Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag har fyra krukväxter som söker nytt gott hem. 2 st Hoya odorata, 1 Hoya paucicostata(stavning), och en klättrande pelargon ( spaljepelargon) - en violettpurpur (kommer inte ihåg namnet men det är en PAC etikett i krukan).

Bortskänkes till ett gott hem. I den ena krukan av Hoya odorata finns en frösådd Bowiea volubilis och en Ceriopegia namnlös, men den ser ut som en hängande käpp ;-)

Avhämtning mellan Möndal & Mölnlycke. Helst alla till en ny ägare.
Maria i Helsingborg
Har PM:at ......om hoyorna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Halloj Maria,

Det går bra fast Du 'måste' helst ta pelargonen med på köpet ;-))

Hälsar Ingrid
Maria i Helsingborg
CITAT
Halloj Maria,

Det går bra fast Du 'måste' helst ta pelargonen med på köpet ;-))

Hälsar Ingrid

Hahaha, jag är bara rädd att ta död på den i vinter huh.gif biggrin.gif
Men vill ingen annan så tar jag den GÄRNA! tongue.gif

Jag hör av mig lite senare om tid och så får du vägvisa mig......
silos
Om jag bara bodde närmare så hade jag rusat hem till dig wub.gif biggrin.gif smile.gif
Fenja
Jag är intresserad och hämtar dem gärna om det inte löser sig på annat sätt!
Mvh
Fenja
norpydorp
hur ser en Hoya paucicostata ut??
den måste jag ha missat!!
eller har den flera namn...som hoyor brukar unsure.gif
/norpis
Maria i Helsingborg
CITAT

Fingrarna bort, Fenja! biggrin.gif tongue.gif

Men Ingrid......varför vill du av med dem - fått nytt intresse, eller?
Fenja
Jadå Maria!! Du har ju första tjing ju!! smile.gif ¨
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
CITAT (Maria i Helsingborg @ 26-09-2005, 19:11)
CITAT

Fingrarna bort, Fenja! biggrin.gif tongue.gif

Men Ingrid......varför vill du av med dem - fått nytt intresse, eller?

Hooo nej :-)

Jag har ju iofs inte ett Hoya-intresse per se fast jag har väl en hmmmm femton stycken ;-)) men jag håller på och röjer lite i mitt uterum. Jag är ju en notorisk samlare av värsta slag och man KAN inte skall inte behöver inte ha växter som m an itne gillar 100 % som inte är bra hos en etc etc. Hoya obscura är itne alls glad i mig heller BTW - den kanske Du skulle ta också Maria :-))
Har gjort mig av med tre passifloror och nu ett gäng krukväxter - kommer att göra mig av med flera växter till (kaktusar och suckulenter som går till Botaniska här i Gbg och 'min' kaktusförening) - dubletetr tripletter - återigen sådana jag tappat lite intresser för. Men jag behåller en dle till som skall växa till sig ;-)
Och jag är så glad att de går till människor som intresserar sig! Har ju bytt och skänkt och sålt växter förr, och tycker det är dubbelt roligt när de går till intresserade som kanske befinner sig i en annan punkt än mig på 'samlarbanan'.
Kan ju 'avslöja' att man når ett mognads & mättnadsstadium ;-)

Och så är det förbluskat många citrusar som skall övervintras PLUS mina halvstora Agave skall omplanteras till våren - de skall 'upp' åtskilliga krukstorlekar vilket innebär att utrymmet blir mindre UTAN att ha skaffat mer växter!
Jag bävar varje gång det är omplanteringsdax!

Bowiea volubilis har jag redan flera stora plantor utav och den gilalr å fröså sig ( kan ju vara en närasläkting till B också - jag har dem båda då är den en Schizobasis nånting - stavning LOL) och är en väldans fin växt.
Spaljepelargonen behåller jag en liten stickling utav. Dess kronblad gör fläckar på mitt uterumsgolv om man kliver på dem - sådan otroligt intensiv färg! Ceriopegian har jag i andra krukor :-)

J avem vet - kanske blir annat som faller Maria på läppen ;-))

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Airamya
Nu sa du nåt... citrusar? Min granne skuttade in här i fredags kväll o prånglade på mig ett citronträd med spinn... Det blommar o har fullt med citroner o är pampigt på alla vis men har (hade?) som sagt spinn. Jag har spolat av hela växten grundligt, inkl rötterna och býtt jord o gjort ren krukan, o spolat o spolat o spolat.... Vet inte vad jag kan göra mer riktigt... Men du nämnde 'övervintra'?
eh hum... jag har aldrig haft citrusar förut... Kan jag få lite stalltips av dig hur jag ska sköta den på bästa vis?
Maria i Helsingborg
CITAT
Hooo nej :-)

Jag har ju iofs inte ett Hoya-intresse per se fast jag har väl en hmmmm femton stycken ;-)) men jag håller på och röjer lite i mitt uterum. Jag är ju en notorisk samlare av värsta slag och man KAN inte skall inte behöver inte ha växter som m an itne gillar 100 % som inte är bra hos en etc etc. Hoya obscura är itne alls glad i mig heller BTW - den kanske Du skulle ta också Maria :-))
Har gjort mig av med tre passifloror och nu ett gäng krukväxter - kommer att göra mig av med flera växter till (kaktusar och suckulenter som går till Botaniska här i Gbg och 'min' kaktusförening) - dubletetr tripletter - återigen sådana jag tappat lite intresser för. Men jag behåller en dle till som skall växa till sig ;-)
Och jag är så glad att de går till människor som intresserar sig! Har ju bytt och skänkt och sålt växter förr, och tycker det är dubbelt roligt när de går till intresserade som kanske befinner sig i en annan punkt än mig på 'samlarbanan'.
Kan ju 'avslöja' att man når ett mognads & mättnadsstadium ;-)

Och så är det förbluskat många citrusar som skall övervintras PLUS mina halvstora Agave skall omplanteras till våren - de skall 'upp' åtskilliga krukstorlekar vilket innebär att utrymmet blir mindre UTAN att ha skaffat mer växter!
Jag bävar varje gång det är omplanteringsdax!

Bowiea volubilis har jag redan flera stora plantor utav och den gilalr å fröså sig ( kan ju vara en närasläkting till B också - jag har dem båda då är den en Schizobasis nånting - stavning LOL) och är en väldans fin växt.
Spaljepelargonen behåller jag en liten stickling utav. Dess kronblad gör fläckar på mitt uterumsgolv om man kliver på dem - sådan otroligt intensiv färg! Ceriopegian har jag i andra krukor :-)

J avem vet - kanske blir annat som faller Maria på läppen ;-))

Glada hälsningar ifårn Ingrid

Jag kan faktiskt förstå det där med "mättnadsstadium" , det har jag fått för annat, men är INTE där vad hoyor beträffar smile.gif

Vad kul att kunna "sponsra" botaniska - ett av mina favoritställen i Göteborg!

Jag frågade för att pejla om jag kan erbjuda dig någon växt i retur. Jag har ju knappast något, men man kan handla!

Du verkar ha mycket spännande.......så vem vet, du får kanske hålla i krukorna! tongue.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Airamya @ 27-09-2005, 14:10)
Nu sa du nåt... citrusar? Min granne skuttade in här i fredags kväll o prånglade på mig ett citronträd med spinn... Det blommar o har fullt med citroner o är pampigt på alla vis men har (hade?) som sagt spinn. Jag har spolat av hela växten grundligt, inkl rötterna och býtt jord o gjort ren krukan, o spolat o spolat o spolat.... Vet inte vad jag kan göra mer riktigt... Men du nämnde 'övervintra'?
eh hum... jag har aldrig haft citrusar förut... Kan jag få lite stalltips av dig hur jag ska sköta den på bästa vis?

Ja citrusar - de får spinn och de får sköldlöss! Men de är så charmiga så jag kämpar på och - mitt på våren så blommar de och DOFTAR sagolikt! Å då är jag lyyycklig!

Spinn är inge kul och det är Provado Plus som gäller. När man har uterum så är det att man blir egentligen aldrig av med viss ohyra - man hålelr dem i schack. Så är dte med rött spinn hos mig. Jag försöker höja luftfuktigheten så blir dte bättre. Men vissa tider så är dte sämre helt enkelt.

Övervintring av citrus är som andra medelhavsväxter, svalt och ljust. +15 grader är ju idealiskt :-) har trädet stått ute KOLLA den för sköldlöss - bejkämpas via provado Plus.
Man kan ha ctirus i + 8 med. Men inga varma lägenheter med täta fönster om citrusen har stått ute elelr i växthus. Då dör den kvickt.....på några månader. De måste vänjas in. De citrusar vi ser i affären är van vid ett helt annat klimat och dör också snabbt inomhus.

Bor man i en gammel kåk med dragiga fönster så är det kanon, då fungerar det med citrus. Även frösådda ctirusar som stått inne jämt mår ju bra :-)

Gödning - stooort citruskapitel. Använd Hasselfors Bevattningsgödning med högt NPK-tal!

Hälsar Ingrid
Airamya
Tack! Men var i hela friden ska jag ha den under vintern... Mitt uterum blir för kallt, inne blir för varmt o källar'n blir för mörkt.... Nåja, det löser sig nog. På nåt vis.
Den här citrusen kommer direkt från blomsteraffärn, min granne äger nämligen 2 interflorabutiker och det var där denna planta fanns. Eftersom den hade spinn så stod den i ett hörn vid bakdörren för sig själv och såg bortkommen ut. Jag har ställt den på min inglasade altan men där blir det svinkallt under vintern, så jag antar att jag får ta in den. Eller kan det gå att ha den på altanen om jag virar in den i fiberduk?? Eller eldar värmeljus runt den... wink.gif tongue.gif (OBS! Det där skulle föreställa ett skämt!)
Ingrid på Västkusten
Ta den i källaren skulle jag nog ha gjort......Du kan int efå dit en lampa?
Hur kallt blir uterummet? Är det oisolerat/enkelglas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon