Ny här men har suttit och läst gamla trådar i många timmar - mycket innehållsrikt forum!:)
Vi har nyligen köpt hus och behöver insynsskydd mellan uterummet och grannen. Nu finns där gräsmatta (ungefär 5-6 meter bred och 10 meter lång på vår tomt) och en låg och trist häck som grannen inte vill låta växa upp om jag förstår det rätt. Vi vill bevara grannsämjan så gott det går men också få till något insynsskydd och funderar på olika matnyttiga växter. Tycker om gammaldagsa växter som nypon, fläder, rönn. Vi vill egentligen ha en massiv "vägg" av växter mellan oss och grannen men den skall helst inte skugga vårt eget uterum för mycket. Till saken hör också att jag har diverse allergier och håller mig mest undan trädgården under vår/sommar. Buskar som sköter sig själva vore det optimala. Vi bor kustnära i zon I tror jag och vi kommer använda uterummet även under vintern.
Vore tacksam om jag kunde få några förslag på buskar/träd som kan passa till detta.
Hej och välkommen hit!
Här kommer några förslag på "ätliga" buskar:
Amelanchier i sorter, häggmispel
Aronia aronia, alla sorter
Chaenomeles i sorter, kvitten
Corylus avellana hassel
Hippophae rhamnoides havtorn
Lonicera kamtschatica blåbärstry
Mahonia i sorter, mahonia
Sambucus nigra fläder
Rosa rugosa i sorter, vresros
Sedan blir ju gamla vinbärsbuskar ganska höga också. Men du får säkert flera bra förslag till.
Mvh
Fenja
Tack för välkomnandet!
Jag sitter nu och läser om de olika sorterna du föreslog, många verkar bra (undantaget hassel som jag nog inte skall plantera pga allergierna). Vi bör väl hitta sorter med olika höjd/färg och som är snygga olika tider på året? Skall vi ta med några vintergröna för att få det hela lite lugnare? Tänkte mig några höga buskar nära häcken till grannen och så några lägre växter närmast uterummet om platsen räcker till det. På de 5-6 metrarna måste vi lämna plats till gångväg så det kan väl inte bli mera än en eller två växter i bredd? Möjligen tre i "hörnen"?
/ikhve
Om du väntar lite, kanske till i morgon eller så, så dyker det säkert upp någon av "experterna" på den här avdelningen. De kan det här med träd, buskar, planteringsavstånd och mognadstider med mera på sin fem fingar.
Du kan ju googla lite, och söka här på forumet, på frukt och bär och se vad du hittar för olika sorter som du skulle vilja testa så länge.
Mvh
Fenja
Självklart vill vi gärna ha svar från "experterna"

men än så länge funderar vi mest på hur vi vill att det skall se ut i stora drag, planteringsavstånd, mognadstider och sånt får vänta lite till.
Vill det se konstigt ut med en "vägg" av växter? Hur har ni andra gjort för att slippa insyn när man inte vill ha ett högt plank eller häck? Som ni förstår ville vi bli glada för förslag och idéer även från icke-experter om "matnyttigt insynsskydd" - det finns säkert någon som redan har något liknande och vi vill gärna höra om deras erfarenheter av det. Hur mycket behövs tex?
/ikhve
Ophelia
26-09-2005, 10:08
Kan ni ha något spaljéaktigt och klä med klätterväxter á la minikiwi eller vindruva? Det blir ju inte så buskigt och kanske inte så skuggande för er uteplats.
CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 11:08)
Kan ni ha något spaljéaktigt och klä med klätterväxter á la minikiwi eller vindruva? Det blir ju inte så buskigt och kanske inte så skuggande för er uteplats.
Eller björnbär, boysenbär... Eller spaljerade hallon...
Och så finns ju den trevliga och vackra rankspenaten.
Mulle
Vindruva vore ju gott!
men tyvärr kommer vi nog inte klara av att sköta den
Björnbär, hallon, vinbär och amerikanska blåbär finns redan i ett annat hörn av trädgården så vi vill gärna ha något annat. Funderar just nu på vad de blå oliven-liknande frukterna man kan hitta vid stranden heter och om det kan vara något? Borde kunna sköta sig själva om de redan växer ute i naturen tycker man, de kanske inte blir tillräckligt höga?
/ikhve
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.