CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2005, 08:56)
Den kallas även för träd-ödare. Observera avstavningen, den dödar inte trädet men förstör, ödar, veden. Ok, vid massangrepp mår nog inte trädet så bra.
Jaha, "tack" igen då, Ruda

. Det har jag aldrig observerat.
Får väl ha en stående tack-tråd till dig.
"Visste" att det var en träd-dödare...
Fantastiskt fina bilder, på "den där larven som ger mig kalla kårar"

. Tycker den är så äckligt FUL *ryser lite*

. (Men det har jag aldrig talat om för den, skulle ALDRIG såra den så!

)
När sonen och jag är ute på våra promenader den här årstiden, ser vi många stora och små larver promenerandes över landsvägen.
Tokarna!

Det är ju
livsfarligt!
Senast igår räddade jag en stooor svart-och-brun hårig larv bort från vägen, alldeles innan det kom en bil.
De här håriga larverna passar jag mig för att ta i (eftersom håren kan fastna i huden och irritera), utan petar in ett grässtrå under och "kastar" bort den in mot dikesrenen. Har en himla snits på det numera.
Ibland hinner jag inte med min räddningsinsats innan det kommer en bil. Då står vi, sonen och jag, vid sidan av vägen och ser förskäckta ut och kikar på den stackars larven. Bilisten saktar ofelbart in, och undrar vad vi uppmärksammat.

Sedan brukar han/hon se till att få den mellan hjulen, och jag kan sedan gå ut och rädda en omtumlad och förskräckt larv, som undkommit överkörningen med blotta förskräckelsen.
Jag har mycket att "stå i" om dagarna, som ni kanske förstår