Full version: Raketporslinsblomma
emmapemma
Det verkar som det finns flera Hoyanördar här, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har en raketporslinsblomma (multiflora?), som blommar och blommar och blommar och droppar nektar så jag blir alldeles tokig (min man vill att jag ska slänga den istället för att sätta fångspapper under blomklasarna).

Problemet är att formen är så ful på den. Det är ju bara två grenar som står rätt ut. Hur får man en snygg och kompakt form på den? Stammar upp och/eller beskär? Eller tvinga in den i en liten spalje, trots att den inte alls verkar vilja leva så? Min goda vilja vad gäller denna krukväxt börjar sina, så alla råd tas emot tacksamt!

/Emma
iscah
min erfarenhet är att den blir snyggast av att man beskär den. rota skotten och sätt i krukan också så får du en ännu buskigare växt!

spalje tror jag inte på.

man hämmar däremot blomningen rejält när man beskär för pedunklarna kommer vid nytillväxten. men när den börjar växa igen så blommar den igen.

Lycka till!
peppci
Klipp ner den. Min har buskat till sig rejält. Ska nog ge den en omgång med saxen till våren igen.
Annelie32
klipp ned och gör fler planter av den eller byt bort skotten mot nya häftiga blommor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon