Full version: Hoyafråga
Maria i Helsingborg
Hur länge ska man räkna med att vänta på att det händer något i vattenglaset vid rotning av stickling. Eller är det "alltid" bättre att köra den rätt i jord?

Somliga av sticklingarna jag fått skickat mig satte sprutt meddetsamma medan andra mest verkar undra var i helsike de hamnat tongue.gif

Tips?
pejori
dom kinkiga sätter jag med undervärme och en plastpåse om, även dom som rotas i vatten rolleyes.gif rolleyes.gif
det går bra i söderfönster nu när solen lyser smile.gif smile.gif
den som tagit längst tid, tog tio dar på sej innan rötterna kom, men mina står i grov blöt sand rolleyes.gif rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
OK, undervärme och påse. Det skall bli!
Lotta150
Det är väldigt olika mellan olika hoyaarter hur lång tid de tar att rota. En del behöver bara nå'n vecka medan andra arter behöver mycket längre tid på sig. Jag har en del småplantor i ett gammalt avlagt akvarium - med sanden kvar på botten. Jag brukar hälla i vatten så att sanden är konstant fuktig. Där sticker jag ner sticklingar ibland och där rotar sig de flesta superbra med kraftiga rötter. Annars verkar vatten funka till de flesta arter.
Linda_A
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 15:54)
dom kinkiga sätter jag med undervärme och en plastpåse om, även dom som rotas i vatten rolleyes.gif rolleyes.gif
den som tagit längst tid, tog tio dar på sej innan rötterna kom, men mina står i grov blöt sand rolleyes.gif rolleyes.gif

vad för sand är det? Vanlig akvariesand?
Fågelsand grovt eller engelsk sjösten grovt? (om du vet vad engelsk sjösten är)
I ett akvarium med eller i kruka?
pejori
CITAT (Linda_A @ 26-09-2005, 16:28)
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 15:54)
dom kinkiga sätter jag med undervärme och en plastpåse om, även dom som rotas i vatten rolleyes.gif  :rolleyes:
det går bra i söderfönster nu när solen lyser smile.gif  :)
den som tagit längst tid, tog tio dar på sej innan rötterna kom, men mina står i grov blöt sand rolleyes.gif  :rolleyes:

vad för sand är det? Vanlig akvariesand?
Fågelsand grovt eller engelsk sjösten grovt? (om du vet vad engelsk sjösten är)
I ett akvarium med eller i kruka?

vanlig akvariesand....funkar toppen smile.gif
ställer i burkar och vatten upp till kanten sen ner i akvariet eller plastpåse...får rötter på en vecka rolleyes.gif
Lotta150
Dessutom tycker jag att sandrotade får kraftigare rötter än vattenrotade. Jag går över mer o mer till att rota i sand.
bonzor
Jag har en hoya som inte rotat sig ännu. Den fick jag i april tror jag det var. Men lever gör den fortfarande.
Dom flesta av mina hoyor har tagit sig 1-2 veckor.
pejori
CITAT (Lotta150 @ 26-09-2005, 17:35)
Dessutom tycker jag att sandrotade får kraftigare rötter än vattenrotade. Jag går över mer o mer till att rota i sand.

samma här smile.gif smile.gif
rotar bara i sand numera smile.gif smile.gif
har även sand i jorden och dom trivs med det. en del sand till två delar jord. akvariesand är toppenbra rolleyes.gif
Lotta150
CITAT (bonzor @ 26-09-2005, 17:41)
Jag har en hoya som inte rotat sig ännu. Den fick jag i april tror jag det var. Men lever gör den fortfarande.
Dom flesta av mina hoyor har tagit sig 1-2 veckor.

vad är det för art som inte rotat sig?
Linda_A
Detta måste jag med testa.
Gertie
CITAT (pejori @ 26-09-2005, 14:54)

Har du vatten så att grusen bara är blöt, eller går vattnet över gruset?

Funkar det till pelargon-sticklingar också? wacko.gif tongue.gif
Annelie32
LASIANTHA Tog då evigheter för mig att få rötter på.
Lotta150
CITAT (Annelie32 @ 27-09-2005, 18:51)
LASIANTHA Tog då evigheter för mig att få rötter på.

Lasiantha har jag själv inte provat att rota, men den är lite "ökänd" för att vara svårrotad.
Blomstertanten
Prova att rota i vitmossa !
Funkar jättebra med många sorter. Bra eftersom vitmossan har antiseptisk verkan.
Jag brukar annars blanda vitmossa, jord och perlite och rotar i det.
pejori
CITAT (Gertie @ 27-09-2005, 18:49)
dom kinkiga sätter jag med undervärme och en plastpåse om, även dom som rotas i vatten rolleyes.gif  :rolleyes:
den som tagit längst tid, tog tio dar på sej innan rötterna kom, men mina står i grov blöt sand rolleyes.gif  :rolleyes:

om det fungerar på pellisar vet jag inte, men testa med nån som du har fler av smile.gif smile.gif
jag har vattnet precis så det når sandkanten wub.gif wub.gif
Gertie
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 11:40)
CITAT (Gertie @ 27-09-2005, 18:49)

om det fungerar på pellisar vet jag inte, men testa med nån som du har fler av smile.gif smile.gif
jag har vattnet precis så det når sandkanten wub.gif wub.gif

Problemet är bara att jag inte har flera av någon sort.
Får fler sticklingar i nästa vecka.
Jag skall ta och köpa både akvariegrus och vitmossa
och testa med några sticklingar i varje.
Tackar för tipsen. wub.gif smile.gif
pejori
gertie...går det med vitmossa, så går det med sand också. eftersom båda vill ha det blött. wub.gif
Gertie
CITAT (pejori @ 28-09-2005, 15:22)
gertie...går det med vitmossa, så går det med sand också. eftersom båda vill ha det blött. wub.gif

Det känns som om jag måste testa det en gång. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon