Full version: Plommon?
Elektra
PÅ vår nya tomt finns det lite av varje, men inga plommon. sad.gif Vi flyttar till zon 2/3 och vill få lite tips på goda och rikbärande sorter som lämpar sig i trädgårdar till husbehov. Även recept är välkomna inför kommande år. wub.gif
Ophelia
Jag har ingen egen trädgård men är plommonfantast och jag älskar Opal och Victoria. Sedan finns det en bra sort som heter Experimentalfältets Sviskon som oxå är jättegoda. smile.gif

Har hört att Reine Claude dÒullins ska vara en höjdare smile.gif
ejjan
Reine Claude är jättegott! Ett gult plommon, sött och fast i köttet. wub.gif
Johan.S
CITAT (Elektra @ 24-09-2005, 23:18)
Vi flyttar till zon 2/3 och vill få lite tips på goda och rikbärande sorter som lämpar sig i trädgårdar till husbehov.

Hej!
Den plommonsort man först kommer att tänka på stämmer in på beskrivningen "god och rikbärande" är Victoria. Denna är självfertil och blir ofta så rikbärande att den riskerar bära sönder sig själv.
Dock ger mitt Victoriaträd endast något enstaka plommon varje år. Trädet är cirka 15-20år, men har ännu inte bildat krona (trädet är smalt och högt), så det trivs förmodligen inte.

Experimentalfältets sviskon är en plommonsort som förvisso är självfertil men som i övrigt är mest känd för sina goda egenskaper som pollinerare åt andra plommonträd.

Många framhåller Reine Claude grön (Reine Claude vanlig grön, Stor grön Reine Claude, Gage, Grön renklo) som den mest värdefulla plommonsorten (kärt barn har många namn). Denna är dock känd som svårpollinerad.

I en bok jag har anges att Samtliga Reine-Claude sorter har det gemensamt att skalen gott kan sitta kvar då plommonen skall användas som hushållsfrukt.
Vid tillexempel hermetisk inkokning prickar man bara hål på skalen före kokning.
Vid beredning av plommonmarmelad är endast Reine-Claude sorter användbara.

// Johan.

Jan af Lisö
Ett gott plommon, i mitt tycke, är Jubileum. Smakar ungefär som fullmogna exemplar av Viktoria, mognar i mitten av september. Det som är trevligt är att man slipper kartgallra trädet.

Däremot så verkar Jubileum inte vara självfertil utan någon annan sort behövs i närheten !!!
Cilla
CITAT (Johan.S @ 26-09-2005, 07:22)

Hej Johan,
Kul att få ta del av dina plommonkunskaper!

Jag har gjort marmelad av alla möjliga plommon och hittills tyckt att det fungerat hyfsat. Vill du utveckla det om skillnaden mellan sorterna, dvs vad är det Reine Claude har som gör marmelad av dem bättre? Mer pektin?
Johan.S
CITAT (Cilla @ 26-09-2005, 22:40)
Vill du utveckla det om skillnaden mellan sorterna, dvs vad är det Reine Claude har som gör marmelad av dem bättre? Mer pektin?

Tyvärr vet jag inte varför andra sorter inte skulle vara lämpliga.

Beträffande plommonmarmelad sträcker sig inte mina kunskaper längre än till texten i boken: "Hem-konservering Modern handbok i konservering av bär-frukt-grönsaker" (Tryckt på Göteborgs litografiska aktiebolag år 1939).

Gissningsvis har det någonting med skalen att göra.
Antingen skalens smak, eller så är skalen av annan tjocklek eller seghet jämfört med andra plommonsorter.

Ewa L
Du måste ju framförallt tänka på pollineringen. Har du endast tänkt dig ett träd? Finns andra i närheten? Ingen idé att du sätter en god plommonsort om du inte får någon frukt.

Själv satsade jag av den anledningen på Victoria. Vill heller inte vara "beroende" av andra träd (som de ju kan såga ner sad.gif ) och att det faktiskt kan vara rejält kallt och ruggigt den korta tid det blommar.
I höst är mitt träd 5 år och firar med att ge sina första 12 plommon, wub.gif
Big Gardener
Nu handlar det ju om smak och då kan jag göra en helt godtycklig rangordning smile.gif

1. Victoria - Bär kopiösa mängder frukt, vilket ofta kan var ett problem, men när den är frisk är den fantastiskt god.
2. Jubileum - Väldigt god sort, men behöver varmt läge annars tycker jag den blir träig i smaken.
3. Opal - Mycket odlingsvärd och god sort men "mina" träd växer lite för mycket och har lite för mycket tendens till vartannatårsskörd.
4. Jefferson - En äldre gul sort som tyvärr återfinns för sällan nu. Mycket god, men drabbas gärna lätt av fruktmögel om den inte gallras vid rikbärande år.
mulle
CITAT (Johan.S @ 26-09-2005, 07:22)

Jag vill protestera!
Jag gör marmelad av Viktoria och också av mina förvildade plommon och den blir jättegod!
Däremot blir den inte alls lika mörk som den plommonmarmelad man köper i butiken.
Mulle
Susanne i Linköping
En sak att tänka på är vid vilken tidpunkt trädet ger frukt. Mina Reine Claude är för länge sedan slut, men igår fick jag en burk Victoria av mina föräldrar. Det blev fest för mig som älskar plommon!

Vill man ha lång plommonsäsong får man ha flera sorter. Av de sorter jag har erfarenhet av är Opal tidigast, Reine Claude och Experimentalfältets Sviskon lite senare och Victoria är senast. Har man ont om plats kan man kanske ympa flera sorter på samma träd?
Elektra
Tack för alla svar. Vi kommer att ha rätt gott om plats då tomten är på dryga 3000 kvm, så ett par plommonträd ska vi nog kunna klämma in även om jag vill sätta lite mer äpplen och päron med. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon