rosita
Jag satte en kärna ur en passionsfrukt i april och den är nu 140 cm hög! Jag satte i bambupinnar för den att klättra på, men det är kanske bättre med en båge? Den har stått ute hela sommaren och har blommat med en blomma och har två knoppar. Hur övervintrar jag den bäst? Kan jag ha den i förrådet, ca 8 grader eller kan den stå i ett rum med 15 grader? Behöver den extra ljus? Har någon fått frukt på en "hemmaodlad"? unsure.gif
Sulawesii
Jag har också min på bambupinnar, känns som om en båge blir för liten, de växer ju så snabbt och kraftigt! Jag har övervintrat min inomhus, i ca 21 grader. Den har inte alls mått dåligt av det, även om jag läst att den ska stå svalare då. Så, men tanke på det borde väl 15 gradersrummet funka bra? De vil ha så mycket ljus som möjligt, så extraljus är inte fel. Men, även detta klarar sig min bra utan.
Själv har jag aldrig ens fått min att blomma, men jag har aldrig ställt ut den heller. Är rädd för att få med mig odjur in på hösten om jag gör det.
kerstin z5-6
de trivs bra ute på sommaren -förutsättningarna för frukt öka
Den tål rumstemp vintertid .. ljus är bra o i rätt miljö blir den lätt 4-5 m lång
Emma
Om det är kärna från den lila skrynkliga passionsfrukten är det imponerande att du fått den att blomma första året.
Jag har själv frösådda som inte är lika snabba som dina. Enigt mina böcker blommar de som först andra året. Vilken bra planta du sått, eller är det odlaren som är bra...
Hur behandlade du den?
Hälsningar Emma
rosita
Jag tog bara ut en kärna från passionsfrukten jag åt, torkade den till nästa dag, satte den i en kruka med såjord + plantjord. Detta var i april. Sedan, när det kom upp lite grönt, hade jag glömt vad jag satt! wacko.gif
När plantan började växa trodde jag först att det var nån paprika eller chili. När den var ca 10 cm la jag in en bild på forumet och frågade om någon visste vad det var, eftersom jag inte längre tyckte den var lik mina andra paprikaplantor. Då fick jag veta att det var passion! laugh.gif Nu kan man inte ta miste på vad det är med de fina blommorna! wub.gif
Den har stått ute hela sommaren, fått guldvatten då och då. Nu har jag satt in den i förrådet inför vintern. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon