Full version: Vilket är bäst?
orera
Kan sliverax stå i söderläge? Den kommer att skuggas av en höstanemon på kvällen, men annars får den nog sol hela dagen. Jag läste att den ska stå halvskuggigt. Stämmer det?

På en platskola fick jag reda på att bladen blir rödare ju mer sol den får. Stömmer detta? jag tycker det verkar lite motsägelsefullt med dessa olika uppgifter.

Är det bättre att sätta löjtnantshjärta i söderläge?

MVH Annika zon 1
mulle
Jag hade ett rödbladigt silverax i söderläge förra sommaren men trots att jag vattnade hela tiden såg bladen risiga ut. Blomningen var dock vacker.
Sent förra hösten flyttade jag plantan. I år har silveraxet mått bra i sin halvskugga, bladen har varit friska och fina men däremot har jag än så länge bara knoppar och det kommer sannolikt inte att hinna slå ut.
Mulle
Nutten
Jag hade inte satt någon av dem i söderläge...Silveraxet mår inte vidare bra i söderläge och löjtnatshjärtat blommar över och vissnar ner så himla fort. Fast måste jag välja så skulle jag säga löjtnatshjärta.

Silverax skulle jag för övrigt påstå fungerar i skugga-halvskugga och då skulle en rödbladig sort hålla sig bättre i halvskugga (=mer sol) än i skugga.
Rossi
Vi har vårt Silverax i väster och det mår jättefint och blommar väldigt vackert för tillfället.
Kakaduan
Jag har två stycken som står i oskyddat söderläge i lerig jord och de mår bra bortsett från att jag har lite kyligt på min tomt. De har svårt att hinna slå ut ordentligt på hösten. Bor annars i zon 3.

Kakaduan
orera
Tack! Jag får ställa dem på två olika ställen och kolla var de trivs bäst. Jag läste att Heidi Palmgren har silverax mitt i solen i zon 1.
Alpiner i Halmstad
Vi odlar silverax i ett fuktigt österläge. blomaxen blir 3m höga och bladverket är vackert violett.
I söderläge behöver plantorna inte bli så höga för att få lika mycket ljus till blom- och frösaättning. Bladfärgen bör däremot bli intensiv.
Nytagen bild.

M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon