Full version: Orkide Cambria
solan_2
Hej!
Jag har fått en underbart vacker röd orkide av en god vän.
På lappen som satt på står det Cambria så jag förmodar det är så den heter.
Nu undrar jag om jag kan sätta den i en genomskinlig kruka när den blommat klart?
Jag tycker att det är lättare att se när den behöver vatten
om man kan se rötterna.
Är det nån som kan hjälpa mig?

wub.gif
MVH Solan
kristerh
Jag tycker att de döper det mesta till "cambria" wink.gif så var inte säker på ett det är en sådan wink.gif bild? jag skulle nog undvika att ha den i en glaskruka wink.gif
det är så dåligt med dräneringen på de jag sett, samma sak med luftväxlingen wink.gif tycker att de ruttnar väldigt lätt i glaskruka, eller tynar bort på annat sätt wink.gif om du nu skall ha en glaskruka så ställ den absolut inte i solen, då blir den grillad.
krister
solan_2
Hej kristerh!
Jag menar naturligtvis en plastkruka som jag sen kan ställa i en ytterkruka för så har jag på brudorkideerna.
Bilder finns i albumet unsure.gif
MVH Solan
Annlo
CITAT (solan_2 @ 26-09-2005, 18:22)
Hej kristerh!
Jag menar naturligtvis en plastkruka som jag sen kan ställa i en ytterkruka för så har jag på brudorkideerna.
Bilder finns i albumet unsure.gif
MVH Solan

Jag har en likadan och den står forfarande kvar i sin bruna kruka. Jag tror inte de är lika ljusberoende vid rötterna som phalaenopsis är...

Tror att det är en cambria du har, men jag är minsann ingen expert så det är inget att lita på tongue.gif

Ett annat tips är att ställa ut den på sommaren, det gillar den! Min har varit ute hela sommaren och har nu två nya stänglar på gång.

Du kan klippa av stänglarna när den blommat färdigt för det kommer inga nya!

Lycka till!
kristerh
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 21:58)
Jag har en likadan och den står forfarande kvar i sin bruna kruka. Jag tror inte de är lika ljusberoende vid rötterna som phalaenopsis är...

det stämmer, det är i stort sett bara phalaenopsisen som vill ha en genomskinlig kruka.
krister
solan_2
Hej igen!
Jag var på Plantagen idag och då fick jag reda på att Cambria är ett samlingsnamn på den här orkideen, sen har de olika namn beroende på vilken färg och form mm. som blommorna har.
Men de kunde inte säga det specifika namnet på olika blomfärger o mönster! Lite dåligt tycker jag! sad.gif
Så det är bara till att skaffa sig en riktig orkidébok rolleyes.gif
Tack ialla fall till er som har engagerat er! wub.gif
MVH Solan
Annlo

Jag tycker din är lik Nelly Isler som jag hittade en bild på nätet...

Men som sagt det finns ju massor av korsningar så det är svårt att veta exakt!
Carex
Jag har läst att den är epifyt, då borde den väl gilla ljus på rötterna? Är det någon som kan detta för lite olika arter, brudorkidén vill självklart ha ljus på rötterna, men vilka andra har också detta krav? Och vilka vill inte ha? Och vilka spelar det ingen roll för?
evelina
Jag hittade den här sidan på Skälbys blomtercentrum om orkidéer.
Tycker den förklarar ganska bra. rolleyes.gif Skälbys blomstercentrums hemsida

Länkar också över till en annan sida med bilder jag hittade på Google.stenasa hemsida

Själv fick jag en Wilsonara tiger brew igår.
Gertie
CITAT (kristerh @ 27-09-2005, 10:00)
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 21:58)

det stämmer, det är i stort sett bara phalaenopsisen som vill ha en genomskinlig kruka.
krister

Jag har fått en liten phalaenopsis.
Fick rådet att ha den i genomskinlig plastkruka,
och ställa krukan i en större skål med lecakulor
och vatten.
Jagade runt i Malmö efter genomskinliga plastkrukor.
Hittade ingen, men i Ystad hittade jag EN som jag
fick köpa bättre begagnad i en blomsteraffär.
Den krukan är dock alldeles för stor.
Vad gör man då???

wacko.gif
Annlo
Citat Gertie:
"Jag har fått en liten phalaenopsis.
och vatten.
Vad gör man då???"

Jag förstår inte riktig... Du har den ju redan planterad i en plastkruka?

Du behöver inte ha ytterkrukan i genomskinligt plast också om det är det du menar!

Jag har mina phalaenopsisar planterade i plastkrukor men sedan så står dom i vanliga ytterkrukor!

Sedan gillar dom ju luftfuktighet så vatten i närheten är ju aldrig fel men de får aldrig STÅ i vatten så rötterna är täckta för då ruttnar de!
solan_2
Annlo!
Vart hittade du Nelly Isler någonstans?

DU sa att man ska klippa bort stänglarna när den blommat färdigt för det kommer inga nya!!??

Hjälp mig att hitta skötselråd till den är du snäll!

Jag har precis blivit helsåld på Phalaenopsis som jag till och med fått nya
blomstänglar på så nu vill jag inte misslyckas med Cambrian
unsure.gif

Mvh Solan
kristerh
CITAT (solan_2 @ 28-09-2005, 14:11)
DU sa att man ska klippa bort stänglarna när den blommat färdigt för det kommer inga nya!!??

Det stämmer, när den blommat kommer inga nya blommor på den stängeln och bulben den kommer ifrån blommar inte heller något mer,
det växer ut nya bulber till nästa år som kommer att blomma.
ställ gärna ut den nästa sommar det gillar den, vattnas när den torkat ut genom nersänkning i vatten som andra orkidéer, näring ibland, var 3:e vecka på vintern, oftare på sommaren, och då orkidenäring. Placeras ljust men inte i deirekt sol.
(tog mig friheten att svara)
krister
Gertie
CITAT (Annlo @ 28-09-2005, 13:58)
Citat Gertie:
"Jag har fått en liten phalaenopsis.
och vatten.
Vad gör man då???"

Jag förstår inte riktig... Du har den ju redan planterad i en plastkruka?

Du behöver inte ha ytterkrukan i genomskinligt plast också om det är det du menar!

Jag har mina phalaenopsisar planterade i plastkrukor men sedan så står dom i vanliga ytterkrukor!

Sedan gillar dom ju luftfuktighet så vatten i närheten är ju aldrig fel men de får aldrig STÅ i vatten så rötterna är täckta för då ruttnar de!

Jag uttryckte mig ganska klantigt.
Jag ville ha en kruka 8 - 9 cm.
Den enda jag fick tag på är 11 cm.
Jag tycker att den är för stor, men det var ju den enda jag hade,
så jag fick plantera i den.
Vad menas med att rötterna vill ha ljus?
Skall de nå ut till kanten på krukan?
Det här är min första orkidé, så jag vet i stort sett ingenting om dem.

Tjusig bild. rolleyes.gif
Annlo
Annlo!
Vart hittade du Nelly Isler någonstans?

Hjälp mig att hitta skötselråd till den är du snäll!

Jag har precis blivit helsåld på Phalaenopsis som jag till och med fått nya
blomstänglar på så nu vill jag inte misslyckas med Cambrian
unsure.gif

Mvh Solan

Jag sökte på Cambria nelly isler på google bild och hittade denna bild

Cambria Nelly Isler

Jag har nämligen en likadan som jag numer kallar Nelly sleep.gif

För skötsel råd rekommenderar jag:

http://www.neovita.com/orkideer/

...som är en bra orkidé sida!
Det finns ju massor av sidor, så någon annan kan ju rekommendera sin favvo sida!
Annlo
CITAT (kristerh @ 28-09-2005, 14:38)

Det stämmer, när den blommat kommer inga nya blommor på den stängeln och bulben den kommer ifrån blommar inte heller något mer,
det växer ut nya bulber till nästa år som kommer att blomma.
ställ gärna ut den nästa sommar det gillar den, vattnas när den torkat ut genom nersänkning i vatten som andra orkidéer, näring ibland, var 3:e vecka på vintern, oftare på sommaren, och då orkidenäring. Placeras ljust men inte i deirekt sol.
(tog mig friheten att svara)
krister

Gör som Kristerh skriver så blir det jättebra!
Fick min förra året och då hade den en stängel som blommade, senare på hösten kom ytterligare två stänglar wub.gif

Nu har den varit på sommarbete tills för några veckor sedan och nu är två stänglar på gång! wub.gif

Min luktar något otroligt starkt under slutet av blomningen rolleyes.gif
Annlo
CITAT (Gertie @ 28-09-2005, 14:40)

Jaha! rolleyes.gif Då förstår jag..

Ja det här med ljus är jag rätt dålig på... men jag kan säga att mina phalaenopsisar verkar trivas ändå trots att de inte får så mycket ljus på rötterna. Så rötterna som var i kompost när du fick den (för den var väl planterad?) ska fortfarande vara i kompost!

Men däremot skickar de ofta upp en hel del luftrötter och DOM vill ha ljus så dom ska du inte försöka plantera ner. Förstår du vad jag menar?

(Hittade ingen bra bild nu men om du undrar hur luftrötterna ser ut så kan jag ta en bild...)
Gertie
CITAT (Annlo @ 28-09-2005, 15:39)
CITAT (Gertie @ 28-09-2005, 14:40)

Jaha! rolleyes.gif Då förstår jag..

Ja det här med ljus är jag rätt dålig på... men jag kan säga att mina phalaenopsisar verkar trivas ändå trots att de inte får så mycket ljus på rötterna. Så rötterna som var i kompost när du fick den (för den var väl planterad?) ska fortfarande vara i kompost!

Men däremot skickar de ofta upp en hel del luftrötter och DOM vill ha ljus så dom ska du inte försöka plantera ner. Förstår du vad jag menar?

(Hittade ingen bra bild nu men om du undrar hur luftrötterna ser ut så kan jag ta en bild...)

Jag tror att jag förstår hur du menar.
Tack för hjälpen.
(Tur för oss noviser att "Odla" finns.) laugh.gif
Annlo
CITAT (Gertie @ 28-09-2005, 15:51)
Tack för hjälpen.

Vasse'go'! rolleyes.gif

Kan prata (o skriva) hur mycket som helst om orkidéer om det bara finns någon som vill lyssna! laugh.gif

Men jag brukar utfärda en varning ibland ohmy.gif

Ett tämligen kraftigt beroende kan utvecklas!! laugh.gif tongue.gif

(men ett rätt angenämt sådant tycker jag sleep.gif men så brukar ju "missbrukare" skylla ifrån sig.... rolleyes.gif )
Gertie
CITAT (Annlo @ 28-09-2005, 15:57)
CITAT (Gertie @ 28-09-2005, 15:51)

Tack för hjälpen.

Vasse'go'! rolleyes.gif

Kan prata (o skriva) hur mycket som helst om orkidéer om det bara finns någon som vill lyssna! laugh.gif

(men ett rätt angenämt sådant tycker jag sleep.gif men så brukar ju "missbrukare" skylla ifrån sig.... rolleyes.gif )

Prata på, du. Jag lyssnar gärna.
Man kan aldrig lära för mycket.
Jag har ännu inte blivit beroende, men har ju sett hur det har gått med
Hoyor och Pelargoner. Så man skall ju aldrig säga aldrig. smile.gif rolleyes.gif
kristerh

känner igen det där laugh.gif laugh.gif
krister
Annlo
CITAT (kristerh @ 28-09-2005, 16:49)

Ett tämligen kraftigt beroende kan utvecklas!! laugh.gif  :P

(men ett rätt angenämt sådant tycker jag sleep.gif  men så brukar ju "missbrukare" skylla ifrån sig.... rolleyes.gif )

känner igen det där laugh.gif laugh.gif
krister

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag är ledsen att behöva säga detta Krister, men jag tror att du är ännu djupare i träsket, med tanke på dina foton wub.gif

*inge' avis alls* sleep.gif
Carex
Ang. phalenopsisens rötters ljuskrav. De vill gärna ha ljus på rötterna då de har klorofyll i dem, men det är tydligen inte helt nödvändigt utan ett plus. Rötterna drar sig så småningom ut till krukans väggar och får då ljus eftersom krukan är transparent, därför har man de i sådana krukor. Och många snygga glaskrukor säljs. men Placera dem inte i full sol med en glaskruka för då kan rötterna brännas hörde jag idag. Har jag misstolkat er när ni säger att glaskrukor kan vara dåliga, ge dålig luftcirkulation och så? Planterade om Cambrian i en lerkruka idag av just den anledningen, komposten var väldigt finkornig nu och torkade aldrig ut i nedre häften.
solan_2
CITAT (Carex @ 28-09-2005, 22:24)
Ang. phalenopsisens rötters ljuskrav. De vill gärna ha ljus på rötterna då de har klorofyll i dem, men det är tydligen inte helt nödvändigt utan ett plus. Rötterna drar sig så småningom ut till krukans väggar och får då ljus eftersom krukan är transparent, därför har man de i sådana krukor. Och många snygga glaskrukor säljs. men Placera dem inte i full sol med en glaskruka för då kan rötterna brännas hörde jag idag. Har jag misstolkat er när ni säger att glaskrukor kan vara dåliga, ge dålig luftcirkulation och så? Planterade om Cambrian i en lerkruka idag av just den anledningen, komposten var väldigt finkornig nu och torkade aldrig ut i nedre häften.

Har du någon bild på Cambrian?
Carex
Nej, plantan ser ganska välmående ut trots dragspelsblad och dålig kompost. Tror det är en Manhattan Red
Annlo
CITAT (solan_2 @ 28-09-2005, 22:40)
Har du någon bild på Cambrian?

Min kommer att blomma om någon vecka o då ska jag visa dig en bild, jag tror nämligen att vi har samma "kvalisort" rolleyes.gif
Jennan
Varför får endel orkideér "dragspelsblad"?

//Jennan
Carex
Ojämn vattentillgång eller för låg luftfuktighet är anledningen till dragspelsblad
Jennan
Tack för svaret! Skulle tro i detta fall att det är den ojämna vattentillgången det beror på. (Har alla orkideér i gästrummet och de glöms av ibland.)

Men det kommer 2st. blomstänglar iaf. biggrin.gif
Det är en "Nelly Isler", som jag fått att blomma om en gång tidigare.smile.gif

Den andra med dragspelsblad vet jag inte vad det är för sort, köpte den för 20:- på en blomsterhandel. Den växer så jag hoppas den vill blomma hos mig.

//Jennan
kristerh
CITAT (Annlo @ 28-09-2005, 17:52)
Jag är ledsen att behöva säga detta Krister, men jag tror att du är ännu djupare i träsket, med tanke på dina foton wub.gif

Ja jag sitter nog riktigt i skiten som det heter wink.gif laugh.gif har iår skänkt bort mina cattleyor + lite annat.
Men vad hjälper det när man faller för frestelsen varje gång man går in i en blomsteraffär wink.gif unsure.gif i helgen var jag tex i Norrtälje på orkidéutställning och vad kommer jag ut med? jo 2 st phalaenopsisar varav den ena doftande, och en enom vanda, den är säkert 1,20 om inte längre och då har jag inte räknat med rötterna,den har 5 st keikisar dessutom... wub.gif
krister
peppina
Jag är också ny orkidé-ägare och har funderat på det här med genomskinlig kruka.

Jag skulle gärna plantera om min orkidé i en sådan men vågar man göra det under blommning? Det är en brudorkidé jag har.
kristerh
CITAT (peppina @ 03-10-2005, 14:08)
Jag skulle gärna plantera om min orkidé i en sådan men vågar man göra det under blommning? Det är en brudorkidé jag har.

Du skall aldrig plantera om en blommande orkidé och inget annat heller wink.gif
då fäller den blommorna.
krister
karjo
När är det bäst att plantera om dem??
kristerh
CITAT (karjo @ 03-10-2005, 15:07)
När är det bäst att plantera om dem??

När de är vilande, dvs mellan blomningarna, du kan även plantera om dem när de bara har 1- eller 2 blommor, fast då kan de ju oxså vila.
krister
karjo
Gäller det både phalaenopsis och cambria? unsure.gif
kristerh
CITAT (karjo @ 03-10-2005, 15:49)
Gäller det både phalaenopsis och cambria? unsure.gif

Det gäller alla rolleyes.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon