Full version: O-blomvilliga blommor
Farmor
Jag har två växter som ligger väldigt illa till - soprummet nästa - om det inte blir några blommor snart.

Kanske ni kloka odlare kan hjälpa dem överleva? Båda är i 20-årsåldern. Värst är en typ av bladkaktus som blommat med en blomma en gång. Och så är det Clivia som blommat flera gånger men inte på senare år. Hon har dock fått ett nytt skott.

Jag har fjäskat och gullat med dom båda på många sätt, men dom bryr sig inte! Vad kan jag mer göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Bladkaktusar brukar behöva kyla för att blomma så har du möjlighet ge dem +8-10C & ljust i 1-2månader så kan det räcka för att blommor ska bildas. Själv brukar jag ha bladkaktusarna ute under sommaren och hösten tills det blir alltför stor risk för hårdare frost, den kylan de får under hösten brukar räcka för att blommor ska bildas. De flesta av bladkaktusarna här togs in idag och de är fulla av blomknoppar.
pejori
hej och välkommen hit till odla smile.gif smile.gif
svaret på bladkaktusen har du fått av åsa, men clivian får du av mej smile.gif
jag förvarar mina torrt under vintermånaderna. jag slutar att vattna i okt. dom får inte många droppar vatten då.
sedan ökar jag lite på vattningen i mars någon gång, och ger näring.
det tar ett tag, men sen kommer knopparna smile.gif smile.gif plantera inte om den, då uteblir blommningen wub.gif
dom gillar trånga krukor, så plantera bara om dom när krukan går sönder, eller om det är plats, blir oval rolleyes.gif
lycka till smile.gif
Fnigy
Hej, jag har också en mönjelilja som inte vill blomma och är tacksam för tipsen Pejori. Har bara en liten fråga om vilken temperatur och läge som mönjeliljan tycker om. Har min i norrläge för närvarande men den har stått i öster tidigare men jag flyttade den när den inte vill blomma. Några tips gällande detta?
pejori
CITAT (Fnigy @ 25-09-2005, 15:10)
Hej, jag har också en mönjelilja som inte vill blomma och är tacksam för tipsen Pejori. Har bara en liten fråga om vilken temperatur och läge som mönjeliljan tycker om. Har min i norrläge för närvarande men den har stått i öster tidigare men jag flyttade den när den inte vill blomma. Några tips gällande detta?

ställ tillbaka den i öster. wub.gif
den vill ha ljuset på vintern och gärna lite svalare, men inte helt nödvändigt wub.gif wub.gif
jag har mina i ett normalt uppvärmt rum, och dom blommar varje år. wub.gif
det viktigaste är torrperioden (vintervilan) smile.gif
Farmor
Tack för bra svar!

Som jag misstänkte har jag fjäskat för mycket. Kaktusen står på balkongen och visar ingen knopp, men ska få komma in när det blir risk för frost. Clivia får vara där hon är och jag ska följa dina råd pejori. rolleyes.gif
Annelie32
Man ska väl blanda i lite benmjöl i jorden för clivior så blommar även den mest tjuriga har jag hört ?
pejori
CITAT (Annelie32 @ 25-09-2005, 18:59)
Man ska väl blanda i lite benmjöl i jorden för clivior så blommar även den mest tjuriga har jag hört ?

det räcker med näring i vattnet på våren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon