Jag flyttade en skäggbuske för ungefär en vecka sedan. Den var/är mitt i blomningen. Nu håller den på att tappa alla blommor och alla blad.
Jag har förstått, efter att ha fått svar om perenner här i forumet, att man flyttar höstblommande perenner på våren och vårblommande på hösten. Alltså har jag gjort helt fel med den här busken. Vad ska jag göra för att rädda den? Ska jag skära av grenarna så näringen stannar i basen? Jag vill så gärna att den ska överleva. Jag kan tillägga att jag har vattnat ordentligt och det har inte hjälpt.
Om den inte skulle klara sig - är det svårt att få tag på Skäggbuske?
MVH Annika zon 1
Anders zon 1
26-09-2005, 20:22
Det är nog ingen fara med din skäggbuske. Förhoppningsvis hämtar den sig till nästa år. Skär inte ner busken nu utan vänta till våren. Anledningen till att den fäller blad och blommor nu är troligen att den drar ner näringen därifrån till roten för att samla kraft till våren när den ska börja växa på nytt. Det är inte svårt att få tag på skäggbuskar. De finns i de flesta plantskolor i Skåne, särskilt nu på hösten. Brukar vara rätt billiga, oftast under 100-lappen.
Eva i Skåne
26-09-2005, 21:35
Jag tror också att din buske klarar sig bra. Att den inte är lika fräsch som innan du grävde upp den är inte konstigt, men den kommer igen.
Glöm inte att ge den vatten nu, om du har lika torrt som jag har i zon 1. Men snart börjar höstregnandet och då behöver du inte tänka på det heller.
Maggan H
28-09-2005, 18:11
Försiktig vattning/ev. täckning(dränering) på hösten-vintern, för det är det som gör att den dör ut. Kan ju vara lite kinkig. Men fröna gror bra, jag har två plantor till salu om nån vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.