Är det någon som vet när man ska beskära björnbäret och HUR?
Vilka delar av växten kan man ta bort? Är det årsskotten eller fjorårsskotten som får bär?
ingrid fuxwall
26-09-2005, 05:20
När "grenen" gett bär klipper man av den. Så var det väll ?
Satte en planta förra våren och den ena grenen gav bär första året, den skulle tas bort efter att man plockat bären och så skulle det bli skörd på nästa gren kommande år - så var det.
Det är bra att ha björnbär på spaljé, dels blir det varmare, dessutom kan man då skilja skotten åt. Man binder upp de skott som skall ge bär, och låte de nya skotten ligga ner. Sedan klipper man tvåårsskotten som gett bär och binder upp de nya årsskotten som skall ge bär nästa år.
Ophelia
26-09-2005, 08:24
Så jag jag oxå lärt mig och praktiserar på Thornless Evergreen.
Praktiserar Kurts förklaring. Blir lättare att "hålla undan och hålla i ordning" det som ska klippas och det som ska vara kvar
Så det är alltså nu på hösten som den ska beskäras?
lena:-)
30-09-2005, 16:13
Jag tackar för tipset som jag genast skall praktisera, jag har alltid klippt på våren och ..tja bara klippt lite här och där.
Eller rättare sagt klippt nästan ner alltihopa.
Ivåras var jag lite försiktigare och iår har jag fått massor av bär . Mer finns det att plocka om hösten fortsätter på detta viset.
Åsa, mälardalen zon 2
30-09-2005, 17:05
Det går även att klippa på våren man ser ju fortfarande vilka skott det är som har de gamla bärstänglarna kvar. Själv gav jag upp med min Douglas eftersom den praktiskt taget frös ner helt 3 av 4 vintrar så för det mesta fick jag inga bär, de sätter ju bara bär på fjolårsskotten,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.