Full version: Beskära trumpeten
Monarda
Hur mycket törs man beskära en änglatrumpet? Min har en stam på ca 175 cm och i toppen en rikt förgrenad krona. Kan jag utan vidare kapa den till ca 1 m?
Carex
Kapa den till våren istället om du har plats så ser du hur mycket som har torkat bort och hur du vill ha den då.
Så brukar jag göra.
Fenja
Änglatrumpeten tål att beskäras hårt, men tänk på att du klipper bort en massa fina förgreningar och blomanlag när du hårdbeskär den.
Mvh
Fenja
Irene_L
Tänk på att Änglatrumpeten blommar efter den har bildat ett V. Klipper du bort det nu blommar den mycket senare nästa år eftersom det då dröjer innan den har förgrenat sig. Min trumpet blommade två ggr, först tidigt och sen lite senare. Jag hade inte klippt bort V-na.
mvh
Irene
Monarda
Problemet är just det att förgreningarna sitter så högt upp. Jag tror jag klipper ner den i alla fall och hoppas på att den grenar sig igen. Bara den inte blöder ihjäl, stammen är ganska tjock.
Margaretha
Klippte min ifjol 2 dm från jordytan och måste göra det igen. Den sköt nytt redan på hösten på den inglasade balkongen och började blomma ganska tidigt i alla fall.
Det är svårt när man har begränsat med plats. Man får göra det som är möjligt!
kryddan
Det låter lovande att det går att kapa den så lågt ner - jag våndas annars över hur jag ska få med mig min bjässe i flytten. unsure.gif
kerstin z5-6
den tål vad som helst i kapningsväg .. men som sagt -man fördröjer blomningstiden ..
Katti med torpet
Mina trumpeter är hårt ansatta av spinn och jag har skaffat Provado plus för att försöka bekämpa. Frågan är hur spinnen klarar sig om man skär ner plantan, kan de leva på stam-delarna eller måste de ha blad.
Försvagar jag plantan om jag skär ner den?
Bör jag bekämpa spinnet först eller är det bra att kombinera båda åtgärderna samtidigt.
swe_gittan
Har dom haft spinn hela tiden? Har du tagit in dom och då fått spinn??
Mina får alltid spinn när jag tar in dom för vintern så länge det finns gröna blad - men till våren när man ska väcka dom så är spinnet borta.
Men jag har aldrig haft spinn på dom ute... tongue.gif
Sollan
Min granne hårdbeskar sin ängel förra hösten och tyvärr dog han. Hon hade haft den ett par år och blev rätt ledsen.....
swe_gittan
CITAT (swe_gittan @ 11-10-2005, 09:41)
Har dom haft spinn hela tiden? Har du tagit in dom och då fått spinn??
Mina får alltid spinn när jag tar in dom för vintern så länge det finns gröna blad - men till våren när man ska väcka dom så är spinnet borta.
Men jag har aldrig haft spinn på dom ute... tongue.gif

Vill oxå tillägga att jag klipper inte ner mina trumpeter förrenst till våren - bara lite om dom skulle ha vuxit för mycket så dom tar för stor plats men inte ännu iaf... rolleyes.gif
Kristinero
Hej, jag var lovad en stickling av en RÖD!!! änglatrumpet av en vän. Men jag fick hela plantan för hon hade inte övervintringsplats till den. Plantan är ca 1 meter hög och mycket kompakt, hittade tom små blomknoppar på den. Men jag är rädd att jag inte får plats med den i vinter om jag inte besäkär den lite. Nu till min fråga! Är det svårt att ta sticklingar? och hur gör man lättast? Jag har ca 50 olika pelargoner och brukar ta sticklingar av dessa när det passar. Jag har ett gammalt övergivet akvarium som numer används som stickling-kuvös (med dagsljuslampor i armaturen).
Tackam för svar
Carex
Beskär den du som det behagar. Det är väldigt enkelt att ta sticklingar, men skulle rekommendera dig att ha kvar den gamla plantan, blomningen blir rikare då.
stina
Usch - i helgen ska jag skära ner min och ställa in den i sommarstugan för vinterförvaring. Törs inte vänta ytterligare en vecka (verkar som det ska bli kallare) men ängeln blommar som attan fortfarande....

Någon som vet om den far illa om man tar av bladmassan när man tar in den? Den skräpar ner så fruktansvärt när alla blad faller av under vintern...

/Stina
Carex
Den kommer ändå fälla blad och se allvänt blek ut, så det gör nog inget. Min är avlövad sedan säkert en vecka tillbaka men står fortfarande utomhus, ska se om jag orkar bära upp den till garaget imorgon, hundra meter kan ta lång tid med en så stor kruka...
DragonLady
Hejsan!

Är nybörjare på detta med trädgård, och på detta forum smile.gif
Fick inatt se att trumpeterna slokade, ganska säker på att det beror på att det var 0 gradigt natten innan sad.gif
Är det försent att ta in dom nu? har dom redan colat?

Marre
DragonLady
Svarar på min egen fråga.... efter slokningen tappades nästan alla blad, sedan kom en enda blomma på en av dom (har3) o nu sätter de mängder av små blad alla 3, så frostknäppen klarade dom denna gång. wub.gif
Ingrid på Västkusten
De gilla rinte kyla så nog är det dax att ta in dem. Det är ju itne bara å ta in, de skall ju helst vänjas också vid inomhus/övervintringstempen.

Hälsar Ingrid vars änglar varit inne en månad redan och de blommar helvilt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon