Full version: Lönn nära huset
kajennpeppar
Jag har en lönn en halvmeter från köksväggen. Den är nästan tre våningar hög och diametern på stammen 25-30 cm. Någon som vet om den kan skada huset när den står så nära? Kommer rötterna komma upp i mitt golv? sad.gif
kristerh
Det är aldrig bra att ha så stora träd så nära huset, rötterna kan göra skada på grunden, för att inte tala om avloppsledningar o annat wink.gif
krister
Hannele
Hur mysket rötter skadar, beror nog på husgrunden.
Det är ju snyggt att ha träd att titta på genom fönster.
I Frankrike såg jag massa platta lönnar i städerna, snyggt och praktiskt:
Cilla
Lönnrötter tillhör inte de som oftast skadar, men hur rötterna växer beror helt på hur marken runt omkring ser ut. Har du öppen jord, rabatter, gräsmatta utanför lönnen så söker sig merparten av rötterna dit. Har du stenplattegång eller grus med sättsand utanför lönnen kan hnda att den söker vätska, näring och syre under huset. Men har du betongplatta under huset och gräsmatta elelr dylikt utanför trädet är nog den risken rätt liten.

Du får räkna med att där det finns jord och växtlighet runt lönnen så finns lönnens rötter en bra bit utanför dess krona och så småningom nästan lika långt ut som lönnen är hög.
Big Gardener
CITAT (Hannele @ 27-09-2005, 12:51)
I Frankrike såg jag massa platta lönnar i städerna, snyggt och praktiskt

Det är troligtvis inte lönnar utan plataner. Det dominerande gatuträdet i Paris är plataner och de förekommer i alla möjliga former. Pelarträd, formklippta, arkader, stamhäckar, knuthamlade, hamlade, friväxande, stympade och vildvuxna.

När det gäller just lönn så är det inget träd som brukar gå in i avloppsledningar eller husgrunder. Naverlönn är väl undantaget, men inte ens det inträffar så ofta. Lönnen har ett ganska föränderligt rotsystem men trivs bäst då den kan få bre ut det ytligt. Det är svårt att svara på om det innebär någon generell risk eftersom det till stor del beror på den naturliga vattentillgången i marken. Ett träd som inte får sitt vattenbehov tillgodosett söker nya vägar och ibland, som i fallet pilar och popplar, går de in i avloppsledningar. Lönn hör normalt inte dit.

Men jag håller med Krister om att så nära som en halv meter från huset skulle en lönn aldrig få lov att placeras.
Cilla
Måste man beskära lönn gör man det efter midsommar och så länge de har gröna löv. Beskär man tidigare rinner saven och gör fäste för svamp och insekter.
karjo
Om man har en lönn som står intill ett berg då... Hur ska man bära sig åt då? Nu är den jättefin och lagom stor men den får inte bli större för då är jag rädd att den inte står tillräckligt stadigt när det kommer stormar... Den har ju liksom bara rötter åt ett håll. Förstår ni hur jag menar? Hur ska man klippa den för att den inte ska bli större? Förstår att det inte är läge att göra något nu, men till nästa sommar?

Tack på förhand!
Big Gardener
Om du bara vill beskära den för att du är rädd att stormen ska ta den tycker jag du ska sluta oroa dig och låta den vara. Man ska aldrig underskatta trädens förmåga att förankra sig i marken även på de mest karga ställen. Att lönnen står intill en bergvägg ser jag inte som något problem för rotförankringen. Det är snarare när man försöker gå in och "rätta till" träden som de försvagas och blir riskobjekt.

Att överhuvudtaget begränsa en lönns höjdtillväxt är sällan en god idé eftersom man ofta måste ta till ganska drastiska beskärningsmetoder som gör mer skad än nytta för trädet.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 27-09-2005, 13:06)
Det är troligtvis inte lönnar utan plataner. Det dominerande gatuträdet i Paris är plataner och de förekommer i alla möjliga former. Pelarträd, formklippta, arkader, stamhäckar, knuthamlade, hamlade, friväxande, stympade och vildvuxna.

Kul och få lära sej det, visst såg jag massa vackra formade träd i Normandie,
ofta från bussen, så jag hann inte studera så noga.
Hannele
CITAT (karjo @ 27-09-2005, 15:42)
Om man har en lönn som står intill ett berg då...

Big Gardener har säkert rätt, att träd klarar sej, oftast.
Men jag vill ändå inte ha så stor lönn utanför huset (3 meter ifrån kanske, växer i kallmur),
så redan från början har jag bestämt att hålla den låg.
Som Cilla säger, lönn kan man bara beskära efter midsommar, när den har blad.
Bäst att börja med unga träd. Lönnen hos oss är uppstammad, för jag vill se rabatterna från fönstret. Jag har kapat av toppen och ska korta in en del.

Svårast är att bestämma, vad man vill göra med sina träd. sleep.gif
Jag har en platt julgran och annat, björk kan man forma till lollipop..
En liten hamlad hästkastanj, drygt en meter.
karjo
CITAT (Big Gardener @ 27-09-2005, 15:55)
Om du bara vill beskära den för att du är rädd att stormen ska ta den tycker jag du ska sluta oroa dig och låta den vara...

Hur stort kan trädet bli tror ni innan det börjar bli riskfyllt? Idag är det ca 20 cm i diameter. Platsen det står på är som sagt mot en bergvägg och jordlagret är nog inte tjockare än ca 50 cm... Det är mycket berg... Räcker det? Välter det välter det över vedbod och garage.
Big Gardener
CITAT (karjo @ 28-09-2005, 08:52)
Hur stort kan trädet bli tror ni innan det börjar bli riskfyllt?

Hur stort eller hur litet som helst! Det går inte att svara på. Om trädet innebär en risk eller inte går inte att avgöra utan att se det, men om du bedömmer trädet som en risk bara för att det står i en grund jordmån intill en bergvägg så säger jag: Sluta oroa dig eller ta ned det. Du räddar inte trädet genom att beskära det utan gör det snarare värre.
Hannele
CITAT (karjo @ 28-09-2005, 08:52)
ordlagret är nog inte tjockare än ca 50 cm... Det är mycket berg...

Här har jag beskrivit med bilder på vårt körsbärsträd,
som växer rakt på berget utan jord alls. Jag håller den låg av två anledningar:
1) att kunna skörda de söta bären
2) att det inte ska välta, eftersom trädet växer snett.

Man förstör inte träd, om man beskär dem, inte nödvändigtvis.
Det kan vara snyggt och ha vackert höstfärgad lönn just där?
karjo
CITAT (Hannele @ 28-09-2005, 10:04)
Det kan vara snyggt och ha vackert höstfärgad lönn just där?

Precis! Det är underbart vacker och står på en plats där den verkligen gör sig! Det är ju just därför som jag inte vill att den ska bli stor så att vi kanske blir tvugna att ta bort den! smile.gif smile.gif unsure.gif
Big Gardener
Och jag hävdar fortfarande: Man behöver heller inte beskära träd för att de inte skall välta.

Tänk så här: Processen är självförädlande eftersom träd inte växer mer än de klarar av. Ett tunt och fattigt jordlager kan räcka för att begränsa ett träds tillväxt tillräckligt mycket för att klara sin omgivning. Skogslönnen är ett ganska bra exempel på det eftersom det har ett så föränderligt rotsystem och därmed är relativt anpassningsbar. Om vinden hela tiden sliter i ett träd kommer den att förstärka rottillväxten där belastningen är som störst. Samma sak händer i veden för ett träd som lutar eller är sned i stammen. Kraftigare tillväxt sker vid den punkt där belastningen är som störst och stärker därmed trädet.

Karjo: Visst kan tunna ut en krona av en lönn, men du för då en ganska så kortsiktig kamp eftersom trädet kommer att kompensera för din beskärning och vindfåndfånget kommer heller inte på sikt att minska eftersom växtkraften snarare ökar än minskar vid en beskärning. Detta leder till att du troligtvis måste upprepa beskärningen under kommande år. Om du gör en kraftig och oförsiktig beskärning av trädet kommer trädet defentivt att bli ett riskträd då röta kommer in i stammen och stora delar av rotsystemet dör bort.

Kraftiga stormar kan man sällan förbereda sig för och för träden är gäller det samma sak. Det är ofta de mest utsatta träden som står kvar efter en storm. Varför? Jo för de har växt efter platsens förutsättningar och kompenserat för utsattheten.
karjo
Då ska jag försöka låta den vara. Får väl visa sambon vad alla skrivit och sedan se vad han tycker. Så här ser det ut idag! Vackert är det! wub.gif smile.gif

Big Gardener
Fantastisk! smile.gif Vet du om den är planterad eller uppkommen naturligt från frö?
Cilla
Mycket fin lönn! Växtplatsen ser ut som ganska lätt för lönnen att anpassa sig till också i framtiden.

Vill verkligen understrka det Birger skrev om att glesa ut träd genom beskärning. Det stärker dem inte mot vind, som man kan tro. Enda skälet att glesa en krona är om man måste för att ägaren vill släppa in mer ljus under och kring trädet.

Glesningar av större träd bör göras av en fackman så att de inte blir riskträd. Även grenar som beskurits illa och faller är riskabla.

Återigen: Det finns inte mycket om ens något vi människor kan göra som är bättre än träden själva gör i fråga om att välja växtplats, höjd, täthet mm.
karjo
CITAT (Big Gardener @ 28-09-2005, 11:45)
Fantastisk! smile.gif Vet du om den är planterad eller uppkommen naturligt från frö?

Tyvärr kan jag inte svara på det. Har inte bott här i huset mer än 9 månader... wub.gif

Skulle det spela någon roll förresten? unsure.gif huh.gif För trädets "förmåga" att stå pall?
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 28-09-2005, 11:45)

Jag har lönn, björk och bok, som börjat växa av frö på min mors balkong på 3:e våningen!
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 28-09-2005, 10:37)
Och jag hävdar fortfarande: Man behöver heller inte beskära träd för att de inte skall välta.

Nej, men ibland vill man kanske ha plats för annat i sin lilla trädgård.
(Skog och park är för sej, i en trädgård lyder andra önskningar.)

CITAT (karjo @ 28-09-2005, 11:19)
Då ska jag försöka låta den vara.

Otroligt vackert, det där är väl ingen fara.
(Vi har grundberg under vår trädgård och få ställen är djupare än 50 cm.)
Big Gardener
CITAT (Hannele @ 28-09-2005, 14:06)
Nej, men ibland vill man kanske ha plats för annat i sin lilla trädgård.

Jo, men nu var det ju inte det frågan handlade om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon