Kattmatte
Jag har lite träd som står som en tomtgränsmarkering längs ena sidan. Det är några riktigt kralliga och höga hängbjörkar samt en del mer eller mindre taniga lärkträd. Om jag vill ta bort nån björk och en del lärkar för att sätta in bl a oxelträd samt en häck jag ännu inte bestämt helt och hållet.
Hur gör jag bäst för att få bort gamla rotsystemen från björk och lärk? Nån som vartit med om liknande?
Cilla
För att kunna återplantera behöver du inte ta bort rotsystemen. Lärk skjuter inga rot- eller stubbskott, björk skjuter lite stubbskott men inte mer än som vanligtvis kan hanteras.

Vill du plantera nya träd kan du stubbfräsa (hyr en maskin eller maskin med gubbe) och plantera i samma hål. Så länge du väljer nya växter av annan släkt behöver du heller inte byta ut mycket av jorden.

Å andra sidan kan uppvuxna träd och häck också kombineras. Det tar tid innan trädgården får den karaktär den har med uppvuxna träd, och kan kännas lite platt om man tar bort flera stora träd på en gång.
KURT
Stubbar kan man ta bort genom fräsning (hyra maskin) eller elda/pyra bort (tar tid men fungerar). Men rotsystem finns det nog inget alternativ än att gräva bort. Men fråga är vaäl om de verkligen måste bort? Gamla rotsystem ger näring när de bryts ned, men visst kan det bli problem att gräva.
Cilla
Om man fräser eller yxar bort stubben ända till botten kan man plantera ett träd i detta hål. Rötterna söker sig i samma banor som de gamla rötterna, som om de väntade på nedbrytningen och den fukt och aktiva mikroliv som bildas då.

Döda och förmultnade rötter från träd är mycket bra för jorden!
Planterar man samma trädsläkte kan dock jordtrötthet göra att det nya trädet tar sig sämre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon