Full version: älgar
peter
Hej, Jag har än så länge skonats från rådjur och andra mumsare.
Men den senaste tiden så har jag uppmärksammat att jag med jämna mellanrum har fått älgbajs på tomten. Tyvärr så har jag inte fått en chans att se älgen, men är det någon som vet vad älgen tycker om... han har inte mumsat av mina påskliljor i vart fall...
jag har inte funnit spår av att han har ätit något än så länge huh.gif
KURT
Älgar borde kunna äta samma som rådjuren. Normalt anses rådjuren vara något mera av en "finsmakare", den kan ha råd att satsa på att leta reda på de finaste knopparna och finaste örterna eftersom den inte behöver sätta i sig så stora volymer. De vanligaste problemen man brukar ha med älgar är att de äter på fruktträden, mindre grenar samt bark.
Kana
Mmm, älgar är ett problem, i alla fall för äppelträd. Min mamma planterade två små äppelträd för några år sedan och efter en säsong eller två var det bara en rak pinne kvar som man kunde dra rätt upp! ohmy.gif Älgarna hade mumsat i sig de små grenarna och sorkarna gnagt i sig rötterna! Eländiga djur! Arroganta är de också, älgarna, och ger sig varken om man sprutar på dem med vattenpistol (egen erfarenhet) eller kastar smällare på dem (vänners erfarenhet)! laugh.gif

K.
Gossen Ruda
Instämmer i ovanstående. Vi hade tidigare ett litet äppleträd men en älg gav det en tackling så det låg i 45 graders lutning. Förutom då att det blev ordentligt betat. Efter det blev det aldrig vad det varit. Älgar betar sällan lägre växtlighet utan håller sig mest till buskar och träd. Undantag finns säkert. Dessutom gillar dom svamp. I naturen tycks dom föredra rönn. En annan älggodsak är näckrosor. Dom kan tom simma ut i sjöar och dyka ner för att käka näckrosrötter. Varning till dammägare. Annars är väl den största skadeverkan fotspåren.
Jan af Lisö
Hos mig käkar älgarna upp unga skott på tallarna och rönnarna. Försökte också forsera viltstängsel till trädgården för att komma åt fruktträden, men stängslet höll.

För att skydda frukkträd finns det bara ett sätt: Stängslet runt trädet. Det ser inte vackert ut, men det hälper. Jag brukar slå in 4 st 45 mm reglar och sedan sätta hönsnätet på de övre delen för att skydda kronan.
peter
tack för svaren.
ja några fruktträd har jag ännu inte i min torpträdgård. De gamla är sedan länge borta men nya skall till var det tänkt... så äpplen har de inte kalasat på.
Men jag skall kika vidare efter vad älgen kan tänkas ha gått lös på. Hur som helst är jag lite skraj för honom eller om det nu är en hon. jag vill gärna kunna gå till vedboden utan att behöva klättra upp i ett träd på väg dit.
KURT
Älgarna brukar vara mest agressiva under brunsten på hösten och när fjolårskalvar stöts bort på försommaren. Under sommaren har de så mycket annat att äta att de sällan kommer in i bebyggda områden. Precis som alla andra djur så gäller det att vara bestämd av sig och INTE vika undan (åtminstonde inte i första taget), oftast är det bluffanfall. Man kan också i mycket god tid se vilket humör älgen är på, genom att studera dess öron. När de läggas bakåt och nackraggen reses på älgen, så har man verkligen irriterat den!
Betty
CITAT (KURT @ 16-04-2003, 13:43)
Precis som alla andra djur så gäller det att vara bestämd av sig och INTE vika undan (åtminstonde inte i första taget), oftast är det bluffanfall.

Det där tycker jag inte riktigt är att rekomendera...
Älgar kan vara livsfarliga...
Jag skulle vilja se den som vågar stå kvar när den kommer frustande... eller... det skulle jag nog inte vilja förresten.
Älgar är stora djur...
KURT
Det har inget med storleken att göra, att springa undan är farligare än att stå kvar. Det gäller ju speciellt för rovdjur tex björn, som man inte skall springa undan från. Men man har tydligt visat att samma sak gäller för tex elefanter, står man kvar så är det säkrare än att springa undan (man hinner i allmänhet inte undan ändå). Naturligtvis bör man kunna hoppa undan om man måste men är man bestämd och står kvar så är det definitivt säkrare än att försöka springa undan.
digitalkarin
Men älgar - farliga? Jag har då aldrig stött på en arg älg! Jag träffar ofta på dem i skogen när jag är ute och rider. Ofta är de hela familjer med ungar och allt. De tittar en stund lite nyfiket sen återgår de till betandet, eller börjar lufsa iväg. Har aldrig nånsin varit med om att en älg gått till attack. Hade en gång med min systers Grand Danois, som sprang fram till en ung älg och ville leka. Hon hoppade upp och nafsade älgen i nosen, och de lekte faktiskt en liten stund! Älgar är snälla djur. Som alla djur kan de bli arga om man beter sig hotfullt eller tränger dem. Var snäll, så är de garanterat snälla tillbax!
Fialotta
Vilken gullig bild jag fick Karin...hund o älg!

Jag bor mitt i skogen och har ofta älgar runt huset...håller med om att man inte ska irritera dom...det är ju skogens konung!
Men jag blev uppskrämd en gång...satt vid datorn i mina tankar...tittade upp och utanför står en stor älg och undrar vad sysslar människan med...
tog en stund innan jag fattade ...att det var en älg...hela fönstret var täckt med ett grått huvud....stod en stund och tittade på mig...är hon klok hon rolleyes.gif ....knallade sedan vidare! rolleyes.gif
yla
helloooo tongue.gif
jag träffar också ofta på älg i skogen
men jag brukar föredra att inte vara alltförnära
men en gång så kom en ko me kalv rakt emot mej där jag satt o plockade bär
jag ställde mej upp o slog ut me båda armarna me korgen i den ena o sa gå åt andra hållet ,,,,,, rolleyes.gif mycket bestämt
o si hon vände o gick åt andra hållet
så de fungerar att vara bestämd rolleyes.gif laugh.gif wub.gif
lite skrajsen blev jag ju eftersom hon hade sin kalv med sej o jag hunden
men de gick ju bra
min mamma blev buffad i rumpan en gång då hon satt o plockade bär o hon sa lugnt att sluta me de där ,,,för hon trodde de va pappa smile.gif
men när hon vände sej o ställde sej upp så stod hon ju öga mot öga me älgen som blev ganska överraskad o stack iväg som ett skott
japp så kan de gå jag tror på samförstånd i naturen
men en älgstackare som blivit hetsad försöker självfallet försvara sej men dom e inte som vi människor så att dom i första hand slåss,,,,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon