Full version: Kattmynta
LarsV
Hej,

Vi funderar på att plantera kattmynta framför några rosa rosor. Ett "bekymmer" är grannens katt. Och ev löst strykande katter också, för den delen. Det finns säkert en anledning till att de kallas just kattmynta.

Vad har ni för erfarenheter? Hur stor "magnet" är dessa blommor för katter egentligen?
Anic
Min katt blir aldeles tokig när hon får kattmynta, visserligen torkad kattmynta, men hon slickar och strycker sig mot den frenetiskt. De flesta katter älskar kattmynta.

Vet tyvärr inte om det skulle vara någon skillnad om den sitter i rabatt eller är torkad. Men kan mycket väl tänka mig att du får "fint" besök om du planterar den.
Ewa L
Jag visste inte att Nepeta och Kattmynta var samma sak. Planterade alltså både vit och blå Nepeta. När jag läste om den blev jag alldeles förskräckt! ohmy.gif

Men, uppenbarligen vet varken min katt eller grannkatterna det heller. Har inte haft ett enda besök av dem i de rabatterna på över ett år. tongue.gif

Tycker att den doftar väldigt gott i små portioner. De är placerade så att det är lätt att oavsiktligt komma åt dem när jag går på gången.
stina
Jag drog upp massor av kantnepeta för många år sedan och planterade stolt ut dom som en kant längs med vår långa infart. Hann bara vända ryggen till så hade katten åkt kana på dom små plantorna och mosat varenda en!!!!!!!!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif
Ophelia
Kattmynta (Nepeta cataria) är väldigt mysig för katter. De blir som galna har jag sett.

Kantnepeta (Nepeta faassenii) kan oxå vara intressant för katterna har jag sett smile.gif

Skulle nog hellre välja kantnepeta istället för kattmynta. Jag skulle nog tro att själva platsen är mer avgörande. Är det varmt, torrt och perfekt liggplats för katter så är sannolikheten större att de kelar runt plantorna. Egen erfarenhet har visat att plantorna återhämtar sig om de inte är för små smile.gif

Varför inte sätta en planta någonstans av kattmynta och hoppas att katterna då struntar i kantnepetan biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
olgak
Enligt vad jag förstått från böcker så är det där olika från katt till katt - bara vissa reagerar på kattmynta. Det är också min erfarenhet. Min käre gamle vän, salig i minnet, gillade det mycket! Men andra katter jag träffat reagerar inte alls. Så du kan ha tur. Håll fram en planta till dina kattgrannar, du lär se direkt om de gillar det (de sniffar, gnider sig och kan bli allmänt spattiga en kort stund). Sen är väl kantnepeta rätt starkväxande, så kanske gör det inget om de kommer och tar sig en "hutt" ibland? (Och nej, det ska inte vara skadligt för katten, enligt vad jag hört.)
AnitaO
Jag har ganska mycket kattmynta, men har å andra sidan också 2 glada hundar
som uppskattar en uppfriskande kattjakt.
Det kan väl kanske vara en bidragande orsak till att kvarterets katter inte kommer in till oss laugh.gif
Men jag vet att t.ex. syrrans katt blir helt tokig av kattmynta.
Men det verkar inte som alla påverkas så.
mulle
Jag har mycket kantnepeta (Nepeta faassenii) och har aldrig märkt att mina eller byns katter skulle dra sig dit.
Mulle
yenny
min kattmynta bryr sej bara den ena katten om... och jag har hitills sluppit alla lösspringande katter...men hos pappa blev det rena genomfartsleden när han planterade en sån... jisses så hans hankatter började slåss om reviret.
Fru fet
Min kattmynta (catharia) var bara mos ett par dagar efter planteringen-grannens katt tyckte den var toppen. Kantnepeta får däremot vara ifred av någon anledning. Hos syrran käkade grannkatten både kattmyntan OCH grävde upp alla de omgivande kryddväxterna i rena upphetsningen - tre gånger på en vecka! ohmy.gif biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (AnitaGg @ 26-09-2005, 09:38)
Jag har ganska mycket kattmynta, men har å andra sidan också 2 glada hundar
som uppskattar en uppfriskande kattjakt.

biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Praktiskt. Då motionerar hundarna sig själv smile.gif laugh.gif
kristerh
Min katt o grannskapets katter verkar inte bry sig om min kattmynta wink.gif
krister
pejori
mina blir fullständigt vansinniga av kattmynta smile.gif smile.gif
dom attackerar krukorna och har en orgie i jord och plantor efteråt laugh.gif laugh.gif
när det är uppsopat skriker och gapar dom efter mera. ohmy.gif ohmy.gif
tror det är en drog för dom ibland smile.gif
Elihe
Har 2 katter, varav den ena , hannen, älskar kattmynta. Han tuggar, gnor, gnuggar o sover inbäddad i den. Har gott om den, den frösår sig överallt . Min nepeta cataria har inte tagit skada av hans framfart, lite platt ibland men reser sig snart.
laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif
bikiv
Jag hade en hel rabatt ca. 4 meter med Nepeta som utfyllnad i en rosenrabatt. Vår egen katt levde då men brydde sig inte det minsta om växten. I området finns/fanns massor med katter men inte en enda gång såg jag någon katt vid den rabatten.

För ca fem år sedan rensade... grävde... drog jag upp Nepetan. Framför allt för att den (i sådan mängd) var så svår att hålla snygg efter blomningen. Fortfarande rensar jag bort nya skott som kommer upp. Dom doftar väldigt starkt, men aldrig att jag sett någon katt gosa sig i rabatten!
Carex
Kan ha helt fel, men en tanke dök upp i mitt huvud. Tror jag har läst någonstans att Kattmynta påminner starkt om samma doftämnen katter utsöndrar när de är redo att para sig, därför vissa katters förtjusning i plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon