Björkhagen
24-09-2005, 17:35
Hej,
I våras grävde vi upp en gammal rabatt och planterade ganska mycket växter ... för mycket om man tittar på resultatet nu - det är lite för mycket växter. Dessutom var det vår första rabatt och jag vill nu flytta växterna lite för att få det lite snyggare.
Växterna jag har är:
praktriddarsporre, fackelblomster, röd rudbeckia, sköldpaddsört, höstanemon, myskmalva, veronica och flox. De flesta blommar fortfarande.
Jag undrar nu om jag kan plantera om växterna nu eller måste vänta till våren. Det har kliat i fingrarna ett bra tag eftersom jag vet hur jag vill ha rabatten nu när jag sett växterna ihop. Dessutom hade det varit kul om jag kan få ner lite tulpanlökar m.m. samtidigt som jag gräver om rabatten och slippa gräva upp lökarna till våren, när de skall blomma ...
Samtidigt vill jag att växterna skall ha en bra chans att klara vintern.
Bor i norra Skåne ...
Det enda jag vet om det är att höstanemonen inte alls vill bli omplanterad eller planterad för den delen på hösten, den brukar inte klara sej alls då... i alla fall inte här i sthlm... jag försökte flera år plantera en.. men först när jag gjorde det en vår så den fick växa till sej över sommaren så klarade den sej.
Björkhagen
24-09-2005, 21:25
Det det handlar om är egentligen är att gräva upp växterna med så mycket jord som möjligt och flytta dem ca 0,5-1,5 meter inom samma rabatt med precis samma jord i ...
Har också misslyckats med en höstanemon. Jag fick den som födelsedagspresent i början av september och den dog över vintern.
Detta exemplar planterades i maj och är riktigt stor och fin med massor av blommor.
Jag tror att du kan flytta det mesta om du gräver upp växterna med så mycke jord som möjligt... fast jag skulle nog låta anemonen stå kvar där den är.
dammkillen2
25-09-2005, 06:57
vad spelar det för roll om växterna blommar eller inte ?
Ophelia
25-09-2005, 08:06
Det handlar väl mer om att när växten blommar så ska de lägga energi på det och inte behöva den omställningen som uppstår vid en flytt. Själv har jag flyttat höstflox utan hinder (de blommade lita oförtrutet på), även höstöga, rudbeckia och andra blommor utan att det visat något negativt. Íbland fungerar det bra och ibland dåligt (som med höstanemoner).
Kan du inte markera ut ställena där höstanemnen ska stå?
Björkhagen
25-09-2005, 09:41
Jo det blir nog något sådant ... att flytta alla andra växter och lämna plats till höstanemonen. Det är den som skall flyttas 50 cm - den står för långt bak som det är nu. Jag väntar med den till våren istället.
Då är det bara att hoppas på att det går lika bra för mig som för dig, Ophelia ... Tack, alla, för era svar!
Hoppas ni har lika vackert väder som vi idag - klarblå himmel, svag vind och 15 grader varmt! Skall börja med en lång promenad innan trädgårdsarbetet tar vid!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.