix matte*
Du behöver nog inte vara orolig för ev giftiga växter... har aldrig varit med om eller hört talas om att vare sig katt eller hund ätit sådant.... djur brukar ha god förmåga att avgöra vad som är lämpligt att svälja och inte. wub.gif
yenny
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:11)
Du behöver nog inte vara orolig för ev giftiga växter... har aldrig varit med om eller hört talas om att vare sig katt eller hund ätit sådant.... djur brukar ha god förmåga att avgöra vad som är lämpligt att svälja och inte. wub.gif

Jag tror inte det där stämmer helt....min pappas katt äter på allt!! han har varit bra risig i magen mellan varven wink.gif
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 25-09-2005, 21:33)

Jag tror inte det där stämmer helt....min pappas katt äter på allt!! han har varit bra risig i magen mellan varven wink.gif

Risig i magen kan de nog bli emellanåt... precis som vi människor om vi äter något olämpligt... men därifrån till att bli förgiftade... det har nog aldrig hänt. smile.gif
yenny
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:38)

Risig i magen kan de nog bli emellanåt... precis som vi människor om vi äter något olämpligt... men därifrån till att bli förgiftade... det har nog aldrig hänt. smile.gif

Kan ju hända att de har stålmagar och klarar sej bättre än vi människor skulle ha gjort...
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 25-09-2005, 21:43)
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:38)

Kan ju hända att de har stålmagar och klarar sej bättre än vi människor skulle ha gjort...

Stålmagar... Absolut! Människor dör ju då o då av matförgiftning, men aldrig har jag hört att hund el katt tagit den vägen... deras luktsinne och inneboende instinkter är .. tror jag... sååå mycket mer högtstående än människans.
LadyG
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:46)
Stålmagar... Absolut! Människor dör ju då o då av matförgiftning, men aldrig har jag hört att hund el katt tagit den vägen... deras luktsinne och inneboende instinkter är .. tror jag... sååå mycket mer högtstående än människans.

Oja, definitivt. Prova bara att sätta en katt framför en gummiplanta. Kissen kanske tuggar på allt annat, men den giftiga gummiplantan kommer den inte att röra.

Min mamma har en tuggande katt och ett jätteormbo gummiplanta, och de går så bra ihop så. Gummiplantan bråkar inte med kissen och han tuggar inte på plantan smile.gif

De är smarta, de små pälshögarna wub.gif
Loial
CITAT (LadyG @ 26-09-2005, 10:09)
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:46)
Stålmagar... Absolut!  Människor dör ju då o då av matförgiftning, men aldrig har jag hört att hund el katt tagit den vägen... deras luktsinne och inneboende instinkter är .. tror jag... sååå mycket mer högtstående än människans.

Oja, definitivt. Prova bara att sätta en katt framför en gummiplanta. Kissen kanske tuggar på allt annat, men den giftiga gummiplantan kommer den inte att röra.

Min mamma har en tuggande katt och ett jätteormbo gummiplanta, och de går så bra ihop så. Gummiplantan bråkar inte med kissen och han tuggar inte på plantan smile.gif

De är smarta, de små pälshögarna wub.gif

Haha... ni har inte träffat vår Albin tongue.gif
Förra sommaren hittade jag honom glatt knaprandes på min trumpet på balkongen ... och ballongblomman hade fått några blad mördade också...
Han fick inte vara mer på balkongen behöver väl inte tilläggas smile.gif
pejori
ett tips.
spraya plantorna med off-spray, som katter inte uppskattar.
lägg sedan lite kattmynta, på dom han får tugga på. smile.gif smile.gif
då lär han sig snart att hålla sig till sitt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon