Full version: Mjöldagg
katjoh
Hej!
Jag är så förtjust i höstflox, men eftersom jag alltid får dem helt täckta av mjöldagg så får jag aldrig njuta av dem.
Mina flox är gamla sorter som jag fått av mamma. Finns det kanske nyare sorter som inte drabbas lika lätt?
Hur smittsamt är mjöldagg? Finns det i jorden så att även om jag köper nya sorter och planteras så blir de smittade?
Och smittar mjöldagg från flox även på andra sorters växter som är känsliga för mjöldagg, eller finns det olika sorters mjöldagg som drabbar olika växter?
Annlo
CITAT (katjoh @ 26-09-2005, 19:32)
Hej!
Jag är så förtjust i höstflox, men eftersom jag alltid får dem helt täckta av mjöldagg så får jag aldrig njuta av dem.
Mina flox är gamla sorter som jag fått av mamma. Finns det kanske nyare sorter som inte drabbas lika lätt?
Hur smittsamt är mjöldagg? Finns det i jorden så att även om jag köper nya sorter och planteras så blir de smittade?
Och smittar mjöldagg från flox även på andra sorters växter som är känsliga för mjöldagg, eller finns det olika sorters mjöldagg som drabbar olika växter?

Jag vet inte riktigt men jag tror att det smittar i jorden så det finns kvar till nästa år...

Jag har haft samma problem förr om åren med framförallt den äldre sorten som jag fick av min granntant.

I år mullade jag ner BIOBALANS och har inte haft några angrepp alls!

Granntanten fick syn på mina och undrade vad jag gjorde eftersom hennes var fulla med mjöldagg även i år!

Får för mig att det blir värre när jorden är mer utarmad på näring?!
Ewa L
Om du har problem med mjöldagg idag, skall du inte plantera nya på samma plats öht.
Flox är känsliga för torr jord. Jag har min på ganska fuktigt läge då klarar den sig.
kristerh
Plantor som står torrt o soligt angrips lättare av mjöldagg, och det smittar via luften, och ev kvarvarande löv eller växtdelar från föregående år som ligger kvar på jorden.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon