CITAT (nikki @ 25-09-2005, 15:43)
Hej Åsa!
Tack för dina svar!
POTATIS
Potatisen kan mycket väl heta Rocket. Jag har bara hört namnet på telefon från en odlare som säljer kravpotatis. De sa också att den är röd i skalet (ung. som Asterix) men att färgen bleknar när den kokas.
* Om det är en färskpotatissort, påverkar det möjligheterna att vinterförvara den?
* "mycket snabba tillväxt" - ska jag gissa att det betyder att den inte är så smakrik?
ÄPPLEN
Jag antar att det du skriver om äpplen innebär att man inte kan vinterförvara vilka äpplen som helst. Synd!
Det finns, såvitt jag vet, en ny sort som heter Rocko. Jag har dock inga kunskaper om den, och hittar inget nyttigt på nätet. Om den har "mycket snabb tillväxt" så kan man visserligen gissa att det är en tidig sort.
Färskpotatis kan lagras, men är dels ofta känsligare för lagringssjukdomar, dels kan de börja få groddar rätt tidigt om de inte förvaras absolut mörkt och svalt. Färskpotatis (eller, tidig potatis snarare), lagras bäst om de stått i jord så länge att de fått ett bra skal, som helst ska vara helt. Potatis med tunt skal, som färskpotatisar brukar ha, lagras dåligt.
Färskpotatis brukar dessutom tappa i smakkvalitet fortare än potatis avsedd för lagring.
En helt okvalificerad gissning är att om hela och friska Rocko lagras i jordkällare kring 5-6C, så håller den högst sannolikt till jul iaf. I ett förråd vet jag däremot inte...gissar att det är lite för varmt där just nu.
Snabb tillväxt behöver inte betyda att den inte smakar så mycket. Det är väldigt beroende på jordmån. Flera av de godaste potatisar jag vet, exv Early Rose, smakar både "riktig potatis" och är snabbväxande och tidiga. Det viktigate är att koka dem med skalet på, och sen skala om man känner för det.
Jag skulle TRO att potatis odlade på åkrar med lite kväve (dvs, inte en massa NPK eller Blå Korn) lagras bättre och smakar mer än om de levt ett liv i överflöd.
Och äpplen skiljer mycket mellan sorterna ja. Enormt mycket. Många äpplen vinterförvaras bäst som sylt