Piggeplopp
26-09-2005, 08:38
Hejsan!
Tyvärr måste jag ta bort mitt vackra Gudaträd, Ailanthus altissima, Tree of Heaven, som jag har i Zon 1 i Malmö. (Se mitt fotoalbum "Vilket träd är detta!") Det är helt enkelt för stort nu. Vad jag fått reda på är att den skjuter en massa rotskott och det gör det redan runt om i trädgården, utan att jag beskurit trädet! Så rötterna är enorma, vad jag kan förstå.
Min fråga är om man kapar trädet och anlitar någon att fräsa bort stubben och området omkring stubben, dör rötterna då? Försvinner risken för rotskott?
Jag har läst om ringbarkning men detta skulle ta ca. 3 år och då har trädet förmodligen växt in i sovrummet! Så detta alternativ går bort.
Gift är jag emot så det kan inte bli aktuellt.
Sedan har jag hört om någon form av metall som man kan banka ner i stubben också!? Skulle det funka?
Tacksam för råd är:
Pia Almqvist
Spikar eller annat som man skall hälla i stubben är meningslöst och fungerar inte (förutom Roundup). Om du fräser upp stubben så kommer su i alla fall inte att få speciellt många rotskott, de få som ev kan komma kan man ta med gräsklipparen.
Big Gardener
26-09-2005, 09:30
Vad synd Pia att ni inte kan ha den kvar! Gudaträd är ett fantastiskt träd i sin fulla prakt men ska gärna placeras rätt från början eftersom det kan bli ganska stort.
En rejäl rotfräsning hade säkert fungerat bra till att börja med. Befintliga rotskott kan mycket väl bilda egna rötter och leva vidare även om huvudstubben är fräst. Men det är ju inte värre än att man knipsar av dem, kör över dem med gräsklipparen eller, ännu hellre, gräver upp dem. Är man konsekvent i denna behandlig så kommer skotten till slut att dö bort om de inte får utveckla några blad.
Finns det grova rötter kvar i gräsmattan kommer dessa till slut att multna bort. I värsta fall får man gräva upp dem, men det är sällan nödvändigt om de inte är i vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.