Hej,
Har en stor takterass i sydvästläge med sol hela dagen (Stockholmsområdet). Vill ha ett mindre träd i en hörna, helst ett 'nytto'-träd. Drömmen vore ett citrusträd eller något annat 'annorlunda', men vill inte behöva ta in det över vintern.
Vad finns det för sorters (frukt-/bär-)träd som klarar en svensk vinter på en balkong?
Hur djup/stor kruka kan behövas?
Vänligen,
Feffe
Studera Impectas frökatalog lite så kanske du hittar något roligt! Tror att om du letar efter ryska saker så har du nog god härdighet. Varför inte lärk?
Ginkgo Biloba vet jag inte hur det är med härdigheten, annars vore det något att testa, jag har mina småplantor på den inglasade balkongen tills de blir lite äldre.
wolkenkrabber
25-09-2005, 12:22
var för inte testa ett pelaräpple? de blir itne så stora, växer som en pilare och är ganska tålig har jag för mig,
ank kruka går du nog skaffa en stor sak, mellan 50 och hundra liter jord räcker nog gått och väl.
sen fins det säkert fler folk som har bättre tipps än mig
Om du söker på balkong här så borde du få med måga tips som avhandlats tidigare.
Mycket stor kruka och pelaräpple tror jag skulle kunna fungera, men det blir en hel del bevattning på sommaren med det läget och det är inte säkert att trädet klarar vintern/vårvintern när trädet vaknar men krukan är frusen.
Annars finns ettåriga nyttoväxter som blir stora och som gärna lever på balkong; tomat, physalis mm. Den senare liknar nästan ett träd, iallafall buske, och ger mycket goda bär.
Jag tror att balkongexperterna brukar säga att 40 liters kruka är minimum för vedartade växter som ska överleva.
Läs gärna Lena Israelssons bok
Cityodling. Där tipsar hon om vad man kan odla i kruka. De prydnadsträd jag direkt tänker på är dvärgsyren, dvärgvide och hängkarragan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.