Full version: Raketporslinsblomma
emmapemma
Det verkar som det finns flera Hoyanrdar hr, s jag hoppas att ngon kan hjlpa mig. Jag har en raketporslinsblomma (multiflora?), som blommar och blommar och blommar och droppar nektar s jag blir alldeles tokig (min man vill att jag ska slnga den istllet fr att stta fngspapper under blomklasarna).

Problemet r att formen r s ful p den. Det r ju bara tv grenar som str rtt ut. Hur fr man en snygg och kompakt form p den? Stammar upp och/eller beskr? Eller tvinga in den i en liten spalje, trots att den inte alls verkar vilja leva s? Min goda vilja vad gller denna krukvxt brjar sina, s alla rd tas emot tacksamt!

/Emma
iscah
min erfarenhet r att den blir snyggast av att man beskr den. rota skotten och stt i krukan ocks s fr du en nnu buskigare vxt!

spalje tror jag inte p.

man hmmar dremot blomningen rejlt nr man beskr fr pedunklarna kommer vid nytillvxten. men nr den brjar vxa igen s blommar den igen.

Lycka till!
peppci
Klipp ner den. Min har buskat till sig rejlt. Ska nog ge den en omgng med saxen till vren igen.
Annelie32
klipp ned och gr fler planter av den eller byt bort skotten mot nya hftiga blommor smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon