Karamell
Vi har rivit bort en häck och ersatt med staket. Längs med staketet tänkte jag mig ha en böljande rabatt med bla rosor. I mitt inre ser jag hur kanten mellan rabatt och gräsmatta utgörs av en liten låg rad av ... ja, av vaddå? Har sett lavendel som avgränsare - ganska vanligt häromkring. Så jag tänkte vara lite annorlunda. Läste att man kunde ha Isop och har haft det i mina tankar. Men i tankarna är avgränsaren kanske 25-30 cm hög - och Isop har jag läst mig till, är 80 cm... Där sprack den.

Några andra kloka förslag på vad jag kan ha som låg avgränsare mellan gräsmatta och rabatt?
violina
Min Isop blir inte så hög, fast jag klipper ner den på våren ganska rejält. Timjan går också bra att ha som kant.
olgak
Lammöron (silver carpet är låga) gillar många till rosor. Annars såg jag en bild på rosor med blå kantnepeta och jättedaggkåpa och det såg fullständigt smashing ut, men då får du ju inte den där riktigt låga kanten.
fruberglund
Enligt min fröpåse med Isop så blir den ca 45 cm hög.

Sådde 115 plantor i år (blev lite mer än jag hade tänkt) och har helt och hållet fallit för denna underbart söta kryddväxt. Ska ha den som häck på flera ställen. Jag sådde blandade färger (rosa, blå, vit) och de passar så bra ihop.
Karamell
CITAT (fruberglund @ 26-09-2005, 14:52)
Enligt min fröpåse med Isop så blir den ca 45 cm hög.

Sådde 115 plantor i år (blev lite mer än jag hade tänkt)

Hm, jag läste på Impecta och där varierade de runt 80 cm... Vad heter din isop på latin? Kan det vara olika modesjanger?

115 plantor??? Var får du plats med alla dem? De får inte plats hemma hos mig, så mycket kan jag säga tongue.gif Kan man inte köpa dem i kruka, färdiga liksom, och bara peta ner? Har inget växthus och ingenstans att dra upp dem i lagom temperatur tyvärr.
Näcken
Varför inte kantnepetafin växt blommar länge och den blå tycker jag passar bra till rosor.
Margaretha
Ja,kantnepeta är jättefin, men se upp så att du får de låga varianrterna och inte Six Hills Giant - tror jag den heter. Den är väldigt vacker, men HÖG! Så resten av rabatten syns aldrig! Varför den heter KANTnepeta begriper jag inte alls.

Jag har begravt en hel rabatt i dessa jättar! laugh.gif
Ophelia
Vad har du tänkt för färg? Du har ju stenört som är en fin växt som finns i lite olika höjd. Eller kanske silvernattljus.

Isopen här blir i runda slängar 40 cm, har aldrig varit med om någon som blir 80 cm. Det måste vara en jätteisop!! smile.gif
Kajsa
Har rödbladig Alunrot längs alla rabatter på framsidan, vackert även från gatan. Har både rosa/röda och vita rosor, eller andra blommor bakom. Jag klipper bort alla blommor på alunroten, vill bara ha bladen, lite pyssligt förstås ibland.
Karamell
Tack alla för era goda råd! Får fundera en sväng till.

Ja isop trodde jag var i höjden 30 cm. Men på Impecta står det angivet just 80 cm och då började jag dra öronen åt mig!

Kantnepeta verkar fin liksom alunroten. Alunroten jag försökte så i våras kom aldrig upp så jag får nog köpa färdiga plantor om det finns.

Fick IRL tipset att sätta en lååång rad med smultron. Verkar ju kul för ungarna i alla fall smile.gif Själv älskar jag timjan och kan tänka mig en liten "häck" av timjan, men det lär bli dyrt att köpa alla de plantorna om den ska bli så tät som jag vill ha den.

Själv föredrar jag blommor framför blad och tycker att hosta är bland det tristaste som finns i en rabatt. Har rensat ut massor med såna tröknissar redan och tänker inte plantera tebaks såna. Nej blommor och färg vill jag ha! Gärna sånt som går att plocka in och sätta i vas också. Eller sånt som går att äta. Men det är jag det.
kryddan
Timjan är ju inte särskilt svårt att så, så det behöver inte bli så dyrt bara du har lite tålamod smile.gif

Smultron är sött, men se till så du inte köper en revande sort för då har du det snart överallt. Lätt att rensa bort iofs men iallafall...
fruberglund
CITAT (Karamell @ 26-09-2005, 15:14)
Hm, jag läste på Impecta och där varierade de runt 80 cm... Vad heter din isop på latin? Kan det vara olika modesjanger?

115 plantor??? Var får du plats med alla dem? De får inte plats hemma hos mig, så mycket kan jag säga tongue.gif Kan man inte köpa dem i kruka, färdiga liksom, och bara peta ner? Har inget växthus och ingenstans att dra upp dem i lagom temperatur tyvärr.

Hehe, jag har inte plats för alla...måste göra en massa nya rabatter :-) Just nu står de nerkörda i pallkragar.

Som förstagångssåddare i våras så fattade inte jag att det skulle bli så många av den lilla fröpåsen :-) Sen så säger de ju att alla inte brukar gro men jag har väl gröna fingrar då laugh.gif för de flesta grodde.

Tog ett tag att skola om de små kan jag säga.

Om du vill ha några så säg bara till så kan jag skicka, portot får du dock stå för i så fall men det blir nog billigare än att köpa i plantskola. Kan dock inte lova vilka färger det blir eftersom alla inte slagit ut i år utan det får bli en chansning i så fall.

Skickade lite plantor till Gåsis i våras och de klarade transporten fint i alla fall (tog en Odlakartong :-) )

Det står inte att det är någon speciell sort på påsen i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon