Full version: Rosensnår på gång
mulle
Mitt mål är ett ogenomträngligt rosenbuskage a la det runt Törnrosas slott.
Jag har, mest tack vare era tips och bilder wub.gif , valt följande rosor:

Höga, stora:
John Davis
Henry Kelsey
Hansa
Rosa Pimpinellifolia "Husmoderrose"
Rosa Pimpinellifolia "Poppius"
Rosa Majalis "Foecundissima"
Rosa Moyesii "Geranium"
William Baffin
Martin Frobisher

Och de lägre:
Prairie Joy
Morden Blush
Morden Certennial
Lambert Closse

De första kom i fredags och nu ska jag ut och plantera. För att få det där riktigt, riktigt vildvuxet snåriga med grenar som nästlar sig in i varandra har jag grävt en grop per kvadratmeter.

Men nu blir jag plötsligt orolig - finns det någon av dessa rosor som lider om den står väldigt tätt ihop med andra?

Mulle
Fenja
Mulle, kanske Kerstin eller Kajsa eller något av de andra "rosoraklen" ser tråden snabbare om du lägger den eller länkar den till Prydnadsväxter? Bara en tanke...
Mvh
Fenja
mulle
Vet du, Fenja, jag funderade länge på var jag skulle lägga inlägget. Det är ju fråga om buskar också, lika mycket som prydnadsväxter... tongue.gif
Men jag bestämde mig för att lägga det här eftersom det är lite samma kategori av fråga som Ankis "Rosendrömmar" och den har ju nog experterna uppmärksammat här!
Men tack för omtanken!
Mulle
Anki V
Jag såg att du placerat Hansa bland de höga, stora rosorna.

Min lilla, lilla Hansa är idag ca 40 cm, vid 15 års ålder. Som störst har hon aldrig varit över metern.

I och försig är hon ganska misshandlad och fått både dålig kost och försummad omvårdnad.

Det var faktiskt så att jag under två år levt i tron att hon varit insomnad men runt midsommar i år så stack hon upp några små späda skott. Nästa vår ska hon sättas på en "vitaminkur" men jag tvivlar på att hon någonsin kommer att räknas till de höga rosorna. Kanske jag har en "Dvärghansa" unsure.gif ?

mvh/Anki
mulle
Så bra att veta, då ska Hansan få en plats där storleken inte spelar någon roll!
Den här typen av information är guldvärd just nu!
Tack!
Mulle
stina
Nej men??? Jag satte en liten ynklig Hansa-planta i ganska "skruttig" jord förra året. Nu är den över metern hög och växer så det knakar. Massor av nya rotskott har den också fått. Trodde Hansa blir en ganska stor och kraftig ros??? För det är väl Rosa Rugosa Hansa ni pratar om så jag inte fattat fel???

/Stina
mulle
CITAT (stina @ 25-09-2005, 20:21)
För det är väl Rosa Rugosa Hansa ni pratar om så jag inte fattat fel???

/Stina

Jo.
Intressant med så olika erfarenheter!
Mulle
Anki V
Jag har fått min Hansa identifierad av Kerstin så jag är säker.

Min Hansa finns ju i z 5 och det är ganska blåsigt (men soligt) där den står och det påverkar säkert. Den kanske "hukar" sig i vinden laugh.gif

Anki
stina
Min Hansa står i zon 2-3. Inte blåsigt, men däremot bara sol en stund på em. Nästan inget jorddjup, slog i berggrunden ganska snabbt när jag grävde, men jag chansade ändå sleep.gif och det funkade tydligen... Det kanske är zonskillnaden och ditt blåsiga läge som gör skillnaden som du skriver.

/Stina
Anki V
Hansan doftar så underbart.

Jag har 5 blommor på "lillan" nu och när det är vindstilla så doftar det över hela tomten. Jag har ett ställe till som är ganska så "utsatt". Det är en slänt ner mot havet som vara består av sten, Lupiner, Acklejor och Rallarrosor i massor. Där ska jag sätta några fler Hansor. Dom nya ska få lite mer nyttigheter runt fötterna och ett bättre planteringsdjup.

Jag har ju som tur är (för rosen) lärt mig en del under min tid här på Odla.biggrin.gif

Anki
Hannele
CITAT (mulle @ 25-09-2005, 20:21)
Så bra att veta, då ska Hansan få en plats där storleken inte spelar någon roll!

Min Hansa, tre stycken här, närmar sej 2 meter, jag putsar dem vart tionde år, ungefär,tar bort någon av de äldsta grenara.
stina
Blir säkert jättefint. Ja visst doftar den underbart. En rejäl och sund ros!!! En annan av mina favvisar är Balsgårdsrosen Balder. Den blommar som tusan fortfarande hos mej - och vilken färg!!! Henry Kelsey lyser också upp rejält. Fast jag tycker man märker att den är på gränsen till en klätterros för den har i år skjutit upp 4 st 1,5 meter långa stänglar, så jag har fått sätta spiralstöd till grenarna. Fast sagolikt fin är den.... wub.gif wub.gif wub.gif

Om man vill ha en tidigblommande superdoftande ros vill jag slå ett slag för Rosa Pimpinellifolia "Totenviksrosen". Översållad av vita otroligt starkdoftande blommor tidigt på sommaren. Nu är den full av jättefina svarta nypon. Starkväxande är den också och verkar frisk.

/Stina
stina
CITAT (Hannele @ 25-09-2005, 20:54)
CITAT (mulle @ 25-09-2005, 20:21)

Min Hansa, tre stycken här, närmar sej 2 meter, jag putsar dem vart tionde år, ungefär,tar bort någon av de äldsta grenara.

Jag säger bara "hallelulja"!!!!!!!!!!
mulle
CITAT (Hannele @ 25-09-2005, 20:54)

Oh la la ! Underbart vacker. Hannele!
Jag kommer ju nog att få det snår jag vill ha med en buske / kvadratmeter... Det känns lite väl tätt just nu.
Mulle
Kajsa
Har satt Hansa i vår och den blir ca 2 m x 2 m med tiden.
Rugosa rosorna klarar dessutom magra jordar, den ska man inte behöva fjäska för, den växer nog på ändå. Min har vuxit bra i min sandiga jord.
mulle vad menar du med att det ska vara ogenomträngligt, för rådjuren eller bara tjockt med massor av rosor för ett mastigt intryck ??
( Jens Munk och Ritausma är extremt taggiga, ingen tar sig genom dom )
Har många av Kanadensarna och en sak jag tänkt på i sommar är att dom blir högre/ bredare än det står på nätet. Du bor dessutom en zon varmare än mig. Låga kanadensare blir inte så låga. Morden Centennial kan bli en riktig buske, ofta 1.5 m. Du får säkert gallra efter 4-5 år, kanske flytta om, du har valt kraftiga rosor som tar för sig, inga klenisar, dom lär inte frysa bort. Om någon ros inte trivs, eller inte får plats lär du se det med tiden.
Hoppas det blir just underbart biggrin.gif
yla
jag vill se bilder på den där törnrosadrömmen sen
mulle
Kajsa: vad menar du med att det ska vara ogenomträngligt, för rådjuren eller bara tjockt med massor av rosor för ett mastigt intryck ??

I första hand är jag nog ute efter det mastiga intrycket rolleyes.gif . En kompakt mur av olika rosor, en mur som också förändrar sig från månad till månad.

Men nog lite praktiskt också. På framsidan av gården finns fortfarande väl mycket gräsmatta som jag vill plantera bort. Jag hade ursprungligen tänkt mig att fortsätta anlägga mina stora perennrabatter där.
Jag har inte varit speciellt intresserad av rosor, jag har haft några rabattrosor, ett par buskar och ett par klättrare. Men i början av juli besökte jag ett blommande rosarium i Estland och blev fullständigt tagen av doften och av i synnerhet de stora buskarnas prakt Väl hemma igen gick jag in på forumets rostrådar, fick se era bilder och er entusiasm och hur det slutade kanske ni förstår...
Det stora rostrollet i träsket sträckte upp sin taggiga näve och drog ner mig totalt. laugh.gif
Sedan dess har jag läst och läst och läst om rosor. Och jag har anlagt en ljuvlig rabatt på andra sidan huset som har blommat i snart tre månader nu... wub.gif
Steget till att låta de planerade perennerna på framsidan stiga undan till förmån för fler rosor var alltså inte speciellt långt...
Efter tips och diskussioner med er blev ovanstående lista resultatet.

Det finns en annan praktisk tanke också. Framsidan av gården gränsar till byvägen och bakom den ligger stora öppna betesmarker. Den här tiden på året är allt OK eftersom vi har en tät och fin syrénhäck. Men då löven har fallit är de som rör sig på vägen lite väl nära och vinden som sveper över fälten ganska tuff.
Tanken är alltså att ett avlångt snår (inte en klassisk häck) mellan syrenhäcken och huset också skulle sila både lite blickar och lite blåst.
(Och mellan syrenerna och rosorna ska det finnas en smal gång där doften bara dallrar i natten...)

Stina: Henry Kelsey lyser också upp rejält. Fast jag tycker man märker att den är på gränsen till en klätterros för den har i år skjutit upp 4 st 1,5 meter långa stänglar, så jag har fått sätta spiralstöd till grenarna. Fast sagolikt fin är den....

Tanken är Henry Kelsey och William Baffin ska få de trångaste platserna av alla, mitt i stora buskar. Min vision är att det ska sticka upp långa grenar som bara stöder sig mot grannarna, inte mot en spaljé. Vad tror ni om det?

Oldwolfie: jag vill se bilder på den där törnrosadrömmen sen

Sen nångång, jo! laugh.gif

Mulle
stina
CITAT (mulle @ 26-09-2005, 11:02)
Stina: Henry Kelsey lyser också upp rejält. Fast jag tycker man märker att den är på gränsen till en klätterros för den har i år skjutit upp 4 st 1,5 meter långa stänglar, så jag har fått sätta spiralstöd till grenarna. Fast sagolikt fin är den....

Tanken är Henry Kelsey och William Baffin ska få de trångaste platserna av alla, mitt i stora buskar. Min vision är att det ska sticka upp långa grenar som bara stöder sig mot grannarna, inte mot en spaljé. Vad tror ni om det?

Det blir säkert jättefint!!! Henry Kelsey är verkligen ett utropstecken när den blommar (och det har den gjort hela sommaren)!!! Har tyvärr inget i närheten som Henry kan hänga på, så jag fick fixa en nödlösning innan jag kommit på något bättre. Han hängde ut över min smala grusgång och man fastnade i hans långa taggiga armar....

/Stina
Kajsa
Min William Baffin är nu tredje året ca 2 m hög, har i höst fäst den i kraftiga långa bambukäppar. Första åren innan allt är stort hos dig, och rosorna kan stötta varandra får du kanske ha stöd till dina högre rosor, annars kanske snön bryter av grenar.
stina
Nu passar jag på och kastar in en fråga, hoppas ni inte tycker jag stjäl tråden!! Jag har en Maxima och en Louise Odier som skjutit långa skott i år för första året. Dom är ca 1,5 meter långa. Ska man alltid stötta rosorna när dom skjuter sådana skott för att snön inte ska bryta dom???

/Stina
Kajsa
Maxima alba ros blommar 1 ggn på gamla grenar, går hela grenar av nerifrån, inga blommor den sommaren. Från halva gamla grenar kan den blomma från korta sidoskott. Har även bambukäppar till mina albarosor.

Louise Odier, bourbonros kan frysa ner/ gå av men blommar på nya grenar. Blommar även på gamla grenar, så det blir fler blommor om man är rädd om dom också. Har min på en klätterställning mot väggen.
Skotten är ju ganska mjuka första året.
stina
Tack - ska nog fixa stöttning åtminstone den här vintern....

/Stina
kerstin z5-6
takläggning .. inget bredband mad.gif

Hansa 2x2 meter -otaliga rotskott , Maxima nästa lika hög o vid
M centennial -blir högst av de nämnda "låga"
i övrigt ser det toppen bra ut med rosvalen ! smile.gif
mulle
Tack för svaren. Nu tror jag att jag vet hur snåret ska planteras!
Mulle
Anki V
Jag ville bara visa hur min över 15 år gamla lilla "Minihansa" ser ut. Bland allt det där andra gröna klan man mitt i bilden skönja en liten ros. Det som står framför är knallröd vallmo som kommer att blomma nästa år. Om Hansan behagar blomma samtidigtkan det bli en mycket "spännande" färgkombination. laugh.gif

Vallmofröna hamnade där eftersom det var det enda stället där det fanns "öppen jord". Hansan trodde jag var borta/död.

2x2 meter hos Kerstin blink.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon