fruberglund
Har ett päronträd som förra ägarna till huset satte och vet därför inte vad det är för sorter. Det är ympat och vad vi kan se är det i alla fall två sorter på trädet.

I år är första året det blivit frukt och det är jättefina päron men hur ska vi veta när de är färdiga? Finns det några tecken som t.ex. med äpplen som är lätta att vrida av när de är mogna? Hur mycket kyla tål päron, hur länge kan man låta dem sitta kvar? Blir de förstörda om frosten kommer alltså?

Nu känns de stenhårda när man känner på dem så min misstanke är att de inte riktigt är färdiga än.

Vill gärna inte missa skörden men vill samtidigt inte proväta, det känns så synd att ta en tugga och få slänga det om det är omoget.

Nån som kan hjälpa?
Big Gardener
Varför ska du slänga det om det är omoget? Frukt mognar även om det är avplockat från trädet. Om du plockar av det från trädet är det bara att låta det ligga i rumstemperatur i någon/några dagar, så är det fullt ätmoget därefter. De flesta frukter avger och svarar på eten (etylen, kallas också felaktigt för fruktgas) som är hormoniellt betingat och startar en mognads/nedbrytningsprocess i frukten. Lägger man päronen tillsammans med andra frukter, t.ex. avocado, tomater (ja, båda är frukter smile.gif), äpplen, bananer m.fl, så brukar mognaden gå snabbare.

Men visst, när päronen är mogna på trädet så försvagas ofta skiktet som håller fruktskaftet kvar i grenen och då är det lättare att plocka. Man kan också göra som vissa gör i butiken, klämmer på varenda frukt och kollar hur hårt det är, sen plockar man det när det är lagom hårt.

Långvarig frost förstör frukt. Frosten spränger cellerna innuti frukten och den blir därmed oftast glasig och lös i köttet. Smakar man på en frostskadad frukt är den ofta väldigt söt vilket beror på att cellsafterna som då är sprängda, innehåller mycket lösta sockerarter. Skulle olyckan vara framme och mycket frukt bli frostskadat kan man fortfarande använda den att koka mos, saft eller göra paj på den, men man får göra det ganska snabbt. Allternativet är att dela upp dem i mondre bitar och själv frysa in dem för användning senare.

Är man av den tyngre skolan så kan man leta upp lite jodlösning. Jod reagerar med stärkelse, vilket omogen frukt innehåller mycket. Därefter delar man en frukt på mitten och droppar lite jodlösning på fruktköttet. Väldigt lila färg indikerar mycket stärkelse och lite socker (omoget), inget lila betyder mycket socker och lite stärkelse (moget).
fruberglund
CITAT (Big Gardener @ 26-09-2005, 13:23)
Varför ska du slänga det om det är omoget?

Menar om jag har bitit i det alltså smile.gif

Ska prova att plocka in ett päron idag och låta det ligga inne några dagar då. Blir såååå sugen på att smaka för att se om det är goda sorter.
Cilla
Jag lägger omogen frukt i skålar med äpplen, som verkar avge mycket etylen. I vilket fall som helst så mognar det snabbt i äppleskålar.

Päron tar dock lite lägre tid på sig att mogna än vad annan frukt gör tillsammans med äpplen, så kanske får du vänta så lång tid som en vecka.
Pirum
Jag har inga päronträd, eller, tja, 3st usla...men, en av sorterna (vet inte vad de heter) verkar mogna "inifrån". Om de är mogna "på utsidan" är de garanterat övermogna på insidan runt kärnhuset. Det enda jag kan göra med det trädet är att kolla dem var och varannan dag (skära isär) och sen ta in och äta upp allihop på en vecka eller så smile.gif
Cilla
Detta har jag också observerat på tidigmognande päron.

Birger, visst kan du svara på detta fenomen och kanske ha tips om hur man gör för att de ska mogna mer jämnt?
Ewa L
Jag har jättefina spaljerade päronträd, men är också vansinnigt osäker på när de skall skördas.

Första året var den gamle mannen (förra ägaren alltså) förbi och knackade på och sade: Nu är päronen "trädmogna".
Det betydde att jag skulle plocka in och sedan skulle de bli "ätmogna" inne — inte på trädet!! Dum som jag var frågade jag inte varför och antecknade inte heller när på säsongen det var.
Sorterna är Esperens Herre (säker), Göteborgs Diamant och Conference (osäkra). Stooora, fina päron är det i alla fall.
Big Gardener
CITAT
Birger, visst kan du svara på detta fenomen och kanske ha tips om hur man gör för att de ska mogna mer jämnt?

Visst känner jag till det men, tja, jag ska villigt erkänna att jag har inte tillräckligt med erfarenhet av päron för att ge någon uttömmande eller vetenskaplig förklaring om detta fenomen. Vi odlar ju inte så fasansfullt mycket päron i Sverige.

Det handlar om vissa sorter, Doynne de commice t.ex. har det observerats i. Alexander Lucas likaså. Men exakt vad det beror på kan jag inte svara på. Några odlare menar att det är säsongsbetonat, med alla faktorer som spelar in där: temperatur, vattentillgång och dess betydelse för näringsupptag m.m. Om jag ska gissa så tror jag att fenomenet beror på hormoniella faktorer och någon typ av stress. Kanske att en större mängd eten avges från kärnhuset för att få fröna att mogna snabbare, vilet utlöser en mognad in ifrån. Det där med plantstress är också ett komplext kapitel, men överhuvud taget ska man ju se till att träden är placerade på en bra ståndort och att de får vatten, näring och omvårdnad i lagom mängd. Men det är ju självklart för alla, eller hur? rolleyes.gif

Några som borde ha erfarenheten är ju Fransmännen som troligtvis har väldens längsta tradition av att storskaligt odla päron i modern tid. Men min franska är tyvärr inte tillräckligt bra (dagens underdrift) för att jag ska kunna hitta någon bra fakta vare sig i litteraturen eller på nätet.
Cilla
Tack för resonemanget, det verkar rimligt. Jag har ett augustipäron som står på alltför tunn mark. Trädet ger vansinnig blom men frukt vartannat eller vart tredje år, och ibland mognar de inifrån. Trädet har för långsam tillväxt, för liten tillgång till vatten och näringsfattig jord. Nu i september blir bladverket rödorange, nästan som en rönn. Mycket vackert!

Inte många i landet har den erfarenhet om päron som man ibland behöver. Ju fler päron jag beskär desto större skillnader tycker jag det är mellan päron och äpple. Deras växtsätt och fruktsättning är fascinerande och hållbarheten i grenverket är helt annorlunda. Sjukdomsbilden är ju också en helt annan, men eftersom de inte beskärs så drastiskt som äpple i trädgårdarna så klarar de sig ofta bättre.

Blommorna förresten, de varierar ju ännu mer mellan sorterna än äppelblommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon