Full version: Stenlampa
BengHa
Jag tänkte dela med mig om hur man kan göra en enkel japansk stenlampa.

Den består av två platta stenar med en glasburk från ABBA i mellan. På glasburken har jag klistrat fast ett par små stenar, för att dölja att det är en glasburk jag använt. På insidan så har jag strykt på ett tunt lager med smältlim, för att man inte skall se lampan inuti så tydligt. I den understa stenen har jag borrat ett hål och plaserat en hemmagjord lamphållare.

Lamphållaren består av en plastbit som passar mellan benen på en tio watts halogen lampa. Två bitar koppar som jag plattat till av en enkeltrådig kabel. På dessa har jag lött fast ett par anslutnings trådar. Det hålls ihop av en bit krympslang.

Så här blev resultatet.

Lampan tänd

Några fler bilder i mitt album
Castea
Otroligt fin!
*Felix matte*
Så fin! wub.gif och fina stenar du har... är de "original" eller har du på något sätt klyvt eller ..?
mulle
wub.gif
Mycket, mycket vackrare än de stereotypa japanska lyktor som säljs överallt!
Jag hoppas att du inte har något emot att jag snor din idé?
Mulle
BengHa
Alla mina stenar är orginal. Jag har inte klyvt någon. Däremot så har jag släpat med mig en hel del stenar när vi flyttade, bla. de två stora som ligger i min japanska rabbatt. De hittade jag naturligt klyvda i min förra trädgård. Jag hadde tänkt att en bäck skulle börja mellan dem, men kom inte så långt. Nu är de en ljuskälla istället (finns bilder i mitt album).

Ni får gärna göra något liknande. Är instruktionen inte tillräklig så fråga på.

Jag tycker det är roligt att ni tycker den är fin. Tack!
Caprice
Riktigt snyggt, och en rolig, originell idé..!
Lady Hamilton
Ni får gärna göra något liknande................

Är instruktionen inte tillräklig så fråga på...........
smile.gif wub.gif smile.gif wub.gif smile.gif wub.gif

Är inte detta ett prakt exempel på hur fantastiskt Odla.nu är?
Någon gör något fint (eller bra) Och som den gärna delar med sig av till oss andra wub.gif

Själv skall jag försöka få till en lampa själv smile.gif Tycker den är FANTASTISK!

Tack för tipset tongue.gif
Castea
CITAT (BengHa @ 25-09-2005, 10:01)
Jag hadde tänkt att en bäck skulle börja mellan dem, men kom inte så långt. Nu är de en ljuskälla istället (finns bilder i mitt album).

Ser inte att du har något album att titta i här? unsure.gif
BengHa
Nu skall det synas. Gå in på Japan hemma, resten är bara nonsens.

Tack till Felix matte, som hjälpte mig att få fram albumet.
mulle
Väldigt fin, din lilla hörna! Ljuskällan gillade jag extra mycket!
Mulle
Castea
Åh, nu ser jag, ju! Verkligen rogivande miljöer du skapat hemma. Är mycket för stenar och vatten jag också. Inte inomhus, men utomhus.

Om någon här är intresserad av såväl obehandlad som slipad sten i många storlekar så kan jag tipsa om att nästa helg så är det Stenmässa här i Västerås. Brukar gå, finns ALLT!

Länk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon