Full version: Nytt trädgårdsland
odlarpeter
Jag har just köpt mitt första hus och jag har just gärvt upp ca 30m2 av min mossiga gräsmatta för att kunna plantera lite potatis, morötter och sallad till våren.
Nu till frågan. När och med vad ska jag gödsla med? och hur mycket bör man ha?
Maria i Helsingborg
Får jag vara så fräck att skicka dig direkt till pallkrageklubben utan att passera gå? tongue.gif

Av pur omtanke förstås, men även för struktur och stor odlarglädje. Där kan du få massor av nyttiga tips.
mulle
Jag skulle nog i första hand kolla jordens struktur och, om jorden är lerig eller kompakt, eventuellt vända in löv och kompost nu i höst. Den kanske också behöver lite sand eller grus.
Det är ingen idé att gödsla nu eftersom det hinner rinna bort och urlakas under vintern.
Jag brukar höstvända kökslandet så sent som möjligt och då låta både löv och gräsklipp följa med. I april lägger jag ut ett lager brunnen kogödsel och så vänder jag landet ännu en gång.
Mulle
Ophelia
Du kan gott böka in kompost i jorden för då har maskarna något att kalasa på innan vintern. Däremot skulle JAG inte lägga på sand om jag hade lerjord (ju styvare destor sämre). Se till att vara försiktig med att jordfräsa lerjord. Vad som kan vara lämpligt att ta i beaktande är att det KAN vara så att du får angrepp av knäpparlarven (liten, hård och knalligt orange). Det är ett litet otyg som gillar obrukad jord och som då älskar rotfrukter. Det brukar rekommenderas att bladgrönsaker klarar sig bäst på sådan jord för de små uslingarna försvinner vartefter jorden är öppen smile.gif

Men testa, de kanske håller hus någonannanstans smile.gif
odlarpeter
Tack för alla svar!
Som jag förstår så behöver jag inte göra så mycket i höst, förutom att vända på jorden och ner med lite gräsklipp. Vad det gäller jorden så verkar det inte vara nån lerjord. Men har bara ca 50cm till berg. om det nu inverkar. som sagt jag får ta ett testår och se vad som växer bra. biggrin.gif
mulle
CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 15:39)
Däremot skulle JAG inte lägga på sand om jag hade lerjord (ju styvare destor sämre).

Varför inte, Ophelia? Jag har bara positiva erfarenheter av att jag tillsatte fint, sandblandat grus i kökslandet då jag gjorde i ordning lerjorden för fem år sedan.
Vad kan gå fel som jag har missat?
Mulle
Svante, zon 1
CITAT (mulle @ 27-09-2005, 11:40)
CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 15:39)
Däremot skulle JAG inte lägga på sand om jag hade lerjord (ju styvare destor sämre).

Varför inte, Ophelia? Jag har bara positiva erfarenheter av att jag tillsatte fint, sandblandat grus i kökslandet då jag gjorde i ordning lerjorden för fem år sedan.
Vad kan gå fel som jag har missat?
Mulle

Det beror på grovleken på sanden/gruset och på hur styv lera du har. Jag fick lite sättsand över när vi gjorde om uteplatsen och slängde det i ett hörn av grönsakslandet med mycket styv lera. Resultatet blev en mardröm, stenhårda kokor som man får trampa sönder med hela sin kroppsvikt. Har du en mullrik lerjord kan det gå, och grus blandar sig inte med leran på samma sätt, men fin sand och styv lera är ingen hit!
mulle
Då räddades jag nog antagligen av alla lass kompost som jag kommer ihåg att jag kärrade dit samtidigt... unsure.gif
Mulle
Ophelia
Leran blir som cement. Skulle man sedan vara på och jordfräsa så blir situationen bara sämre och sämre för strukturen blir förstörd. Visst kan man blanda in sand men det är jätteviktigt att strukturen är den rätta och definitivt proportionerna och massor av mull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon