Full version: Blommande äppleträd
violina
Jag hjälpte min bror att beskära hans äppleträd för en månad sedan ungefär. Nu blommar de helt plötsligt. Blir det inte blommor till våren? Är det mitt fel eller är det höstvärmen som lurat träden. Jag har hört att sommarbeskärning ska gynna fruktsättningen men inte så snart trodde jag. blink.gif
Åsa E
Jag har varit med om precis samma sak i år - sommarbeskar för första gången och fick blommor i september. Naturligtvis skrev jag en fråga här men jag fick inget svar. Hoppas någon svarar denna gången. Vad är det för äpplesort? Mitt träd som blommar heter Säfstaholm.

Hälsningar Åsa
Betty
Jag tror att det är höstvärmen som lurar trädet. Hos mig blommar några jorgubbsplantor nu. Men några bär kommer det dessvärre inte att hinna bli på dem.
violina
Jag vet inte vilken sort det är. De fick ingen frukt i år och bara ett par äpplen förra året men träden är ändå ganska stora. Får se till nästa år om det blir fart på dem efter beskärningen.
Åsa E
Det blir säkert blommor nästa år också. Min förhoppning med sommarbeskärningen är att det ska bli mindre vattenskott. Det blir spännande att se om det fungerar.

Åsa
Gillan
Det skulle vara väldigt intressant
att få svar på denna fråga.
Själv ställde jag liknande fråga
(fick heller inget svar) om mitt
päronträd som blommade helt plötsligt i juli.
Där finns nu flera st päron som för-
modligen inte blir mogna.Vi hade inte ens rört trädet.
Cilla
Jag skulle också vilja veta mer om detta fenomen. Ni som haft det i trädgårdarna kan väl söka på nätet och ställa frågan i fler forum så att vi nyfikna får veta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon