Full version: Tomatplanta
Majsan84
Jag hade tänkt att inhandla en tomatplanta till våren, för att sätta på min balkong. Nu undrar jag lite över vart man köper dem (kan man ranta in på Blomsterlandet, eller måste man ta sig till en riktig handelsträdgård), hur mycket den kan kosta och vart den vill stå? Min balkong är i söderläge, och det blir kokhett där på sommaren.
Om det blir aktuellt hade jag tänkt att låta den klättra på en spaljé.
Annlo
CITAT (Majsan84 @ 25-09-2005, 16:29)
Jag hade tänkt att inhandla en tomatplanta till våren, för att sätta på min balkong. Nu undrar jag lite över vart man köper dem (kan man ranta in på Blomsterlandet, eller måste man ta sig till en riktig handelsträdgård), hur mycket den kan kosta och vart den vill stå? Min balkong är i söderläge, och det blir kokhett där på sommaren.
Om det blir aktuellt hade jag tänkt att låta den klättra på en spaljé.

De finns säkert på blomsterlandet till våren!

De vill nog gärna stå på din balkong bara de får riklig tillgång på vatten. Och jämn tillgång ska det vara annars spricker dom... Ett tips kan vara en väl tilltagen själv-vattnande kruka!

Tomatplantan kostar väl sisådär 30 - 40 kr om du köper en liten planta. (har inte handlat någon själv på flera år, sår alla hemma!)
Majsan84
30-40 kr? Jag som befarade att de var jättedyra. Det låter ju bra! rolleyes.gif
Var hemma hos en vårdtagare som hade en tomatplanta på balkongen.
Jag har inte sett många tomatplantor i mina dar, men denna var fenomenal! Ungefär 140 hög och lika "bred" med säkert 200-300 tomater på. Såg ut som vindruvsklasar! Stackars tanten hade fått tejpa upp den mot fönstret för att den inte skulle rasa ihop totalt. Det var då jag kom på idén att köpa en till våren. Har en granne som är väldigt pratglad av sig, så jag tänkte att den tomatplanta kunde skärma av lite.. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ta reda lite fakta om olika sorter så du får rätt sorts planta alla får ju inte klasar som vindruvsklasar och alla växer inte och blir 140cm. Det finns MÅNGA olika sorters tomat med olika färg, växtsätt, smak, storlek etc.

+Tomatplantor är urlätta att fröså runt mars-april och fröerna håller i många år så vill du ha en speciell slags tomatsort så kan det vara bättre att köpa en fröpåse oftast finns det bara ett fåtal sorter som säljs i handeln som planta och ibland finns det ingen information på plantan om vilken sort det är. (tänk på att tomat är frostkänslig och gillar inte temperaturer under +7 så man kan inte sätta ut plantorna så tidigt på våren + man brukar behöva stora odlingskärl + en fiberduk som skydd mot sol och blåst i början av säsongen)
Majsan84
Tack för tipsen! Men borde det inte gå snabbare att köpa en planta? Det är ju under sensommaren åtminstone som jag vill att det skall avskärma mig från grannen.. laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ca 6-8 veckor tar det att driva upp en planta i salustorlek från frö så det tar ju lite längre tid än att köpa en planta men man kan ju ändå inte ställa ut plantan förren i slutet på maj-juni så man får inte snabbare frukt för att man köper en planta (i maj-juni) det kan istället vara tvärtom använder man frö kan man se till så att man odlar en riktigt snabb sort (ex. Runåbergs sätter ut vilken utvecklingstid sorten har).
Majsan84
När kan jag sätta fröerna då? Så tidigt som i mars?
Åsa, mälardalen zon 2
Har du tillgång till ett lite svalare utrymme (runt +15) och extra belysning kan du börja så tidigt som feb. men har du som jag inget bra sådant ställe utan bara vanliga fönster så räcker det med att så i slutet av mars-början av april, det tar som sagt 6-8v att få upp en planta som kan sättas ut och ofta kan man ju inte sätta ut dem förren en bit in i juni så man behöver inte så tidigare.
Susanne i Linköping
I värsta fall kan du alltid köpa färdiga plantor senare. smile.gif Men för att undvika allt för många misstag vid frösådden, kolla denna länk:

http://www.tomatklubben.se

Klicka vidare till medlemsbrevet, där finns bra tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon