Full version: Sjuk
netaave
Har haft en fantastisk danshelg på Birka Princess, t.o.m. 12-åriga dottern lärde sig foxtrot och dansade flera danser med pappa.

Tycker bara det är tragiskt med dom som till varje pris måste supa sig redlöst fulla på båten, när spriten går in går vettet ut. Såg ett svartsjukedrama där tjejen i 35-40 årsåldern pucklade på sin gubbe så vakterna var tvungna att gå emellan. Tror hon fick sova ruset av sig i "finkan"
Tragiskt för gubben också, han försökte värja sig så gott han kunde, hade det varit jag vete 17 om jag inte slagit ner kärringen. Och då är jag på intet sätt våldsbenägen, men det där var bland det värsta jag sett.

Iaf var jag dödstrött när vi kom hem igår, sov en timme och vaknade med igensvälld hals och feber. Inte har det blivit bättre idag så blir inget jobb i morgon.
Typiskt, när jag har så mycket att göra både hemma och på jobbet nästa vecka.

Finns det några huskurer mot halsont? Försöker dricka kallt, det lindrar ju lite iaf.
Castea
Jag brukar köpa echinagarddroppar, förkylningsbrustabletter och apelsinjuice. Göra en drink på detta ihop och dricka varje eller varannan timme. Har lyckats häva begynnande sjukdom på sånt sätt ofta.

Krya på dig.
lisselbo
8-10 Dr Dryels (halstabletter) som får smälta i varm mjölk brukar hjälpa ganska bra tycker jag.
AndreasBlomquist
CITAT (netaave @ 25-09-2005, 23:07)
Såg ett svartsjukedrama där tjejen i 35-40 årsåldern pucklade på sin gubbe så vakterna var tvungna att gå emellan. Tror hon fick sova ruset av sig i "finkan"
Tragiskt för gubben också, han försökte värja sig så gott han kunde, hade det varit jag vete 17 om jag inte slagit ner kärringen.

Hade han smällt till henne så hade det helt säkert varit han som hade fått spendera en natt i finkan och blivit kallad kvinnomisshandlare. Bankar en kvinna på en man så är det ändå kvinnan det till syvende och sist är synd om.
liv
Prova med några rönnbär , de är kanon för halsont .
Passa på att lägg ner några klaser i frysen , bra tillskott i höstrusket
Krya på dïg

Så har du ju förstås vitlöken att ta till wink.gif

synd att folk ska bråka och fightas när de säkert reser för att ha kul . men som sagt där spriten går in.......
Ophelia
Gurgla med saltvatten ett par gånger/dag och sedan dricka honungsvatten. Ta Panodil/Alindrin mot febern. Drick mycket vatten och försök ät mat för att bibehålla orken.
norpydorp
dricka te gjort på timjan...smakar äckligt men fungerar bra!!

Mvh Norpis
SaraS
Man kan gurgla med sprit också. Gör ont som fan, men lindrar sen. Annars gillar jag Ofelias tips. Honungsvatten med färskpressad citron i. Det ska vara ganska starkt men ändå gott.
netaave
Tack för alla tips. har inte orkat prova än, dricker just nu bara kallt vatten.
Börjar hosta mer och mer, och det är det värsta jag vet, är hellre kanontäppt.
Ute är det sol och 21 gr. mad.gif
Björken
Koka upp en halv flaska porter med mycket och det ska verkligen vara mycket socker och en näve hela kryddnejlikor, sila bort kryddnejlikorna och drick så varmt som möjligt. Sött och sliskigt men mycket effektivt.
Pia mitt i Skåne
CITAT (liv @ 26-09-2005, 00:16)
Passa på att lägg ner några klaser i frysen , bra tillskott i höstrusket

Bara lite nyfiken...

Hur använder man rönnbären? Kokar thé eller äter som de är eller...?
Ophelia
CITAT (netaave @ 26-09-2005, 12:37)
Tack för alla tips. har inte orkat prova än, dricker just nu bara kallt vatten.
Börjar hosta mer och mer, och det är det värsta jag vet, är hellre kanontäppt.
Ute är det sol och 21 gr.  :angry:

Desto större anledning med att börja med tipsen då. Saltvatten renar (1 tsk till ett glas vatten) och honung ska vara antispektiskt. Vatten är det bästa att dricka överhuvudtaget. Äta är viktigt annars mår man sämre av att magen är tom. Förrutom att honunsgvatten är antiseptiskt så är det varmt och varmt vatten löser upp slem. Tabletterna är bra för att dämpa feber och det är de billigaste varianterna av de normalt förekommande febernedsättarna.

Kör på så är du frisk snart!
liv
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 26-09-2005, 14:59)
Passa på att lägg ner några klaser i frysen  ,  bra tillskott i höstrusket

Bara lite nyfiken...

Jag tuggar i mig , eller bara sväljer de . De behåller mera av nyttigheterna då.
Men i och för sig kan man ju koka te oxå , om det är vanskligt att svälja de , men drick då rönnbären med, inte bara vattnet . Krydda gärna med lite honung el. citron.

Jag har garderat mig med många klasor i frysen , gratis antioxidanter för kommande tider. rolleyes.gif
Pia mitt i Skåne
CITAT (liv @ 28-09-2005, 00:07)
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 26-09-2005, 14:59)
Passa på att lägg ner några klaser i frysen  ,  bra tillskott i höstrusket

Bara lite nyfiken...

Jag tuggar i mig , eller bara sväljer de . De behåller mera av nyttigheterna då.
Men i och för sig kan man ju koka te oxå , om det är vanskligt att svälja de , men drick då rönnbären med, inte bara vattnet . Krydda gärna med lite honung el. citron.

Jag har garderat mig med många klasor i frysen , gratis antioxidanter för kommande tider. rolleyes.gif

Aha... smile.gif

Ja, då är det väl bara till att ge sig ut och kolla om det finns några bär kvar på träden. Alla trastar här går hårt åt både dem, fläderbären och slånbären.
liv
Ja se de trastarna , de tar då för sig allt ting , du får väl ta ett snack med de och tala om för de att inte vara så själviska , utan dela med sig till oss mäniskor som behöver extra tillskott vid denna årstiden
ohmy.gif
netaave
Det här fick jag av en kompis för ett tag sen, minns inte om jag lagt ut det här tidigare men är det så får ni ha överseende med min Altzaimer light, den har hjälpt till nu iaf.

Tips på en mycket effektiv
FÖRKYLNINGSKUR

1-2 tabletter ur Fischernans gula påse (lakritssmak)
1-2 tabletter ur Fischermans vita påse (Extra starka, orginal)
4-5 dl kokhett vatten (stor mugg/kopp)
1-3 hackade vitlöksklyftor
1-3 msk Honung

Koka först uppvattnet och häll det i en stor mugg/kopp (4-5 dl). Lägg i fischermanstabletterna och rör om tills de löst sig ordentligt.Tillsätt den hackade vitlöken och därefter honungen. Vattnet ska ha svalnat något innan honungen tillsätts, annars förstör man allt det "goda" i den. Det är därför som man sist tillsätter honungen!

TIPS 2
För att inte "lukta vitlök" efter så ät något grönt direkt efteråt, jag brukar äta en kiwi (mycket C-vitamin) men det går även bra med persilja, en bit grön paprika eller skjälkcelleri t.ex. Då luktar du garanterat ingen vitlök efteråt! (Glöm ej heller att borsta din tunga också vid tandborstningen!)
(Obs! Om du väntar till dagen efter att äta nåt grönt, så är det försent!)

Sug gärna på en "Fischermans gul" om du känner av luftrören/heshet osv. och från vita påsen om du har halsont eller är täppt i näsan! Man slipper då bli beroende av nässpray/droppar!

Förebyggande: Börja alltid varje dag (vare sig du är kärnfrisk eller krasslig) med en sked honung och ett glas vatten eller två, gärna med en matsked äppelcidervinäger i (bra för hyn, urinvägar och förbränningen i kroppen), det gör alltid jag. Då kommer du att stå dig bättre mot förkylningar mm

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon