mulle
F-n också!
I förrgår fick jag en argentinsk, djupfryst, vakuumförpackad inre oxfilé i present.
Den glömde jag i bilen och där har den legat tills nu. Bilen har stått i solen.
Jag har nu slängt in filén i frysen.

Om den luktar OK när jag någongång tar fram den och om jag helsteker den - kan det finnas några bakterier kvar som är direkt farliga för min hälsa? Vet någon?

Snacka om såshuvud...

Mulle
Biggan_
Jag är ingen köttbakterieexpert precis, men inte tycker jag det låter varken gott eller nyttigt att använda köttet sleep.gif
Man bör inte heller frysa om kött som tinat utan att ha tillagat det först sleep.gif
om man skall rätta sig efter expertisen.
Magdis
Jag skulle inte ha ätit det. Jag är ingen köttbakterieexpert men jag tror inte det är nyttigt. Jag är extremt försiktig med gammal mat och mat som stått framme överhuvudtaget, här slängs det mycket rester.
mulle
Det är väl främst köttets smak och konsistens som försämras då man fryser in det på nytt men gör man en kryddad gryta spelar det inte så stor roll.
Jag slängde in det i frysen eftersom vissa bakterier ju dör där omedelbart. Frågan är om det efter drygt ett dygn i värme kan finnas andra bakterier som inte dör?
Mulle
pisanggoreng
Jag hade tillagat det väl och smaskat i mig det. smile.gif

Jag har ofta ätit kött som legat både en och två dagar i tropisk hetta utan att märka av några obehag. Men men bör ju som sagt se till att det är väl genomstekt.
pisanggoreng
PS! Jag ska dock tillägga att jag inte är en köttbakterieexpert... sleep.gif
Reserv
Har du ingen hund eller katt att testa köttet på? Katter är otroligt kräsna när kött är otjänligt, hundar kan t.o.m. äta skämt kött (vissa av dom, det stora aset t.ex.) rolleyes.gif
Hannele
CITAT (mulle @ 24-09-2005, 14:40)
men gör man en kryddad gryta spelar det inte så stor roll.

Jag är tveksam, om jag skulle tacka "ja" till middagsinbjudan från dej. tongue.gif
Synd om den som ger fina presenter till dej..

Efter en dag skulle jag eventuellt omedelbart stoppat köttet i ugnen i stekpåse och sett till att det är genomstekt, inte rött i mitten.. Första dagen kanske det var nästan kallt efter frysningen, men två dygn är lång tid. Vad händer med kött som man lufttorkar i solen? Det hänger inte i vacuumpåse.

Kött är en färskvara som är känslig för värme. Så kort stund som möjligt mellan butikens kyldisk och ditt kylskåp, alltså. Likaså är hygien otroligt viktigt. Att hålla händer, verktyg och arbetsytor rena är en förutsättning för att du ska kunna äta gott och säkert kött.

Köttfärs är ett av de ömtåligaste livsmedel vi har och ska förvaras i högst +4 grader. In i kylskåpet med den så snart det bara går. Tillaga gärna färsen direkt, då håller den bättre.
Helt kött ska ha luftcirkulation och förvaras kallt. Gör hål i plasten på förpackningen, eller lägg över köttet i en bunke och täck med en tallrik.
mulle
Nu under jakttiderna hänger ju rådjurs- och älgkött också länge i garagen och uthusen här på landet. Och kötthanteringen i vissa länder utomlands ska man nog inte tänka på om man är kräsmagad.
Hmmm...
Jag tror att jag slår en signal till vår hälsoinspektion på måndag bara för att kolla att ingenting giftigt kan ha utvecklats.
Om svaret är nej blir det en genomstekt vitlöksgryta. Lugn Hannele, jag äter den själv....
tongue.gif
Jag är nämligen inte speciellt pjåskig av mig.

(Då är det betydligt värre med katterna. Den ena ska ha hjärta och bara hjärta och den andra bara burkmat. Också en helfärsk filé skulle de båda rynka på nosen åt! )

Mulle
Magdis
Vissa bakterier kanske dör av frysning eller upphettning men jag undrar om inte toxinerna som de bildar finns kvar ändå och att det är dem som är farligast. Botulinumbakterien t.ex bildar ju farliga toxiner.
mulle
Jag återkommer på måndag och berättar vad hälsoinspektören sa!
Mulle
Magdis
CITAT (mulle @ 24-09-2005, 15:17)
Jag återkommer på måndag och berättar vad hälsoinspektören sa!
Mulle

Bra! Det kan vara intressant att veta! smile.gif
Ophelia
Så synd på ett sådant fint kött. Har aldrig köpt en oxfilé från Brasilien som INTE varit underbart mör smile.gif

Faktum är att jag ska ha middag om några timmar med bl a brasiliansk oxfilé smile.gif
SaraS
Köttbakterieexpert här!

Mulle: Helt kött är sterilt inuti. Precis som du skriver om hängt kött så händer det inte så mycket ett par timmar i rumstempratur, mer än att kötte börjar förstöras.

Däremot DÖR inte nästa några bakterier i frysen, en del somnar däremot. En hopplös myt som jag inte förstår vad den kommer ifrån... mad.gif

När du ska laga till köttet skulle jag rekommendera att du tinar det i kylskåp, putsar bort ytskiktet, för där kan du ha en del dåliga bakterier. Sen bryner du det noga och gör en gryta som du sen inte spar några rester av. Rester är nämligen MYCKET kinkigare. Om du vill spara rester så kan vi prata om det sen... rolleyes.gif

/Sara- som jobbar med livsmedelshygien för hotell och restaurang...
mulle
CITAT (SaraS @ 24-09-2005, 15:43)
Köttbakterieexpert här!

Mulle: Helt kött är sterilt inuti. Precis som du skriver om hängt kött så händer det inte så mycket ett par timmar i rumstempratur, mer än att kötte börjar förstöras.

Däremot DÖR inte nästa några bakterier i frysen, en del somnar däremot. En hopplös myt som jag inte förstår vad den kommer ifrån... mad.gif

När du ska laga till köttet skulle jag rekommendera att du tinar det i kylskåp, putsar bort ytskiktet, för där kan du ha en del dåliga bakterier. Sen bryner du det noga och gör en gryta som du sen inte spar några rester av. Rester är nämligen MYCKET kinkigare. Om du vill spara rester så kan vi prata om det sen... rolleyes.gif

/Sara- som jobbar med livsmedelshygien för hotell och restaurang...

Åhhh, jag älskar detta forum!

Tack, SaraS! Mycket intressant information och bra att få kunskap om vilka myter man odlar.
Tilläggas kan ännu att köttet genom plasten såg rött och helt normalt ut, jag har inte öppnat förpackningen.
Jag ska göra precis som du säger!
smile.gif
Mulle
pejori
lycka till wub.gif
mulle
CITAT (pejori @ 24-09-2005, 15:54)
lycka till wub.gif

Tack, betyder det att du tror att jag försvinner från forumet...?
laugh.gif
Ska säga till de anhöriga att jag vill ha en gravsten som ser ut som en filé!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mulle
SaraS
Då tycker jag att du ska lukta noga på det när du tar det ur förpackningen. Det ska lukta gott och färskt. Har det blivit dåligt luktar det ju lite surt/ruttet. Anledningen till att jag inte tycker att du ska helsteka det är att man inte vet hur långt in det kan finnas bakterier (det rör sig om nån cm), och då är det säkrare med en genomstekning i högre tempratur. (Men det är ju min åsikt som proffersionell)

För att förtydliga: Hade det inte varit ett helt stycke kött hade det inte gått att rekommendera att det skulle användas efter så lång tid i hög tempratur. smile.gif
pejori
nä...så menade jag inte..hemska tanke ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
jag menade bara lycka till så maten blir både ätlig och god laugh.gif laugh.gif
tror inte att det är så farligt med bakterier wub.gif
lukten främst och sedan om den känns liksom klibbig att ta i smile.gif smile.gif
då är det genomstekning som gäller...alla bakterier dör av upphettning wub.gif
mulle
Jag skoja bara... sleep.gif

Jo, jag ska sniffa jättenoga på köttet - om det inte luktar gott så matar jag varmkomposten.
Och om lukten är OK så kommer jag ändå att genomsteka det helt. Självklart!
Mulle
SaraS
[QUOTE]då är det genomstekning som gäller...alla bakterier dör av upphettning

Inte det heller tyvärr... Vissa dumma (smarta) bakterier "bygger bara in sig" och överlever upphettningen. Sen när temperaturen är behaglig så kommer dom fram och fortsätter att föröka sig... mad.gif Därför ska man se till att maten så kort tid som möjligt har temp mellan 60-8 grader, då har de det som bäst...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon