Akelan
Min purjolök börjar se vissen ut! De är inte heller så kraftiga som jag tycker att de bör bli. Vilket är bäst att göra - vattna (om det kanske är vatten de saknar) och låta stå kvar eller plocka upp (trots att de är lite spinkiga).
Förresten, tål purjon frost? Kanske ska plocka upp dem i förebyggande syfte i alla fall?
sad.gif
Fenja
Purjon här brukar se lite solkig ut efter ett par frostnätter, jag brukar ta upp och skiva och frysa in även om de är små och taniga!
Skälet till att de blir små och taniga kan vara att du planterat för tätt kanske. Eller att de skulle ha behövt mera gödsel, men det är för sent att ge nu i år. Gödsla i så fall upp ordenligt till nästa år. Jag har märkt att den purjo jag odlat inte heller växer bra i hård lera, har du sådan jord kan det vara idé att tillföra en massa mullämnen: Höstlöven som du klipper sönder med gräsklipparen innan du myllar ner dem. Torv eller halvbrunnen stall- eller kogödsel om du kan få tag på.
Mvh
Fenja
Akelan
Tack Fenja!
Då ska jag ta och plocka hem de små purjon. Och du har rätt! Jag har lerjord, som inte har blivit uppluckrad med mull på några år!
Ska komma ihåg detta till nästa år!
(Va´bra, förresten, att jag fick veta att de går att frysa in, annars hade det blivit pujolök i flera dagar!)
Akelan
Nu har jag plockat hem samtliga purjolökar och ska frysa in dem (det blev 22 st småttingar). MEN då ställdes jag inför nästa fråga - Ska man förvälla purjolöken innan man fryser in dem???? Vanlig gul lök har jag fryst in som den var, tidigare, och det har ju gått bra (förutom att det luktar lök i frysen). smile.gif
Reserv
Purjolöken behöver inte förvällas, det är bara att skiva och frysa in som den är. Jag brukar förpacka så det blir en purjo i varje enliterspåse, fast om dom är små så kanske du bör ta två i varje.
Tesa
Annars kan man plantera om purjolöken i sand och förvara svalt...Jag har även haft min purjo kvar ute hela vintern (fast det är svårt att få upp dem när det är fruset rolleyes.gif ) trots lerjord...
ingrid fuxwall
Brukar strimla purjolöken fint, lägga på en bricka som ställs i frysen. Sedan lägger jag det i tex. en glassburk och tar bara fram vad som behövs.

Tar sällan in mina purjolökar innan jul.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon