nikki
Hej!

Jag vill vinterförvara potatis och äpplen och behöver hjälp eftersom jag aldrig gjort det förut. Jag har ett oisolerat förråd. Några frågor:

1. Hur förvarar jag potatisen smartast? Någon pratade om en trälåda utvändigt isolerad med frigolit. OM det är smart och jag inte vill bygga en låda själv - var kan jag köpa en?

2. Vet någon något om kvalitet och smak på potatisen Rocko?

3. Är "vinteräpplen" en särskild sorts äpplen eller kan alla sorters äpplen klara vintern i rätt förvaring?

4. Hur förvarar jag äpplen smartast?

Okunniga men kunskapstörstande hälsningar

Nikki
Åsa, mälardalen zon 2
1. Potatis brukar man lagra mörkt och in temp på runt +4-6C, luften ska vara lagom fuktig är den för torr kan knölarna skrumpna är den för blöt kan det mögla.

2. Rocko? är det Rocket du menar så är det en färskpotatissort. Såhär säger SMAK om den sorten: Nästan helt rund är denna nya sort från Storbritannien. Köttfärgen är vit. Pga. sin mycket snabba tillväxt har den lätt för att bli stor.

3. Vinteräpplen är sorter som mognar sent ofta är de ganska kartiga fortfarande när man plockar dem men de kan lagras och eftermognar sedan så ja det är speciella sorter ex. Ribston sägs kunna lagras i en vanlig jordkällare till april.

4. Ideala lagringsförhållanden är runt +2-5C och ganska hög luftfuktighet de skrumpnar ifall det blir för torr luft. Äpplen bör inte lagras tillsammans med rotsakeroch grönsaker, äpplen producerar etylen som förkortar lagringstiden för dessa = de skrumpnar och blir dåliga snabbare.
nikki
Hej Åsa!

Tack för dina svar!

POTATIS
Potatisen kan mycket väl heta Rocket. Jag har bara hört namnet på telefon från en odlare som säljer kravpotatis. De sa också att den är röd i skalet (ung. som Asterix) men att färgen bleknar när den kokas.
* Om det är en färskpotatissort, påverkar det möjligheterna att vinterförvara den?
* "mycket snabba tillväxt" - ska jag gissa att det betyder att den inte är så smakrik?

ÄPPLEN
Jag antar att det du skriver om äpplen innebär att man inte kan vinterförvara vilka äpplen som helst. Synd!
Åsa, mälardalen zon 2
Rocket har inte rött skal så det kanske finns en sort som heter Rocko också.

Vilka äpplen är det du har?
Annlo
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,25-09-2005, 14:54)
4. Ideala lagringsförhållanden är runt +2-5C och ganska hög luftfuktighet de skrumpnar ifall det blir för torr luft. Äpplen bör inte lagras tillsammans med rotsakeroch grönsaker, äpplen producerar etylen som förkortar lagringstiden för dessa = de skrumpnar och blir dåliga snabbare.

Kom på en sak när du skriver detta svar!

Jag har mina pelargoner i samma källarutrymme som jag tänkt förvara äpplen i.

Är det dumt tro?
Pirum
CITAT (nikki @ 25-09-2005, 15:43)
Hej Åsa!

Tack för dina svar!

POTATIS
Potatisen kan mycket väl heta Rocket. Jag har bara hört namnet på telefon från en odlare som säljer kravpotatis. De sa också att den är röd i skalet (ung. som Asterix) men att färgen bleknar när den kokas.
* Om det är en färskpotatissort, påverkar det möjligheterna att vinterförvara den?
* "mycket snabba tillväxt" - ska jag gissa att det betyder att den inte är så smakrik?

ÄPPLEN
Jag antar att det du skriver om äpplen innebär att man inte kan vinterförvara vilka äpplen som helst. Synd!

Det finns, såvitt jag vet, en ny sort som heter Rocko. Jag har dock inga kunskaper om den, och hittar inget nyttigt på nätet. Om den har "mycket snabb tillväxt" så kan man visserligen gissa att det är en tidig sort.

Färskpotatis kan lagras, men är dels ofta känsligare för lagringssjukdomar, dels kan de börja få groddar rätt tidigt om de inte förvaras absolut mörkt och svalt. Färskpotatis (eller, tidig potatis snarare), lagras bäst om de stått i jord så länge att de fått ett bra skal, som helst ska vara helt. Potatis med tunt skal, som färskpotatisar brukar ha, lagras dåligt.
Färskpotatis brukar dessutom tappa i smakkvalitet fortare än potatis avsedd för lagring.

En helt okvalificerad gissning är att om hela och friska Rocko lagras i jordkällare kring 5-6C, så håller den högst sannolikt till jul iaf. I ett förråd vet jag däremot inte...gissar att det är lite för varmt där just nu.

Snabb tillväxt behöver inte betyda att den inte smakar så mycket. Det är väldigt beroende på jordmån. Flera av de godaste potatisar jag vet, exv Early Rose, smakar både "riktig potatis" och är snabbväxande och tidiga. Det viktigate är att koka dem med skalet på, och sen skala om man känner för det.

Jag skulle TRO att potatis odlade på åkrar med lite kväve (dvs, inte en massa NPK eller Blå Korn) lagras bättre och smakar mer än om de levt ett liv i överflöd.

Och äpplen skiljer mycket mellan sorterna ja. Enormt mycket. Många äpplen vinterförvaras bäst som sylt smile.gif
nikki
CITAT (Pirum @ 25-09-2005, 17:19)
Det finns, såvitt jag vet, en ny sort som heter Rocko. Jag har dock inga kunskaper om den, och hittar inget nyttigt på nätet. Om den har "mycket snabb tillväxt" så kan man visserligen gissa att det är en tidig sort.
...
Jag skulle TRO att potatis odlade på åkrar med lite kväve (dvs, inte en massa NPK eller Blå Korn) lagras bättre och smakar mer än om de levt ett liv i överflöd.

Jag lär mig mer...

Jo, Rocko ska vara en ny sort. Det är en kravodlare som jag kontaktat som valt den i år för första gången.

Ja, äppelmos kanske är bästa idén. Tyckte bara att det skulle vara så bra att ha svenska äpplen att njuta av länge.

tack så länge

Nikki
Pirum
Prova både mos och äpplen smile.gif KRAV-odlaren som du kontaktat kan nog upplysa dig om mer detaljer vad gäller lagringen för Rocko. Det finns undersökningar som visar att KRAV-odlade grödor generellt sett har bättre lagringsegenskaper än konventionellt odlade.

Äpplen behöver inte vara "vinteräpplen" (i meningen riktigt sena) för att lagras. Flera vanliga sorter som man kan plocka nu i dagarna (eller snart) såsom Ingrid Marie, Cox's Orange, Åkerö, eller Ribston som Åsa nämnde, kan lagras till jul utan problem. Ska man ha dem fram till mars-april blir det lite svårare.
Vi har dessa 4 äppelsorter (fast inte så många av dem i år), och lagrar dem i öppna lårar under ett hus. Det är under marknivå, men är mer ventilerat än jordkällare (där vi har potatis).

Den lådan du beskriver, med frigolit, verkar fin för äppelförvaring i förrådet.

Tala gärna om för oss här hur det sedan går, jag är nyfiken på allt som gäller potatis, att Rocko odlas av en KRAV-odlare gör att sorten verkar intressant för mig, som odlar potatis hemmavid för skojs skull, utan kemikalier smile.gif
Gurkan
Jag fick ett tips av min granne som odlar potatis på sin lilla koloni. Han har en vanlig blå plasttunna nergrävd som en "brunn" och ett rör med en böj i locket för ventilation utan att det regnar in.

En primitiv men väl fungerande jordkällare.

Se upp så ni inte trillar i bara, den äldre damen som hade kolonin tidigare föll ner i tunnan när hon skulle ta upp sin potatis. Hon blev hängande upponer en hel dag och fick en hjärnblödning på köpet. Hon hade så att säga satt sin sista potatis iom. det även om hon överlevde.
KURT
CITAT (Annlo @ 25-09-2005, 15:53)
Kom på en sak när du skriver detta svar!

Jag har mina pelargoner i samma källarutrymme som jag tänkt förvara äpplen i.

Är det dumt tro?

Även blommor kan fara illa av etylengas från äpplen (proffsodlare har luftfilter som tar bort etylen till växthusen). Men är blommorna i vila så kanske det inte kan hända så mycket?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon